FortviletType Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Hei! Jeg har bestemt meg for å starte på utdanning til å bli siviløkonom til høsten. Problemet mitt er at jeg er utrolig usikker på om jeg skal starte på NHH eller høyskolen i Oslo. NHH har jo rykte på seg for å være best, og at man får lettere jobb ved å gå der. Noen som har erfaringer eller vet noe om dette? Hvis jeg tar HIOA kan jeg bo gratis og slipper dermed studielån osv og i tillegg til at jeg har kjæreste i Oslo. Altså mye som spiller inn, men lurer i hovedsak på forskjellen på skolene først:) Takk for svar ! Lenke til kommentar
Student8888 Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Hei. Jeg kan bare uttale med om HIOA. Hioa har kjempebra lærere, og bruker mange av de samme lærerne som BI. Jeg tok bachelorgraden der, og master i Ås og hadde ikke noe problem med å komme på intervju til de samme jobbene som NHH-studentene. Et alternativ er å ta bachelor i Oslo og master på NHH. De ser mest på skolen du tok master. Jeg hadde valgt HIOA igjen 1 Lenke til kommentar
Horge Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Hioa har kjempebra lærere Takk. =) Et alternativ er å ta bachelor i Oslo og master på NHH. De ser mest på skolen du tok master. Jeg hadde valgt HIOA igjen Nesten rart at ikke enda flere gjør det på denne måten, og særlig hvis man skal ta master på BI - da får man jo de tre første årene uten skoleavgift. Lenke til kommentar
H. Specter Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Jeg har ikke peiling på hvordan HiOA er på økonomi, men hvis det er et liknende miljø som f.eks HiB på økonomi ville jeg helt klart valgt NHH. Du får så mye mer på en handelshøyskole. Bedriftspresentasjoner, interessegrupper, nettverk, faglig tyngde, osv. Forskjellen på å ta hele graden og kun masteren på NHH/BI er nok marginal i den forstand at du kommer inn på de fleste intervjuer gitt at CV'en din er god, men jeg vil tro du skal få slite mer med internships underveis ettersom NHH, BI og NTNU står såpass sterkt hos arbeidsgivere. Jeg tviler ikke på at HiOA har et godt opplegg og at man kommer inn på de fleste intervjuer med solide karakterer etter endt utdanning, men valg av skole burde ikke være så svart/hvitt i mine øyne. Tenk deg godt om. Spør hvis du lurer. 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 Jeg kan heller ikke si noe om HiOA eller sammenlikne skolen med NHH, men sistnevnte har i hvert fall et godt faglig og sosialt miljø. Studentene er generelt veldig flinke og konkurransen er stor, men et høyt nivå trekker også deg opp, i tillegg til at du får et godt nettverk. Ellers bør det være mulig å oppdrive statistikker som forteller hvor mange av skolenes studenter som får jobb før endt utdanning og eventuelt hvor lenge de i snitt må lete etter jobb etterpå. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 Hvorfor ikke ta bachelor på HIOA og master på BI i Oslo? Har hørt mye bra om HIOA. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå