VargAamo Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 I Norge snakker vi om det. I Japan er de allerede en del av hverdagen.FEATURE: Shinkansen (Ekstra) Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Disse artiklene fra Japan gjør ikke akkurat ventetiden på årets ferie dit noe lettere for meg Godt skrevne artikler 7 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Disse artiklene fra Japan gjør ikke akkurat ventetiden på årets ferie dit noe lettere for meg Godt skrevne artikler Japan er ett veldig bra ferieland i mine øyne, du kan glede deg. AtW 1 Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Disse artiklene fra Japan gjør ikke akkurat ventetiden på årets ferie dit noe lettere for meg Godt skrevne artikler Japan er ett veldig bra ferieland i mine øyne, du kan glede deg. AtW Jeg gleder meg hvert år, det blir femte gangen nå. Bor hos svigers mens vi er der, de er japanske. Årets høydepunkt for å si det mildt Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 (endret) Har alltid hatt lyst til å reise til Japan, og lære språket, vet ikke hvorfor, men det er bare noe med Japan som appellerer noe så innmari! Endret 24. juni 2014 av Ash of Titan Lenke til kommentar
ahw_ Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 (endret) Fra å sitte hjemme i stolen nesten hele tiden til å dra rett til japan, er noe av det beste og viktigste jeg noen gang har gjort i livet. Var der i først i 3 uker, dro hjem, og rett tilbake igjen etter 1 uke, i 2 mnd. Anbefaler virkelig turen! Endret 24. juni 2014 av ahw_ 2 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Jeg liker fotoene, hva slags kamera og linse er brukt ?: ) Lenke til kommentar
VargAamo Skrevet 25. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2014 Heisann alle, og mange takk for hyggelige tilbakemeldinger! Hva angår kamera og slikt bruker jeg alt det samme utstyret som jeg tok med til Computex, uten at jeg husker nøyaktig hvilket av objektivene jeg brukte til hvert enkelt bilde - men som regel var det Sigma-optikken som var montert på kameraet. 1 Lenke til kommentar
Herindur Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Ingen grunn til å la være å reise til Japan når SAS har jevnlige turer til ca. 5'000,- med en ekstra tur/retur innenlands (inkl. Svalbard) på kjøpet gjennom Eurobonus. ;-) Anbefaler Japan Rail Pass og PuPuRu trådløst modem. Internett er livsviktig; du kan ikke sjekke Hyperdia uten. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Artig lesestoff dette. Som lokfører i NSB må jeg nesten kommentere litt. Alt i alt er det lite som minner om NSBs humpete regiontog. Rett skal være rett, hvis du plages av humper er det nok skinnene. Gjerne med solslyng eller telehiv som årsak. Ellers vil jeg vel påstå at både BM73 og BM74 (Flirt) har ganske pen gange. Der hvor de eldre togene må bremse ned til bare 255 kilometer i timen i de krappe svingene på Shinkansen-nettverkets eldste skinneganger – med en radius på 2,5 kilometer, mot 4 kilometer som er minstekravet på nyere deler av jernbanen – kan N700-togene på grunn av en finesse som åpner for en hel grads bøyning mellom hver vogn, holde en fart på 270 kilometer i timen også gjennom disse svingene. Uten å kjenne de japanske forholdene veldig godt, tror jeg nok du har misforstått litt. N700-togene har krenging, de lener seg altså innover i svingene for at de reisende skal merke mindre til G-kreftene utover i svingen. Årsaken til at tog får kjøre fortere i kurver med krenging er komfortmessige, sporkreftene er de samme. BM73 krenger også, og får kjøre noe fortere enn tog uten dette på visse plasser. Det sitter følere i hver ende som merker kurver, og vognene lener seg basert på denne informasjonen, en etter en etterhvert som de kommer inn i kurven. Vognen med strømavtager bøyer også strømavtageren motsatt vei, for å holde den riktig i forhold til kjøretråden. Det fungerer godt, og det er stilig å se i "speilet" (kameraer) hvordan vognene krenger en etter en gjennom kurvene. De store elektriske motorene som drar togene opp i sine forrykende hastigheter er heller ingen sveklinger. Motorene leverer en effekt på imponerende 18,2 megawatt i de kraftigste 500-togene, tilsvarende 24 460 hestekrefter. Selv de svakeste motorene som ruller på nettverket, i de korteste togene fra 700-serien, drar unna med 6,6 megawatts effekt. Det tilsvarer 8 850 hestekrefter, og er nesten fire ganger så mye som Oslo sine hvite T-banetog har å rutte med. Tallene du oppgir må nesten være per togsett, ikke per motor? Effekten på motorene vil nok variere basert på en del forhold, men hvis noen er interesserte i sammenligninger med NSBs materiell kan det nevnes at EL18 har oppgitt effekt på ca. 5400kW (7340hk). Ofte er problemet hvor mye du klarer å overføre til skinnegangen, siden det er begrenset adhesjon. Det mest imponerende med elektromotorene i tog er egentlig dreiemomentet. For igjen å sammenlikne med Norge vil NSB først regne et av sine langdistansetog som forsinket hvis det ankommer endestasjonen mer enn 6 minutter etter tidtabellen – men så har riktig nok Shinkansen en fordel i at andre tog ikke får kjøre på skinnegangen. Det er Jernbaneverket som registrerer og fører statistikk over forsinkelser. Forsinkelser er litt vanskelig. Som lokfører er jeg ikke fornøyd med 10 sekunder etter ruta engang, og hjula skal helst begynne å rulle nøyaktig på sekundet. Men for sammenligninger internasjonalt blir ting fort komplisert, siden det opereres med forskjellige grenser rundtomkring. Hvis jeg har forstått det riktig opererer både Sverige og Danmark med høyere grense enn vi gjør i Norge, så hvis vi sammenligner tallene med våre naboer "jukser" de i forhold til Norge. Da er det vanskelig å skaffe seg et riktig bilde, noe som selvfølgelig er litt synd. 7 Lenke til kommentar
lif Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 må heller ikke glemme alle de fantasiske monorail-linjene i landet. Lenke til kommentar
stBernhardsKløen Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Artig lesestoff dette. Som lokfører i NSB må jeg nesten kommentere litt. Alt i alt er det lite som minner om NSBs humpete regiontog.Rett skal være rett, hvis du plages av humper er det nok skinnene. Gjerne med solslyng eller telehiv som årsak. Ellers vil jeg vel påstå at både BM73 og BM74 (Flirt) har ganske pen gange. Der hvor de eldre togene må bremse ned til bare 255 kilometer i timen i de krappe svingene på Shinkansen-nettverkets eldste skinneganger ? med en radius på 2,5 kilometer, mot 4 kilometer som er minstekravet på nyere deler av jernbanen ? kan N700-togene på grunn av en finesse som åpner for en hel grads bøyning mellom hver vogn, holde en fart på 270 kilometer i timen også gjennom disse svingene.Uten å kjenne de japanske forholdene veldig godt, tror jeg nok du har misforstått litt. N700-togene har krenging, de lener seg altså innover i svingene for at de reisende skal merke mindre til G-kreftene utover i svingen. Årsaken til at tog får kjøre fortere i kurver med krenging er komfortmessige, sporkreftene er de samme. BM73 krenger også, og får kjøre noe fortere enn tog uten dette på visse plasser. Det sitter følere i hver ende som merker kurver, og vognene lener seg basert på denne informasjonen, en etter en etterhvert som de kommer inn i kurven. Vognen med strømavtager bøyer også strømavtageren motsatt vei, for å holde den riktig i forhold til kjøretråden. Det fungerer godt, og det er stilig å se i "speilet" (kameraer) hvordan vognene krenger en etter en gjennom kurvene. De store elektriske motorene som drar togene opp i sine forrykende hastigheter er heller ingen sveklinger. Motorene leverer en effekt på imponerende 18,2 megawatt i de kraftigste 500-togene, tilsvarende 24 460 hestekrefter. Selv de svakeste motorene som ruller på nettverket, i de korteste togene fra 700-serien, drar unna med 6,6 megawatts effekt. Det tilsvarer 8 850 hestekrefter, og er nesten fire ganger så mye som Oslo sine hvite T-banetog har å rutte med.Tallene du oppgir må nesten være per togsett, ikke per motor? Effekten på motorene vil nok variere basert på en del forhold, men hvis noen er interesserte i sammenligninger med NSBs materiell kan det nevnes at EL18 har oppgitt effekt på ca. 5400kW (7340hk). Ofte er problemet hvor mye du klarer å overføre til skinnegangen, siden det er begrenset adhesjon. Det mest imponerende med elektromotorene i tog er egentlig dreiemomentet. For igjen å sammenlikne med Norge vil NSB først regne et av sine langdistansetog som forsinket hvis det ankommer endestasjonen mer enn 6 minutter etter tidtabellen ? men så har riktig nok Shinkansen en fordel i at andre tog ikke får kjøre på skinnegangen.Det er Jernbaneverket som registrerer og fører statistikk over forsinkelser. Forsinkelser er litt vanskelig. Som lokfører er jeg ikke fornøyd med 10 sekunder etter ruta engang, og hjula skal helst begynne å rulle nøyaktig på sekundet. Men for sammenligninger internasjonalt blir ting fort komplisert, siden det opereres med forskjellige grenser rundtomkring. Hvis jeg har forstått det riktig opererer både Sverige og Danmark med høyere grense enn vi gjør i Norge, så hvis vi sammenligner tallene med våre naboer "jukser" de i forhold til Norge. Da er det vanskelig å skaffe seg et riktig bilde, noe som selvfølgelig er litt synd. Bra svar kaill! Både artikkelen og kommentaren din var interessant. Syns det er synd at tog ikke blir prioritert mer i Norge. F.eks. tog til Narvik burde vært en selvfølge for 50 år siden. Og lyntog blir det vel aldri noe av ettersom norske politikere er så opptatte av å passe på flyindustrien. Ingen bedrifter/arbeidsplasser varer evig. En økende togindustri ville redusert flyindustrien, men gitt mange nye arbeidsplasser! De hadde virkelig trengt den turen til Japan... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå