Makri Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Heisann hoppsann! Ser for øyeblikket på ny bil og tenkte på en audi a3. Syntes denne er av passe størrelse og virker ålreit nok til at den er interessant. Uansett, jeg har for øyeblikket to stykker i kikkerten: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48715444&searchclickthrough=true http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49070690&searchclickthrough=true Den første ser jeg dog at har en motortype som heter fsi, som etter hva jeg har forstått bidrar til alvere drivstofforbruk. Den andre har en betegnelse som er Ambition noe jeg går utifra er utstyrnivået eller lignende. Mitt spørsmål er: Hvilken virker som det beste kjøpet? Mindre drivstoff er jo selvfølgelig forlokkende, men er det mye å tjene, eller virker den andre annonsen som et bedre kjøp totalt sett? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 1,6 FSI-motoren ble produsert kun kort tid, og man fikk den i Golf og A3. Har ikke kjørt den selv (kun 1.6/102), men da FSI kom fikk den kritikk for dårlig dreiemoment på lavt turtall (i forhold til 102 hk). Den har også separate coiler for hver sylinder, og disse har/hadde en tendens til å ryke oftere enn "normalt". For tilgang til brukte deler eller nye deler på nett vil 102 hk være beste valget, det samme er tilgang til kompetanse på motoren på verksteder (ser bort fra VAG-verksteder her), da 102 hk er solgt så godt som uendret i mange år. Ikke særlig sprek motor, men trekker greit over hele registeret, og regnes som driftssikker (så lenge den får en ny registerrem i ny og ne). Anbefaler uansett at du prøver begge, og ser hva du selv synes. Lenke til kommentar
toth Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Ambition betegner som du sier utstyrsnivå. Om du har rom i budsjettet ville jeg definitivt heller sett etter en TFSI når du først er nede på de små bensinmotorene, gjør turbo den mye mer attraktiv. Husk uansett at du i denne bilklassen fort kan spare noen kroner på bruktimport. http://www.mobile24.no/index.htm Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 For å få en TFSI i akseptabel stand må man vel noe opp i pris i forhold til alternativene. Ser at den med FSI har et par fordeler også, den har registerkjede, ikke rem (iflg annonsen), og den har 6-trinns gearkasse, som gir mer behagelig turtall ved motorveikjøring enn 5-trinnskassen i 102 hk-modellen. Lenke til kommentar
toth Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Registerkjede hadde jeg definitivt notert som en fordel, jeg visste ikke at Audi var tilbake på dette annet enn A8 og S/RS-modellene. Mine nyere A4 og A6 TDI har begge reim, fastpris på bytte er 8000 pluss servicen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Mener å huske at både 1.2 TFSI og 1.4 TFSI har registerkjede, med unntak av den nye 1.4 COD, som jeg oppfatter (ut fra prinsippskisser av motoren) har rem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå