Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

En noe uvanlig førstegangsbilkjøptråd (er 33, aldri eid bil)

Anbefalte innlegg

Jeg har fundert meg blå på hva jeg bør kjøpe, og jeg ender opp på at jeg vil ha en bruktbil som er to-tre år gammel. Finansene er i orden, så jeg tenker ikke å ta opp lån.

Jeg er en relativt uerfaren sjåfør, selv om jeg har hatt lappen siden slutten av nittitallet. Jeg bor i Oslo og jeg har ikke parkeringsplass, så jeg må basere meg på gateparkering, eventuelt snike meg til parkeringsplass på jobb (som er i gangavstand fra hjemmet).

Bilen skal i all hovedsak brukes til langkjøring, og en og annen tur til Ikea eller annen småkjøring som kan være greit i hverdagen. Jeg skal ikke pendle til jobb.

Jeg er nokså usikker på det å finnavigere en bil, altså parkering på liten plass, lukeparkering, denslags. Så jeg ser i all hovedsak på en nokså liten bil, med parkeringssensor bak. Jeg skjønner jo absolutt at de aller minste ikke duger til mitt bruk, da en del av langkjøringen vil være over fjellet til Bergen, og nedover til Agder-fylkene.

Automat er en fordel, men ikke et krav.

Oppsummert:

- Liten til mellomstor bil, femdørs coupé

- Parkeringssensor bak

- Opp til tre år gammel

- Driftssikker

- Pris på opp til 100 000 - 200 000

- Grei kjørekomfort

(Bonus - Automatgir)

Alle tips tas imot. :)

Endret av Snirfle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aurisen er ikkje så dum når du skal ha ein passe stor "kjedelig" bil som er lett å parkere.

Hybrid er også greit for forbruket, og ein billeg måte å få litt ekstra motorkraft på.

Skal du kjøpe Auris vil eg forøvrig anbefale at du sattser på ryggekamera dersom du er rusten på lukeparkeringa, å parkere med ryggekamera er lettare enn med berre ryggesensor sidan du får opp hjelpelinjer på skjermen.

Nå er det ikkje så mange av dei nyare bilane som er utstyrt med tilhengerfeste, men om du skal på IKEA og slikt kan det være verdt å vurdere om det også er noke som du vil sette på lista over ønskede funksjoner.

Ellers så vil eg anbefale at du setter eit budsjett og rett og slett ser deg litt rundt etter kva du får for den prisen du har satt. På biler som er eit par år gamle vil du også kunne finne bilar som er utstyrt med lukeparkeringsassitent, men her kan prisane være litt høgare enn tilsvarande biler utan slikt utstyr.

Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at Toyota har ein policy på at hybridbiler ikkje skal tilhengerfeste (fordi bensinforbruket går opp når ein har på henger, og det er visst ikkje bra for miljøet).

Så dersom det er aktuelt med hengerfeste så må ein sjå på andre bilar, eg nemnte det berre fordi at dersom ein skal ha bil for å kunne kjøpe inn store ting som f.eks møbler, så er ein fort litt avhengig av hengerfeste om ein skal kunne frakte dette i sin eigen bil.

Lenke til kommentar

Hengerfeste er ikke nødvendig. Jeg er såpass makelig anlagt at hvis jeg skal ha større ting så betaler jeg heller for frakten. :)

Om bilen kan klassifiseres som nitrist eller ikke er ikke så viktig.

Men Auris er ikke uaktuelt. Hva med Peugeot eller Hyundai? Kan de være noe?

Lenke til kommentar

Går du for typisk Hyundai i20 får du hvertfall en flett ny bil for pengene dine, og det er jo ikke å forakte:

http://www.finn.no/finn/car/used/result?carmodelmake=0%2F772&carmodelmake=1%2F772%2F2000102&sort=1

Alle med automat:

http://www.finn.no/finn/car/used/result?sort=1&carmodelmake=0%2F772&carmodelmake=1%2F772%2F2000102&TRANSMISSION=2

Den dyreste(og godt utstyrt):

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49437106&searchclickthrough=true

Eller hva med Kia Cee'd?

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=48232681

Personlig hadde jeg vel i denne klassen valgt Audi A3 Sportback, men det ser ikke ut til at du er ute etter å betale ekstra for merke/status?

Så hva da med heller en 2013 Skoda Fabia?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49545121&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49231664&searchclickthrough=true

Lenke til kommentar

Var i samme situasjon som deg for noen år siden og endte opp med en 4 år gammel golf kjøpt fra forhandler med 1 års garanti for 170k cash kontant. Det er såpass mange golfer ute i markedet i dag at det bare er å velge og vrake. Du begynner vel på 20% bonus for forsikring. Personlig tok jeg kasko de første årene, men det er egentlig bare tull da jeg (og virker som du) ikke har noe problem med, worst case, å tape pengene. koster fort rundt 10k i året med full kasko på golf i oslo.

Min bruk er kun helgeturer og langturer. I oslo trenger man ikke bil.

Golf'en min er nå 9 år gammel og bikker snart 100k kilometer. Ser ingen grunn til å bytte, men når det en gang skjer så blir det bmw. Dette pga. kjørekomfort siden min bruk stort sett er langkjøring.

Lenke til kommentar

Takk for innspill fra både toth og Illus. Dere er definitivt inne på noe. :)

Forsikring har jeg selvsagt fundert en del på, om det er nødvendig med kasko eller ikke, men det får jeg komme tilbake til senere.

Jeg skal leie bil i sommer, antageligvis en Hyundai i30. Det er en fin sjanse til å vurdere fysisk størrelse på bil iallfall, så får vi se om jeg fremdeles vil vurdere Hyundai når leiebilen er levert inn igjen.

Lenke til kommentar

På en bil til 200.000,- sier det seg vel at man har kaskoforsikring. Eller? Jeg ville iallfall hatt det, men så har jeg full bonus og vel så det. Jeg skjønner at det kanskje kan bli dyrt hvis man ikke har opparbeidet seg bonus.

Also, den Poloen var dritfin. :)

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Var i samme situasjon som deg for noen år siden og endte opp med en 4 år gammel golf kjøpt fra forhandler med 1 års garanti for 170k cash kontant. Det er såpass mange golfer ute i markedet i dag at det bare er å velge og vrake. Du begynner vel på 20% bonus for forsikring. Personlig tok jeg kasko de første årene, men det er egentlig bare tull da jeg (og virker som du) ikke har noe problem med, worst case, å tape pengene.

Kanskje årets dårligste råd.

Jeg har 140k i buffer på konto for øyeblikket - skal jeg ta dem ut i cash å ha dem liggende i ulåst bil som jeg parkerer i romanias skyggestrøk bare fordi jeg har råd til å tape dem? At man har penger gjør ikke at man bør oppføre seg som et dumt brød.

Uansett hvor god sjåfør jeg er, er 99,99% av trafikanter andre folk og dyr, og jeg har null kontroll over hva de finner på og konsekvensene det kan få for meg/min bil.

Takk for innspill fra både toth og Illus. Dere er definitivt inne på noe. :)

Forsikring har jeg selvsagt fundert en del på, om det er nødvendig med kasko eller ikke, men det får jeg komme tilbake til senere.

Er det én ting du skal ta med deg fra denne tråden, så er det IKKE kjøp en bil til over 100.000 uten å tegne kasko! på en moderat hyundai koster det deg kanskje 5-6000 i året selv uten startbonus. Og den dagen noen andre bulker store deler av bilen din og stikker av, eller du kjører på en elg og kondemnerer bilen - da kommer du til å angre j*vlig bittert på at du skulle spare de 260 kronene i måneden på å bare ha ansvar. På en bil til >60.000, selvfølgelig, helt greit med delkasko. Men på en bil til 160.000? Ikke vurder det en gang.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjørte etter den regelen toth og gikk fra full kasko til kun ansvar når verdien av bilen gikk under 100k. Men jeg er faktisk ikke helt sikker på om det var verdt pengene. Lett å si i etterklokskapens tegn når jeg har kjørt skadefritt i alle år, men dog. For min del tror jeg at jeg vil endre regelen til:

> 250k -> fullkasko

150 - 250k -> delkasko

< 150k - ansvar

Dette gjelder selvsagt kun når man har økonomi til å tåle et smell på opptil 250k. Har man ikke disse pengene er det ikke noe spørsmål om å holde seg unna fullkasko.

PS: Flott om du holder deg saklig toth.. gidder ikke svare på personangrep i forrige post.

Endret av Illus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjørte etter den regelen toth og gikk fra full kasko til kun ansvar når verdien av bilen gikk under 100k. Men jeg er faktisk ikke helt sikker på om det var verdt pengene. Lett å si i etterklokskapens tegn når jeg har kjørt skadefritt i alle år, men dog. For min del tror jeg at jeg vil endre regelen til:

> 250k -> fullkasko

150 - 250k -> delkasko

< 150k - ansvar

Dette gjelder selvsagt kun når man har økonomi til å tåle et smell på opptil 250k. Har man ikke disse pengene er det ikke noe spørsmål om å holde seg unna fullkasko.

Å ikke forsikre en verdisak til 249.000 når man har mulighet er faktisk ren idioti, uansett hva man har råd til å tape.

Etterpåklokskap i form av "det skjer ikke meg, bare andre" er dessverre ikke gjeldende. Jeg skulle ønske like mye som deg at det bare hvilte på meg og mine ferdigheter, da hadde sikkert jeg og droppet full kasko. Eller nei, faktisk ikke - for med superforsikring er man dekket ikke bare mot idioter i trafikken, men også slurv fra fabrikken. Hvis girkassa ramler ut av passaten din til verdi 245.000 når bilen er 5,5 år og har gått 130.000, så må du selv skaffe de 60-70.000 til ny kasse - jeg må betale egenandelen på 4000.

igjen, at man har råd til å tape noe forsvarer IKKE å være skjødesløs med det. Å ikke tegne kasko eller forsikring generelt på dyre objekter er å være skjødesløs.

(nei, det er selvsagt ikke "verdt det" når man aldri kræsjer - helt til man sitter der med skjegget fullt av postkasser. Det er ikke verdt å betale skatt for fri helsehjelp og brannvesen heller - helt til man trenger en nyre eller huset brenner.)

Lenke til kommentar

> 250k -> fullkasko

150 - 250k -> delkasko

< 150k - ansvar

PS: Flott om du holder deg saklig toth.. gidder ikke svare på personangrep i forrige post.

Så du mener at du synes det er greit å leve med risikoen det er å kunne tape 249k på at noen kjører på den og stikker av?

Og 149k på at en lokal narkis stikker av med bilen, knuser noen ruter, osv?

Du vet hva det koster med bilberging osv om bilen blir stjålet? Samt hvordan verkstedregningene fort blir høye?

Selv har jeg hittil gått i pluss på å ha bilene mine ordentlig forsikret, og jeg tror virkelig ikke det er mange som har bil til bortimot 150k med kun ansvarsforsikring..

En kaskoskade koster fort 60-100k om du er uheldig, en delkaskoskade koster stort sett kun en egenandel, mens man ved å mangle slik dekning må ta hele tapet på egen kappe.

Lenke til kommentar

Man taper ikke 249k ved at noen kjører på bilen og stikker i 99,9999% av tilfellene. Og man må ofte opp i en god del penger før det lønner seg å ta småskader på forsikringen (ref bonustap).

Jeg står for det jeg har skrevet, men kun om man har finansene i orden og kan forvalte de pengene man tjener på å ikke å høre på propaganda fra forsikringsselskapene.

Lag en ny tråd om dere ønsker å diskutere dette videre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men å tape 149k på at bilen blir stjålet, det er uproblematisk? For det vil du jo tape om bilen blir stjålet uten å bli funnet igjen.. På delkasko er det intet bonustap heller.

Jeg kan jo nevne i forbifarten at av forsikringspremien på min E-klasse utgjør Kasko-biten ca 1000,- i året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...