Gå til innhold

Betalte med slitt seddel - havnet i arresten

Anbefalte innlegg

Å sammenligne norsk politi i 2014 med politiet under andre verdenskrig eller Stasi er så usaklig som de kan få blitt. Du har for lengst bevist at din agenda er ren hets og feilinformasjon, og at fakta ikke har noen betydning i din søken etter å demonisere politiet.

Så du mener politiet ikke kjemper for innføring av eks DLD ?

Du må svare ja der, og dermed svarer du også ja på at de er verre en Stasi, de ønsker da mer kontroll.

Politiet setter friheten til enkelte individet til side for å bekjempe kriminalitet, jeg vil ikke leve i et samfunn der et forbanna kamera ser meg overalt men det ønsker politiet.

Så politiet er motstander av friheten til den enkelte i sin kamp mot kriminalitet, er så enkelt.

DLD er en forkastelig lov, men kan på ingen måte sammenlignes med tidligere tiders overvåkning. Bakgrunnen for DLD er et reelt ønske om å forebygge og bekjempe kriminalitet, ikke å overvåke befolkningen politisk.

Med politiet som er i Norge i dag vil DLD ikke bli brukt slik heller. Problemet er at DLD åpner for misbruk dersom situasjonen endrer seg i Norge og myndighetene ønsker å stramme inn på ytringsfriheten m.m.

Du kan fortsette å være usalig og uredelig, men faktum er at norsk politi i 2014 ikke kan sammenlignes med tidligere tiders politi. Å gjøre en slik sammenligning med politiet under andre verdenskrig eller Stasi er så fortsatt usaklig som de kan få blitt. Du har for lengst bevist at din agenda er ren hets og feilinformasjon, og at fakta ikke har noen betydning i din søken etter å demonisere politiet.

Tror du Stasi eller politiet under andre verdenskrig hadde fått til dette?

Du satt meg litt på plass med dette innlegget, jeg skal avslutte sammenligne politiet på en slik måte, jeg ser usakligheten i det, og beklager det.

jeg hadde en samtale med en politivenn idag og forklarte han litt om hva jeg poster her inne, han var enig med mye men sier som du sier at jeg er veldig farget av mine politiske meninger å legger alt for mye skyld på politi, å har et ensformig fokus på det negative nesten som en i SV som hater/misliker ALT med FRP å ikke er villig til å innse mye av det positive selv om det er mye negativt.

Kan ikke annet en å beklager samt håpe vi kan starte med en mer positiv tone fram over :)

Endret av DaniNichi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[..]Så der burde jo hele oppstusset sluttet, uten å blande inn vektere og politi)

Nei. Du er pliktig til å rapportere mistanke om mynt- og seddelforfalskeri, som med all annen kriminalitet. Nå sier jeg ingenting om hendelsen ellers, men uten tvil skulle ikke all mistanke forsvinne fordi vedkommende tilbød seg å trekke seddelen tilbake.

Lenke til kommentar

Å sammenligne norsk politi i 2014 med politiet under andre verdenskrig eller Stasi er så usaklig som de kan få blitt. Du har for lengst bevist at din agenda er ren hets og feilinformasjon, og at fakta ikke har noen betydning i din søken etter å demonisere politiet.

Så du mener politiet ikke kjemper for innføring av eks DLD ?

Du må svare ja der, og dermed svarer du også ja på at de er verre en Stasi, de ønsker da mer kontroll.

Politiet setter friheten til enkelte individet til side for å bekjempe kriminalitet, jeg vil ikke leve i et samfunn der et forbanna kamera ser meg overalt men det ønsker politiet.

Så politiet er motstander av friheten til den enkelte i sin kamp mot kriminalitet, er så enkelt.

DLD er en forkastelig lov, men kan på ingen måte sammenlignes med tidligere tiders overvåkning. Bakgrunnen for DLD er et reelt ønske om å forebygge og bekjempe kriminalitet, ikke å overvåke befolkningen politisk.

Med politiet som er i Norge i dag vil DLD ikke bli brukt slik heller. Problemet er at DLD åpner for misbruk dersom situasjonen endrer seg i Norge og myndighetene ønsker å stramme inn på ytringsfriheten m.m.

Du kan fortsette å være usalig og uredelig, men faktum er at norsk politi i 2014 ikke kan sammenlignes med tidligere tiders politi. Å gjøre en slik sammenligning med politiet under andre verdenskrig eller Stasi er så fortsatt usaklig som de kan få blitt. Du har for lengst bevist at din agenda er ren hets og feilinformasjon, og at fakta ikke har noen betydning i din søken etter å demonisere politiet.

Tror du Stasi eller politiet under andre verdenskrig hadde fått til dette?

Du satt meg litt på plass med dette innlegget, jeg skal avslutte sammenligne politiet på en slik måte, jeg ser usakligheten i det, og beklager det.

jeg hadde en samtale med en politivenn idag og forklarte han litt om hva jeg poster her inne, han var enig med mye men sier som du sier at jeg er veldig farget av mine politiske meninger å legger alt for mye skyld på politi, å har et ensformig fokus på det negative nesten som en i SV som hater/misliker ALT med FRP å ikke er villig til å innse mye av det positive selv om det er mye negativt.

Kan ikke annet en å beklager samt håpe vi kan starte med en mer positiv tone fram over :)

Det står respekt av noen som kan innrømme feilsteg. Jeg håper også at vi kan holde en konstruktiv tone mellom oss i fremtiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

[..]Så der burde jo hele oppstusset sluttet, uten å blande inn vektere og politi)

Nei. Du er pliktig til å rapportere mistanke om mynt- og seddelforfalskeri, som med all annen kriminalitet. Nå sier jeg ingenting om hendelsen ellers, men uten tvil skulle ikke all mistanke forsvinne fordi vedkommende tilbød seg å trekke seddelen tilbake.

Det du skisserer ville kanskje vært mer sannsynlig i scenarioer der det presenteres en nærmest praktfull, lytefri seddel, men som har tvilsomt eller ingen vannmerke, eller annet ved farge/trykk som vekker berettiget mistanke. Derimot, en seddel som evt. er bleket og skrukkete, tapet sammen, vært i vaskemaskin, skrevet på med tusj eller kulepenn, osv. etc. hører jo med til dagliglivets "trivialiteter" og 95% av oss ringer ikke politiet hvis vi snubler over sånt.

Hvorfor det skjedde denne gangen kan man spekulere over.

Lenke til kommentar

95% av oss... Beklager, men 95% av oss er ikke kyndig til å avgjøre hvorvidt en seddel er falsk eller ikke. Derimot, behandler man store kontantoverføringer daglig, blir man kjent med i alle fall vanlige måter å lure forfalskede sedler inn i omløp. Noen av disse vanlige metodene er bl.a. å klippe opp og tape sammen deler av- men mindre enn en fullstendig seddel, tusje over området hvor vannmerket skulle vært plassert, vaske de i vaskemaskin slik at seddelen fremstår som "gammel" etc. Nå, ingenting av dette er relevant til det jeg faktisk skrev, som var at dersom man har grunn til mistanke, så er man pliktig til å melde fra om dette. Skal du først sitere det jeg skriver, og beskylde meg for å presentere et argument som er best skissert til et annet scenario så får du i det minste forsøke å argumentere mot det jeg skriver - som forøvrig er på et generelt grunnlag.

Det simple faktum er at rådet du gir, er fullstendig feilinformert: Nei, oppstyret burde ikke vært unngått ved å la vær å tilkalle vekter og/eller politi, dersom man først har en mistanke. Å la vær å melde fra om en slik mistanke er i grunn og bunn ulovlig. Oppstyret kunne imidlertid vært unngått ved at kassapersonal hadde mer kunnskap om sedlene og seddelforfalskeri, men det er en helt annen sak enn det råd du gir.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...