AnonymDiskusjon Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Heisann! Vær så snill og ta dere tid til å lese dette innlegget, som jeg håper ikke er for langt for dere. Jeg jobber i butikk. Generelt sett stortrives jeg både med bransjen, medarbeidere, kunder og jobben min i det hele tatt, men det er noe som tærer på arbeidsforholdene og miljøet. Det har seg slik at jeg frykter for at ansatte på arbeidsplassen min kan begynne å mistenke meg (eller andre uskyldige) for å stjele penger fra kassen på arbeidsplassen, noe i hvert fall ikke jeg gjør! I det siste har det vært opp og ned med differanser etter at kasseoppgjøret er tatt, men stort sett i minus. Dette har skjedd med flere av oss. Nå har det riktignok ikke vært noe differanse på en stund, hvilket har tydet på at ting ser ut til å være som det skal, men nå har det igjen dukket opp en situasjon hvor det var et relativt betydelig beløp i differanse minus (la oss si 500 kr.) fra kassen - og det er jeg som har tatt oppgjøret de siste dagene. Det som er så merkelig er at den eneste forskjellen på kassen fra mandag til tirsdag, er at det på mandag lå en 500-lapp ekstra der, som nå er borte. Så vidt jeg vet har det ikke vært så mange kunder innom i løpet av dagen heller, og de få som har vært har også stort sett dratt kortet, så det har ikke vært helt det store behovet for å gi kontanter tilbake til folk heller. Dette medfører jo da til at sannsynligheten for en menneskelig feil ved å gi ut penger, er av mindre grad. Det ser tilsynelatende heller ikke ut til at noen har gjort et uttak for kjøp av mat til kjøleskapet vårt, nytt tørkepapir eller lignende, noe som i utgangspunktet er lov hvis det er behov for det. Jeg har lenge fundert på om det kan være tekniske problemer med kasseapparatet som i utgangspunktet skal være moderne og nytt på markedet, men når det er 500 kroner som fysisk er borte fra kassen, begynner det å skurre veldig for meg. Det er så åpenbart at de 500 kronene som var der i går, ikke er der i dag, og det er de 500 kronene som sannsynligvis utgjør den differansen vi får. Det skal dog sies at den personen jeg har jobbet med både i går og i dag, er en kjerneperson jeg virkelig har tillit til! Jeg har forståelse for at det i slike situasjoner er lett for å bli noe paranoid. Jeg kommer selv til å tenke på den ene medarbeideren som bare var en snartur innom butikken, eller vekteren som passet på butikken da jeg var på toalettet. Jeg tror det ligger litt i menneskets natur å spekulere mye i hva som kan ha skjedd etter slike tilfeller som dette. Når dette er sagt, ville i hvert fall ikke jeg gått høylytt ut for å mistenke noen, da det i mine øyne ikke kan vises til så mye som et snev av bevis for å ta noen for noe. Jeg mistenker heller ingen egentlig. Sånn rent hypotetisk: 1. La oss si at ledelsen anklager en (uskyldig) ansatt for å ha tatt penger fra kassen i egen lomme. Hva burde den ansatte gjøre? 2. Hvilke rettigheter har den (uskyldige) ansatte dersom ledelsen anklager vedkommende for å stjele penger fra arbeidsplassen? 3. La oss si at ledelsen gir den (uskyldige) ansatte sparken. Hva burde DA den ansatte foreta seg? Jeg har selv relativt liten peiling på jus, lover og regler, men hva med å gå til sak? Hvordan går man i så fall frem for å vinne sin rett? PS: Veldig kjipt at det skal være så mye om og men med denne kassen og disse pengene. Det ødelegger noe av gleden ved å både komme på jobb for dagen og forlate jobb for kvelden. Håper ting blir funnet ut av, og at ting er som jeg tror; at ingen av mine medarbeidere er skyldige i noe ulovlig. Det verste som kan skje er at noen blir feilaktig mistenkt og anklaget - noe jeg ikke er alene om å frykte, selv om jeg vet at jeg aldri har tatt så mye som en eneste krone og med det har den gode samvittigheten jeg fortjener. Tusen takk for hjelp med min problemstilling og svar på mine spørsmål!!! Anonymous poster hash: c6c5d...1f4 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Jeg har ikke svar på det du spør om, men om jeg var i din situasjon tror jeg at jeg ville vært lit pro-activ. Kontakt din nærmeste leder og fortell om avvikene som du ikke helt forstår. Det bør jo være sannsynlig at en uskyldig person ikke ville skyte seg selv i foten med å gjøre en leder oppmerksom på mulig svinn. I alle fall, jeg ville kontaktet lederen min, forklart problemet og bedt om råd. Kanskje har lederen noen gode idéer som kan eliminere problemet. 3 Lenke til kommentar
chill1 Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 (endret) er det ikke overvåknings kamera der du jobber? der har du vel bevis om noen eventuelt har stjelt penger fra kassen? å viss alle samles som jobber der du jobber å tar en prat angående det så vil det sikkert ta slutt etter det.. Endret 24. juni 2014 av chill1 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2014 TS her. Til Leo: Tusen takk for tips! Jeg har alltid vært litt pro-aktiv, og har hele veien sørget for tett dialog med butikksjef. Hver gang jeg har funnet ut av avvik, har jeg for eksempel alltid tatt kontakt ved å ringe (eller sende sms) med det samme. Du har for øvrig et godt poeng i at en uskyldig person nok ikke ville gjort en leder oppmerksom på mulig svinn. Jeg kommer helt klart til å gjøre som du sier. Jeg skal ta opp hele saken med butikksjefen min, og legge frem ting på en så fornuftig måte jeg klarer ut i fra hva jeg mener er fornuftig. Både håper og tror butikksjef vil vise forståelse og at vi finner ut av ting. Som den skeptikeren jeg er, følte jeg likevel for å opprette denne tråden, både for å få det litt ut, men også for å forsøke å se litt på hva som i verste fall kan skje og hva som da burde gjøres fra min side. Til chill1: Det er overvåkningskamera i butikken, men ikke over selve disk og kasseapparat, så det blir så å si umulig å kunne bevise både det ene og det andre. Godt forslag angående det å samle alle de ansatte på jobben! Tanken streifet meg. Jeg mener vi i plenium burde ta opp dette og finne ut av hvordan vi skal håndtere kassen på mest mulig korrekt vis, slik at vi får bukt med disse utfordringene. Ingen er tjent med mistenkeliggjøring og den type ting. Anonymous poster hash: c6c5d...1f4 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Det er veldig lurt at du sier ifra med det samme ved avvik i kassaoppgjøret (både oppover og nedover). Det du overhodet ikke skal bry deg om er at det (som du beskriver) er betydelig avvik i kassebeholdningen (mangler penger) den ene dagen når kassabeholdningen avviker like mye den andre veien neste dag og kassa stemmer den 3. dagen. Det er også fullt mulig at kassa har tekniske problemer. Da kan det skje mye rart med avvik i kassaoppgjøret. Det trenger da heller ikke å være noe mønster i avvikene fra dag til dag. Overlat bekymringene til ledelsen som kanskje ikke bekymrer seg i det hele tatt fordi de allerede vet at kassa har tekniske problemer. 2 Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 De kan ikke anklage deg for noe uten bevis. Det vil si at du kan ikke få sparken eller få advarsler uten saklig grunn. Får du det, så anses det som trakassering.Så lenge du har rent mel i posen, så ville jeg ha fortsatt slikt du hadde det på jobb når du gledet deg til å gå på jobb, samt fortsette å rapportere avvikene. Som mobile999 sa: Avviket kan gå opp i opp i løpet av uken. 1 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Da jeg jobbet i butikk var vi alltid pålagt å være to stykker tilstede når kassa skulle gjøres opp. I all hovedsak for at en person ikke skulle bli utpekt som "synder" dersom det skulle være avvik. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2014 TS her. Tusen takk for alle svar! Settes stor pris på! Det er meg forresten en glede å kunne meddele at dette "mysteriet" er oppklart. Sjefen min fant ut av kasseoppgjøret den dagen. --> Jeg har gjort en tellefeil! Fantastisk nyhet, men at det er mulig å gjøre en så grov feil, er i mine øyne latterlig! Likevel, er det godt jeg (vi?) nå får saken ut av verden og at jeg nå kan sove godt om nettene igjen! Nå trenger jeg ikke lenger føle et ubehag ved tanken på at det kan oppstå en situasjon hvor mistenkeliggjøring og spekulasjoner blir en del av hverdagen. Uansett må jeg for øvrig si at problemstillingen i seg selv er ganske så interessant, så om folk vil fortsette å diskutere saken og drøfte problemstillingen min, er det naturligvis bare å kjøre på. Anonymous poster hash: c6c5d...1f4 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 Se der, flotte greier. Mistenker du har fått en stjerne i margen hos sjefen siden du kom med et problem der du selv var en potensielt "mistenkt". 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå