Isbilen Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Her har idiotiske butikkansatte og tyttebærsnut vekket mistanke om falskmyntneri. Det er grov kriminalitet, og da må politiet faktisk gjøre noe, og ikke gi seg før de er sikre. De tar i hvert fall selvkritikk for prosessen fra pågripelse til frifinnelse. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Du kunne tatt henne med seg til politistasjonen uten å sette håndjern på henne. Det ville ikke ha gjort noen praktisk forskjell. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Det innrømmer de også. I kampens hete kan det gjøres vurderinger som ikke er helt ideelle, det må vi nesten tilgi. Man bør ta journalistiske fremstillinger med en klype salt, siden privatpersoner fritt kan legge frem sin versjon av hendelsen, mens institusjoner med taushetsplikt i utgangspunktet ikke kan uttale seg. Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Du kunne tatt henne med seg til politistasjonen uten å sette håndjern på henne. Det ville ikke ha gjort noen praktisk forskjell. Og om det hadde vist seg å være en skurk og hun hadde stukket av fra Politiet uten håndjern på, siden hun så snill ut, hvem har blitt hengt ut da i Dagbladet? Husk at Politiet ikke kunne vite sikkert hva som var status her siden de ikke kunne kommunisere med vedkommende. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Lurer på om det hadde gjort en forskjell for noen av debattantene her om det var en "boler" med tatoveringer all over som dukket opp med denne seddelen Skulle vedkommende blitt behandlet annerledes? Objektivt sett, nei. Da er det greit å legge seg på en fornuftig linje, fremfor å "stakkarsliggjøre" utenlandske damer som om de ikke skulle vært kapable til det ene og det andre bare fordi de ikke ser skumle nok ut. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Det er ikke greit, men fullt forståelig ut fra situasjonen. Politiet i alle andre verdens land ville *minst* gjort det samme, de fleste steder ville hun i tillegg blitt truet med pistol. Norsk politi tar selvkritikk for deler av pågripelsen, for om mulig å bli enda bedre og snillere. Nei, det tviler jeg på. Det er neppe noen vestlige land der politiet ville trekke våpen mot noen anklaget for falskmyntneri. Og om det hadde vist seg å være en skurk og hun hadde stukket av fra Politiet uten håndjern på, siden hun så snill ut, hvem har blitt hengt ut da i Dagbladet? Husk at Politiet ikke kunne vite sikkert hva som var status her siden de ikke kunne kommunisere med vedkommende. Norsk politi benytter strengt tatt håndjern litt for mye. Politiet har svært vide fullmakter for å benytte håndjern, langt videre enn det privatpersoner har, men det betyr ikke at man bør benytte håndjern i alle situasjoner. Dersom man har å gjøre med en person som ikke er utagerende, og man ikke har grunn til å tro at det er påkrevet, så bør ikke håndjern brukes. Det handler fremfor alt om at håndjern er et ganske integritetskrenkende inngrep, ubehagelig er det også. Det skal understrekes at vi ikke vet om hun var utagerende da politiet kom. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Testet håndjern på jobben en gang. Det er utrolig hvor ekkelt det er, selv om det bare er for moro skyld. Fikk umiddelbart en følelse av å være ekstremt utsatt og maktesløs, og hadde nesten lyst til å klabbe til kollegaen min som på spøk ventet et par sekunder på å ta dem av meg. Bør ikke brukes i utide. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 (endret) Voldsom reaksjon må jeg si. Fikk på meg håndjern som del av en spøk selv, og kompisen mistet/hadde ikke nøkkelen (trodde vel det var lekehåndjern). Etter noen timer fikk vi kuttet det av med vinkelsliper. No biggie. Bortsett fra at det var litt skummelt i det kutteren nærmet seg huden. Har man satt seg i en knipe, så er det mye bedre at betjentene blir beskyttet mot idioter eller rømmere, enn at noen (kanskje en gang i livet) ikke føler de lengre har full kontroll. Endret 1. juli 2014 av Andrull Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Testet håndjern på jobben en gang. Det er utrolig hvor ekkelt det er, selv om det bare er for moro skyld. Fikk umiddelbart en følelse av å være ekstremt utsatt og maktesløs, og hadde nesten lyst til å klabbe til kollegaen min som på spøk ventet et par sekunder på å ta dem av meg. Bør ikke brukes i utide. Har stått langs en hovedvei i rundt en halvtime med håndjern og henda bak ryggen, kan ikke si jeg delte dine følelser om skuld og maktesløshet. Effekten av håndjern her er nok høyst individuell... Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Testet håndjern på jobben en gang. Det er utrolig hvor ekkelt det er, selv om det bare er for moro skyld. Fikk umiddelbart en følelse av å være ekstremt utsatt og maktesløs, og hadde nesten lyst til å klabbe til kollegaen min som på spøk ventet et par sekunder på å ta dem av meg. Bør ikke brukes i utide. Som del av ordensvaktkurs lærte vi å bruke håndjern, og fikk føle på å ha på håndjern. Sistnevnte er viktig, slik at den som vurderer å bruke håndjern er klar over hvordan det føles å få dem satt på, det er neppe tilfeldig at alle politietater og militære enheter som lærer opp folk i bruk av f.eks. pepperspray lar den som sertifiseres prøve hvordan det føles. I internopplæring er det et prinsipp jeg også har holdt meg til. Voldsom reaksjon må jeg si. Fikk på meg håndjern som del av en spøk selv, og kompisen mistet/hadde ikke nøkkelen (trodde vel det var lekehåndjern). Etter noen timer fikk vi kuttet det av med vinkelsliper. No biggie. Bortsett fra at det var litt skummelt i det kutteren nærmet seg huden. Har man satt seg i en knipe, så er det mye bedre at betjentene blir beskyttet mot idioter eller rømmere, enn at noen (kanskje en gang i livet) ikke føler de lengre har full kontroll. Å kutte dem opp med vinkelsliper er unødvendig. Det holder lenge å ringe politiet, eller å gå slukøret innom en politistasjon, så låser de opp. Håndjern bør unngås med mindre man har en grunn til å bruke dem. Det er det forøvrig ikke bare jeg som mener, men også professorer ved PHS. Har stått langs en hovedvei i rundt en halvtime med håndjern og henda bak ryggen, kan ikke si jeg delte dine følelser om skuld og maktesløshet. Effekten av håndjern her er nok høyst individuell... Det fins for all del folk som ikke reagerer så mye på å få et slag i ansiktet. Det betyr ikke at et slag i ansiktet ikke er en ganske integritetskrenkende handling. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Nei, det tviler jeg på. Det er neppe noen vestlige land der politiet ville trekke våpen mot noen anklaget for falskmyntneri. De fleste land i verden er ikke vestlige ... Lett å glemme at bare noen få prosent av verdens befolkning lever i en rettsstat. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Nei, det tviler jeg på. Det er neppe noen vestlige land der politiet ville trekke våpen mot noen anklaget for falskmyntneri. De fleste land i verden er ikke vestlige ... Lett å glemme at bare noen få prosent av verdens befolkning lever i en rettsstat. Og? Skal vi se til ikke-vestlige lands politirutiner når vi vurderer våre egne? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Nei, det tviler jeg på. Det er neppe noen vestlige land der politiet ville trekke våpen mot noen anklaget for falskmyntneri. De fleste land i verden er ikke vestlige ... Lett å glemme at bare noen få prosent av verdens befolkning lever i en rettsstat. Jeg tror ikke det ville skjedd i de aller fleste land. Jeg tror man i de fleste nasjoner fortsatt praktiserer proporsjonalitet i responsene, og det er rett og slett ikke noen grunn til å tro at politi i andre land trekker våpen fordi noen tas for falskmyntneri. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 (endret) Testet håndjern på jobben en gang. Det er utrolig hvor ekkelt det er, selv om det bare er for moro skyld. Fikk umiddelbart en følelse av å være ekstremt utsatt og maktesløs, og hadde nesten lyst til å klabbe til kollegaen min som på spøk ventet et par sekunder på å ta dem av meg. Bør ikke brukes i utide. Riktig så ille må jeg nok si at jeg ikke oppfatter det selv å bli påsatt håndjern av personer jeg kjenner og stoler på. Dette selv om det kan føre med seg fysisk ubehag eller smertefornemmelser (i en setting der man gjør motstand). Derimot kan jeg skjønne at å få på seg jern mot sin vilje kan være svært ubehagelig. Endret 13. juli 2014 av hekomo Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Typisk Norsk mafia politi, tråkker på mennesker uten å sjekke litt og tenke litt fornuftig.. Hva mener du norsk politi gjorde galt i denne saken? En av dem lot som om hun hadde peiling på sedler, og sa at den var falsk.Det er dumt å være bastant når man tar feil. Og det er feil å påsette folk håndjern når de samarbeider. Det er viktig å tenke på at vi her har en privatpersons mening om situasjonen og ikke nødvendigvis en objektiv beskrivelse. Det kan godt være at politibetjenten faktisk har vært en del borti falske sedler, men rett og slett tok feil. Dersom det var stor nok mistanke om at seddelen var falsk hadde politiet hjemmel til å gripe inn. Å ta med personen inn ville være en del av det å avdekke om situasjonen faktisk var hva den fremstod som. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 (endret) dersom en vekter hadde tilbakeholdt meg(greit hvis gjort på en profesjonell og høflig måte), MEN, rotet gjennom lommebok og eiendelene mine FØR politiet hadde kommet, så hadde jeg brent ned huset til vedkommende natten etter. Hvorfor skal vekteren gjøre noe så hysterisk? hvorfor får ikke vekteren UMIDDELBART kjeft av politiet for å ha handlet UTENFOR sin rolle? politiet skal lete gjennom lommebok og veske, ikke vekteren, hvorfor i HULESTE skal vekteren rote gjennom dette? En grunn? en eneste grunn? Politiet kommer, dem som er kyndige, vekteren skulle vært avlivet, KUN for å ha rotet i lommeboken. Å holde noen til politiet kommer er faktisk greit ved skjelig mistanke. Ikke med makt, men med profesjonalitet. Jeg hadde gledelig ventet dersom jeg ble bedt vente og la politi undersøke seddel jeg betalte med. Hadde druknet vekteren kun pga rot i private eiendeler. Skal nevnes, jeg har aldri hatt kontakt med verken vektere eller politi før i mitt liv. Endret 22. juli 2014 av Henrik2k 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Vekteren utnyttet nok det at denne damen var sikkert svært forvirret og ikke kunne kommunisere på norsk. De fleste hadde vel sagt klart fra til vekteren om han begynte å rote i veske, lommer o.s.v. Dog, dette er et grovt lovbrudd fra vekterens side og jeg håper dette fikk konsekvenser for vedkommende. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 22. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2014 (endret) Typisk Norsk mafia politi, tråkker på mennesker uten å sjekke litt og tenke litt fornuftig.. Hva mener du norsk politi gjorde galt i denne saken? Ut fra artikkelen er det bare Securitas som kan klandres. Securitas er et privat vaktselskap, det har ingen politimyndighet. Jeg tror neppe et mafia-politi ville sendt blomster og ringt kvinnen for å be om unnskyldning, til tross for at de handlet forståelig etter forholdene. Tvert imot tror jeg resten av verden vil misunne oss hvordan politiet har håndtert denne saken i etterkant. "I bilen på vei til Grønland politistasjon ble kvinnen påsatt håndjern. Vel fremme ble hun plassert i en celle. - De tok DNA-test av meg og bilder nesten på som måtte som man ser på film. Til slutt ble jeg avhørt av en politikvinne. " Veldig god behandling sette noe på cella, ta dna, og behandle dem som harde kriminelle.. Det innrømmer de også. I kampens hete kan det gjøres vurderinger som ikke er helt ideelle, det må vi nesten tilgi. Veldig til kamp de var i her.. Vi ser jo hva som skjer når det er en skikkelig kamp ala Utøya, da svikter dem jo totalt.. Endret 22. juli 2014 av DaniNichi Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Lurer på om ikke en del personer som er ny-ankommet til Norge kanskje ikke kjenner praksisen vedr. slitte/ikke-gangbare sedler? Dvs. har man en slik seddel i sitt eie, går man til nærmeste bank og bytter den, slik at den blir tatt ut av omløp. Forhistorien i denne saken var at hun hadde glemt en 200 kr. seddel i noe tøy som gikk i vaskemaskin, og ble kanskje usikker på om den var verdt noe lenger, eller best å bli kvitt. (hun tok jo forøvrig den slitte seddelen tilbake, når kassadama i butikken reagerte, og ga henne i stedet en annen seddel. Så der burde jo hele oppstusset sluttet, uten å blande inn vektere og politi) Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Dvs. har man en slik seddel i sitt eie, går man til nærmeste bank og bytter den, slik at den blir tatt ut av omløp. Når ble det allmennkunskap? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå