Gå til innhold

2 ip adresser fra get

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du kan sette opp en router etter GET-boksen, og sette opp så mange IP-adresser du vil. Dette blir interne IP-adresser, som NATes til internett gjennom din offisielle IP fra GET.

Lenke til kommentar

Noen som har peiling om det er mulighet å splitte nettet slik at jeg kan ha 2 ipadresser?

Her må du nok spesifisere litt nærmere hva det er du vil oppnå.

det jeg vil oppnå er å ha 2 ip adresser en ip jeg kan ha til spilling facebook etc. å den andre ip'en vil jeg ha servere på. så det jeg lurer på er om jeg må ha 2 linjer inn eller om jeg kan på noen måte splitte nettet mitt

Lenke til kommentar

Noen som har peiling om det er mulighet å splitte nettet slik at jeg kan ha 2 ipadresser?

Her må du nok spesifisere litt nærmere hva det er du vil oppnå.

det jeg vil oppnå er å ha 2 ip adresser en ip jeg kan ha til spilling facebook etc. å den andre ip'en vil jeg ha servere på. så det jeg lurer på er om jeg må ha 2 linjer inn eller om jeg kan på noen måte splitte nettet mitt

Hva mener du med å 'splitte' nettet ditt?

Vil du kun ha en ekstra IP adresse? Ønsker du også å fordele nettkapasitet i flere segmenter?

Er det sentralt at du her trenger en ekstern IP addresse, isåfall hvorfor? Har du en router? Hvilken modell er routeren?

Hva slags tjenester er det du skal kjøre på disse serverene? Dette er avgjørende med tanke på kapasitet og om det er tjenester som behøver en statisk IP adresse (feks. DNS).

Lenke til kommentar

en ip jeg kan ha til spilling facebook etc.

den andre ip'en vil jeg ha servere på

Jeg har samme opplegg, og har linje fra get og ngt.

Get bruker jeg til tull og tøys. Linja fra get duger uansett ikke til noe annet, for selv om man får mye fart for pengene, så får man ikke ordentlig internett - de sperrer nemlig mange porter.

Til servere trenger jeg hele internett, så der bruker jeg adsl fra ngt. De tilbyr også fast ip, hvilket som regel er en stor fordel for servere.

Routeren som gir dhcp setter gateway til get, mens serverne har selvfølgelig konfigurert nettverk manuelt, og da med ngt som gateway.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Get bruker jeg til tull og tøys. Linja fra get duger uansett ikke til noe annet, for selv om man får mye fart for pengene, så får man ikke ordentlig internett - de sperrer nemlig mange porter.

Kva i all verden slags linje er det du har? Ingen sperring her...

Lenke til kommentar

Kva i all verden slags linje er det du har? Ingen sperring her...

Helt vanlig linje fra get (coax). Trenger blant annet noe så enkelt som å kjøre mailserver.

Her er oversikt over hvilket porter som i hvert fall tidligere har vært sperret: http://wiki.nuug.no/tjenesteleverand%C3%B8rer/internet. Den listen er ett år gammel, så hvis du vet at det har skjedd endringer så er det absolutt gledelig. Kan du bekrefte at alle porter nå er åpne?

Hadde også vært stor stas om de kunne tilby fast ip.

Lenke til kommentar

Altså, jeg syntes maset om fast IP er litt oppdiktet. Nå står mitt modem på hele døgnet, og leasetiden er vel 24 timer eller mer, så hvorfor driver dere å får nye IP'er hele tiden?

Jeg har ikke fått ny IP siden jeg flyttet inn, så den er så godt som statisk. Selvfølgelig hender det vel at de gjør om på systemet eller annet, så alle får ny, men hvor ofte er det da?

Og det kan jo hende strømmen går på modemet ditt, men er det ofte borte så lenge, så egner vel ikke stedet seg til server uansett.

Lenke til kommentar

Koble en switch til modemet, så får du så mange du vil ha, i hvert fall 2. Tror jeg har vært oppe i 6 Get IP adresser. Altså ikke interne NAT adresser.

Kobler du til via Wi-Fi må du slå av DHCP serveren i wi-fi punktet så kobler du modemet i en av 1-4 LAN portene.

Helt vanlig linje fra get (coax). Trenger blant annet noe så enkelt som å kjøre mailserver.

Her er oversikt over hvilket porter som i hvert fall tidligere har vært sperret: http://wiki.nuug.no/tjenesteleverand%C3%B8rer/internet. Den listen er ett år gammel, så hvis du vet at det har skjedd endringer så er det absolutt gledelig. Kan du bekrefte at alle porter nå er åpne?

Hadde også vært stor stas om de kunne tilby fast ip.

Jeg har hatt samme IP adresse fra Get i flere år nå. Blir vel ikke mer fast en det ?

Endret av Lunalotic
Lenke til kommentar

Det meste av porter er åpne hos Get, men ikke 25/mail. Den er sperret pga faren for spam, slik som hos (nesten) alle ISP-er som leverer vanlige internettilganger bergnet for privatbruk. Og det gjelder vel også Nexgentel hvis man har ordinært abbonement med dynamisk IP...

Lenke til kommentar

Altså, jeg syntes maset om fast IP er litt oppdiktet.

Hvis du skal kjøre mailserver, så må mx peke mot aname. Da er plutselig ikke maset om fast ip bare oppdiktet.

Jeg bruker også fast ip som en del av autentiseringen mot ymse tjenester på jobb.

Dersom man derimot bare skal bruke linja til surf, spill, streaming etc., så er fast ip unødvendig.

Det meste av porter er åpne hos Get, men ikke 25/mail. Den er sperret pga faren for spam, slik som hos (nesten) alle ISP-er som leverer vanlige internettilganger bergnet for privatbruk. Og det gjelder vel også Nexgentel hvis man har ordinært abbonement med dynamisk IP...

Trodde ikke NGT sperret port 25. Den var i hvert fall åpen for meg, også før jeg fikk fast ip.

Har du forresten en oversikt over alle ISP-er som leverer vanlige internettilganger bergnet for privatbruk, hvor det er spesifisert hvem som har sperret på 25? Hvis jeg må bytte ut NGT på et tidspunkt, så er det veldig greit å vite hvilke leverandører som er aktuelle.

Jeg har hatt samme IP adresse fra Get i flere år nå. Blir vel ikke mer fast en det ?

I min verden så er en avtale med isp om "fast ip" litt mer enn at man ikke har fått endret dynamisk ip.

Endret av Horge
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Altså, jeg syntes maset om fast IP er litt oppdiktet. Nå står mitt modem på hele døgnet, og leasetiden er vel 24 timer eller mer, så hvorfor driver dere å får nye IP'er hele tiden?

Jeg har ikke fått ny IP siden jeg flyttet inn, så den er så godt som statisk. Selvfølgelig hender det vel at de gjør om på systemet eller annet, så alle får ny, men hvor ofte er det da?

Og det kan jo hende strømmen går på modemet ditt, men er det ofte borte så lenge, så egner vel ikke stedet seg til server uansett.

Hvor lenge man beholder en IP fra ISP varierer. Jeg har fra min leverandør hatt samme IP i et par års tid i hvert fall. Mens hos andre igjen kan det skiftes raskere.

Etter hvert som det blir flere kunder som skal fordeles på et begrenset antall IPv4-adresser kan det være at flere ISP-er vil endre sin policy på dette området.

Lenke til kommentar

en ip-adresse varer i x timer og somregel fornyes ip-adressen til akkurat den samme enheten hver gang med mindre den er utkoblet i lengre perioder.

Når det kommer til flere IP-adresser på samme abbo:

Jeg vet ikke med Get, men mest sannsynlig er det ingen problem å koble på to enheter samtidig med forskjellig IP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...