Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bedøvelse for boring av tenner


Anbefalte innlegg

Etter sånn ca 17 år uten noe hull, så har det "endelig" kommet et par, muligens fordi en viss person (meg) har blitt ekstremt slurvete med tannpuss de siste månedene. (Skjer muligens en gang i uken).

 

Var hos tannlegen i går, etter en ganske lang stund siden sist besøk. Skulle egentlig borre da (noe som jeg aldri har gjort før), og da fikk jeg litt panikk, kan man si. Ifølge tannlegen så var det små hull.

 

Hun nevnte noe om at de (eller var det bare hun?) deler det opp i grupper av hvor "gale det er", eller noe sånt, da 1-2 var såpass små at det ikke trengs noe boring. Mener hun sa at mine var i gruppen etter det, så jeg antar de er relativt små, men trenger boring. Jeg vet ikke hvilke tenner det er snakk om (har lest her noe om at alt som ikke er jeksler er værst?)

 

Men jeg fikk i hvertfall utsatt boringen 2 dager, så jeg har litt mindre panikk, men jeg kjenner allerede nå at jeg er litt "svett" med tanken på det.

 

Kan vel ikke si at jeg har noe direkte tannlegeskrekk, men jeg er ikke så jævla høy i hatten når det er snakk om sånt.

 

Så var det det med bedøving da.. Jeg har vært borti det før, da under trekking av tenner. Får sånn bringebær gelé på først (smaker fy og faen), så kommer sprøyten, det gjør ikke direkte vondt, men når jeg kjenner den lange nålen gå igjennom ganen (kan ikke huske om jeg har hatt den andre steder), fy faen så ekkelt.

 

Nå har jeg sikkert sporet av her, men long story short.. Da det dreier seg om 4 små hull (jeg antar spredt rundt i munnen), trenger jeg bedøvelse da? Da jeg ikke liker sprøyter WHAT SO EVER, så har jeg jo lyst å hoppe over den, men jeg tørr ikke tenke tanken på om hun treffer en nerve.. :eek:

 

Any thoughts?

(Lang tekst, anyone?)


Anonymous poster hash: 60b58...2a9



Anonymous poster hash: 60b58...2a9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker ikke bedøvelse når jeg er hos tannlege siden jeg ikke tåler bedøvelsen de gir(Får hjertebank og hetetokter).

Var i går å rotfylte en tann å synes ikke det var så ille, litt ubehagelig er det jo, men er bedre enn å gå rundt med numment tryne i mange timer etterpå. Trekke tenner uten bedøvelse er derimot helt for jævlig, men har nå kommet meg igjennom 3 trekkinger å lever enda :p

 

Så litt boring overlever du nok uten bedøvelse med mindre du har veldig lav smerteterskel.

Endret av KimWhinesAlot
Lenke til kommentar

Bruker ikke bedøvelse når jeg er hos tannlege siden jeg ikke tåler bedøvelsen de gir(Får hjertebank og hetetokter).

Var i går å rotfylte en tann å synes ikke det var så ille, litt ubehagelig er det jo, men er bedre enn å gå rundt med numment tryne i mange timer etterpå. Trekke tenner uten bedøvelse er derimot helt for jævlig, men har nå kommet meg igjennom 3 trekkinger å lever enda :p

 

Så litt boring overlever du nok uten bedøvelse med mindre du har veldig lav smerteterskel.

 

Når det kommer til trekking, så er bedøvelse mer eller mindre pålagt før noe som helst verktøy kommer inn i brødboksen min.

 

Angående smerteterskelen min, så skal jeg si at den er jeg lite kjent med, for å si det sånn.. Har vel sluppet unna de værste fysiske smertene. Men må si at enkelte tilfeller da jeg gikk med tannregulering, så gjorde det en del vondt den perioden jeg måtte feste sånne små strikk på en krok nede, og en oppe. DET, var ikke gøy. Satt egentlig bare å ventet på at de tennene krokene var festet på skulle rives løs fra tannkjøttet.

 

Men som jeg sa i første posten, jeg er bare så jævla redd for at visst hun må borre dypt nok til at hun treffer en nerve.

 

(Vet ikke hvorfor jeg står oppført som anonym poster øverst).

Endret av _JohnDoe
Lenke til kommentar

Bruker ikke bedøvelse når jeg er hos tannlege siden jeg ikke tåler bedøvelsen de gir(Får hjertebank og hetetokter).

Dette kommer av at du har fått bedøvelse med adrenalin. Be ganske enkelt om bedøvelse uten adrenalin (ren lidoakin).

 

Men som jeg sa i første posten, jeg er bare så jævla redd for at visst hun må borre dypt nok til at hun treffer en nerve.

Du TRENGER ikke bedøvelse ved borring av små hull. Det kan noen ganger bli veldig vondt når man borrer uten bedøvelse, men det er egentlig ikke noe problem av flere årsaker:

1. Smerten er KUN akkurat mens man borrer.

2. Synes du det blir for ille kan du be om bedøvelse underveis. Bare avtal på forhånd at du vil prøve uten først. Blir det for ille får du en sprøyte.

3. Du overlever selv om smerten er ille, husk at den varer bare i et par sekunder.

 

Bringebærgele har jeg aldri fått selv. Du kan sikkert be om å ikke få gele hvis du ikke vil ha den. Men da gjør det vondere å sette inn sprøyta. Geleen er lokalbedøvende.

 

Hvis du tar en Paralgin Forte en time før hjelper det også litt, men da bør du ikke kjøre bil til timen.

 

Følelsen av å gå ut fra tannlegen med bare litt ising eller ingen smerter, og munnen i full funksjon er så ubeskrivelig deilig at du aldri mer kommer til å ta bedøvelse for litt borring.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Eg er heilt enig i at du ikkje treng å ta bedøvelse for slike småting.

 

Eg trivest mykje betre med å gå til tannlegen etter at eg fant ut dette. Det verste med tannlegen er strengt tatt sprøyta og den ubehagelige følelsen av at halve ansiktet er lamma.

 

Så eg vil derfor anbefale at du snakker litt med tannlegen fyrst. Fortell at du har litt tannlegeskrekk, og spør om det er mulig å prøve utan bedøvelse fyrst. Tannlegen veit om det er fare for å kome borti nerver og slikt, så om tannlegen anbefale bedøvelse ja då takker du ja :wee:

Dersom du prøver utan bedøvelse så avtaler du eit slags form for tegn som du gir dersom du føler ubehag (du treng ikkje eit eige signal for smerte). Så dersom det skulle bli vondt etterkvart så ber du berre om å avbryte for å sette bedøvelse, det tar ikkje så mange minutta ekstra før bedøvelsen begynder å virke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Jeg ville iallefall tatt bedøvelse. Har veldig sprøyteskrekk selv, men tannlegen og tannpleieren var flinke til å få meg til å slappe av, og holdt meg til og med i hånden haha! Dessuten er det ikke så ekkelt med sprøyte andre steder i munnen.

Lenke til kommentar

Jeg ville iallefall tatt bedøvelse. Har veldig sprøyteskrekk selv, men tannlegen og tannpleieren var flinke til å få meg til å slappe av, og holdt meg til og med i hånden haha! Dessuten er det ikke så ekkelt med sprøyte andre steder i munnen.

 

Eg er heilt uenig, kvifor utsette seg sjølv for eit nålestikk i tannkjøttet der du har mange nerver berre fordi tannlegen skal bore i dødt materiale (i alle fall når ein ikkje skal bore djupt).

Du ber ikkje om sprøye når du skal til firsøren heller, sjølv om du kan risikere at det lugger litt.

Lenke til kommentar

Bringebærgele har jeg aldri fått selv. Du kan sikkert be om å ikke få gele hvis du ikke vil ha den. Men da gjør det vondere å sette inn sprøyta. Geleen er lokalbedøvende.

Hvis du tar en Paralgin Forte en time før hjelper det også litt, men da bør du ikke kjøre bil til timen.

 

Følelsen av å gå ut fra tannlegen med bare litt ising eller ingen smerter, og munnen i full funksjon er så ubeskrivelig deilig at du aldri mer kommer til å ta bedøvelse for litt borring.

 

Altså, selv om gelén smaker dritt, så tar jeg alltid den før bedøvelse.

 

Tror ikke jeg har noe sånt som du nevnte, men jeg har ikke lappen uansett, så kunne ikke ha kjørt lovlig :)

 

Jeg må si at det ikke er behagelig å vandre rundt med delvis lammet fjes, og føle at du har de duckface leppene på grunn av bedøvelsen, så ja det hadde jo vært gøy å kunne slippe det denne gangen.

 

Det er bare det at jeg ikke vet hvor dype disse hullene er, og hvor langt inn hun må borre, og i forhold til det, hvor langt inne nervene sitter.. :)

Lenke til kommentar

Ta det opp med tannlegen før timen, så finn de kanskje ei god løysing.

 

Personleg har eg ingen problem med sprøyter. Eg har prøvd å bore utan bedøving ein gang, og det gjekk på ingen måte. Måtte fort informere tannlegen om at eg ville ha bedøving. Sidan eg ikkje er plaga av sprøyter, så er litt nummen kjeve i nokre timar ein liten pris å betale for å sleppe smertene under boring.

 

Folk er forskjellige og har forskjellig smerteterskel. Du veit ikkje om du kan klare deg utan bedøving før du har prøvd. Som sagt, ta kontakt med tannlegen og fortel kvar landet ligg. Det viktigaste er at du får gjort operasjonen.

Lenke til kommentar

 

Det er bare det at jeg ikke vet hvor dype disse hullene er, og hvor langt inn hun må borre, og i forhold til det, hvor langt inne nervene sitter.. :)

Blir det for vondt så ber du bare om å få bedøvelse likevel.

 

Det er uansett ikke farlig å ha vondt et par sekunder.

 

Kommer vel ann på HVOR vondt det er.

Lenke til kommentar

Jeg har tannlegeskrekk og liker ikke sprøyten. Har tatt noen ganger, men har oftest ikke brukt. Tok en gang jeg måtte trekke en visdomstann f.eks.

 

Etter å ikke ha gått til tannlege på seks år hadde jeg seks hull. Jeg tok alle på en time uten bedøvelse. Det er ikke godt da og de treffer vel som regel nerver, men det går greit... Fordelen er at man er ferdig når man er ferdig, med bedøvelse sitter det i lenger. Det er ikke et stort problem da, men jeg har i alle fall borret ganske mye uten bedøvelse.

Lenke til kommentar

bruker aldri bedøvelse når jeg borrer, det er bare tull. Smertene varer i maks 30 sekunder totalt, fordelt på 5-8 2-4 sekunders små smerterunder. Det går fint! alltid kjempeglad for at jeg ikke bruker bedøvelse når jeg er ferdig, sparer man seg noen hundrelapper også. Mulig du får det gratis fremdeles da.

 

Si at du vil prøve uten bedøvelse først, så får du heller få hvis det blir for ille. Skader da ikke å prøve? eller er du en sånn person som sier du ikke liker ting før du noen gang har prøvd? "jeg liker ikke fisk" uten å ha smakt på osv? Ikke si at det er vondt før du har prøvd det, helt unødvendig med bedøvelse, og så ser du ut som en idiot resten av dagen med lammelser i ansiktet. Bare tull. Be a man, bedøvelse er for barn og kvinnfolk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

 

Jeg ville iallefall tatt bedøvelse. Har veldig sprøyteskrekk selv, men tannlegen og tannpleieren var flinke til å få meg til å slappe av, og holdt meg til og med i hånden haha! Dessuten er det ikke så ekkelt med sprøyte andre steder i munnen.

 

Eg er heilt uenig, kvifor utsette seg sjølv for eit nålestikk i tannkjøttet der du har mange nerver berre fordi tannlegen skal bore i dødt materiale (i alle fall når ein ikkje skal bore djupt).

Du ber ikkje om sprøye når du skal til firsøren heller, sjølv om du kan risikere at det lugger litt.

 

Nålestikket kjenner man omtrent ikke om man får sånn gele først, og det kommer fra noen med sterk sprøyteangst. Jeg vil tro det vil være mer smerte uten, men såklart ts får nesten velge selv om h*n vil ta den sjansen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...