egen9 Skrevet 24. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 24. juni 2014 Hei, jeg lurte på en liten ting. Si at jeg arvet huset til mine foreldre, og ikke hadde gjeld fra før av. Det vil si at jeg nå har en formue på rundt 7,5 million (ikke sant?). Nå siden dette er over 870 000 kr, må jeg altså betale 1 % formueskatt av dette. Dette igjen er 75 000 Kr. Dette er jo en del penger, og for en som meg i oppstartsfasen av livet, ganske nært umulig å betale. Vil dette si at det ikke er mulig for meg å arve? Jeg anntar da også at dette må betales hvert år? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 24. juni 2014 Hei, jeg lurte på en liten ting. Si at jeg arvet huset til mine foreldre, og ikke hadde gjeld fra før av. Det vil si at jeg nå har en formue på rundt 7,5 million (ikke sant?). Nå siden dette er over 870 000 kr, må jeg altså betale 1 % formueskatt av dette. Dette igjen er 75 000 Kr. Dette er jo en del penger, og for en som meg i oppstartsfasen av livet, ganske nært umulig å betale. Vil dette si at det ikke er mulig for meg å arve? Jeg anntar da også at dette må betales hvert år? Jeg er ikke sikker men mener at det er likningsverdien av boligen man skal skatte av, prøv denne kalkulatoren Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 24. juni 2014 Det skal være et ganske heftig hus hvis likningsverdien er 7.5 mill.. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 24. juni 2014 (endret) Hvis likningsverdien er 7,5 mill, så ville sannsynligvis ikke ts spurt om dette her på forumet. Endret 24. juni 2014 av mobile999 2 Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 24. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 24. juni 2014 Det er som sagt likningsverdien som teller og denne er vesentlig lavere enn markedsverdien. Men å betale er veldig enkelt. Du kan f.eks leie ut huset. Ønsker du ikke å leie ut, ja da er det bare å gå i banken og ta opp et lite lån. Selv uten inntekt i det hele tatt vil ikke banken ha problem med å låne deg penger. Lenke til kommentar
egen9 Skrevet 24. juni 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. juni 2014 Hei, jeg lurte på en liten ting. Si at jeg arvet huset til mine foreldre, og ikke hadde gjeld fra før av. Det vil si at jeg nå har en formue på rundt 7,5 million (ikke sant?). Nå siden dette er over 870 000 kr, må jeg altså betale 1 % formueskatt av dette. Dette igjen er 75 000 Kr. Dette er jo en del penger, og for en som meg i oppstartsfasen av livet, ganske nært umulig å betale. Vil dette si at det ikke er mulig for meg å arve? Jeg anntar da også at dette må betales hvert år? Jeg er ikke sikker men mener at det er likningsverdien av boligen man skal skatte av, prøv denne kalkulatoren Ahh, jeg forstår. Når jeg regner ut likningsverdi isteden for markedsverdig er jo førstnevnte betydelig lavere, og det vil ikke lenger bli et problem. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Garden snake Skrevet 24. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 24. juni 2014 Det er ligningsverdien av huset, og videre er det nettoformuen din (dvs. hvis du har lån utenom f.eks. studielån, så teller det i din favør). Gå i banken og få lån, og kjøpt et hus til (eller en leilighet) som du leier ut. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 24. juni 2014 (endret) Ikke glem at du må betale 187500 i dokumentavgift for å ta over. Edit: Gjelder dersom det er snakk om "forskudd på arv". Endret 24. juni 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
rekyl Skrevet 24. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 24. juni 2014 (endret) Det er IKKE dokumentavgift på arv. Edit: Nå er jeg ikke helt sikker på om trådstarter mener forskudd på arv eller arv ved død. Førstnevnte utløser dokumentavgift, sistnevnte ikke. Endret 24. juni 2014 av rekyl Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 24. juni 2014 Det ER dokumentavgift på "forskudd på" arv. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 25. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2014 Hei, jeg lurte på en liten ting. Si at jeg arvet huset til mine foreldre, og ikke hadde gjeld fra før av. Det vil si at jeg nå har en formue på rundt 7,5 million (ikke sant?). Nå siden dette er over 870 000 kr, må jeg altså betale 1 % formueskatt av dette. Dette igjen er 75 000 Kr. Dette er jo en del penger, og for en som meg i oppstartsfasen av livet, ganske nært umulig å betale. Vil dette si at det ikke er mulig for meg å arve? Jeg anntar da også at dette må betales hvert år? Jeg er ikke sikker men mener at det er likningsverdien av boligen man skal skatte av, prøv denne kalkulatoren Ahh, jeg forstår. Når jeg regner ut likningsverdi isteden for markedsverdig er jo førstnevnte betydelig lavere, og det vil ikke lenger bli et problem. Takk for hjelpen Ligningsverdien av din primærbolig (den du bor i) skal være maks 30% av markedsverdi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå