Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

kastet ut av leilighet, betale likevel?


c-bool

Anbefalte innlegg

Hei! Bodde ilag med kjæresten, men ho gjor det slutt så jeg måtte flytte ut. I og med at vi hadde kontrakt så fortsatte jeg å betale til den gikk ut(4mnd) betalte også tv og internett siden det var med i kontrakten. Spørsmålet er som følger: hadde jeg noe plikt å betale husleie for de mnd jeg ikke bodde der, siden det var ho som "kastet" meg ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-jS6upa

Hvis dere begge står som leietagere i leiekontrakten så må du forsatt betale din andel. Men da har hun i utgangspunktet ikke lov til å kaste deg ut. Skjønner jo at det ikke er helt opptimalt å bo sammen etter et brud, men i utgangspunktet burde man blitt enige om at hvis en flyttet ut så måtte den andre ta over hele leien.

Det er kanskje litt sent nå, men som Sampson sier, jeg hadde ikke latt det gå så lett. Er vel snakk om litt penger.

Lenke til kommentar

Nei var ikke hun jeg leide av, betalte igrunn fordi jeg ikke ville vere dust mot hun, hun hadde ikke hatt økonomi til å betale alt selv, men er litt bitter på alle pengene jeg betalte for dette da hun med en gang siste husleie ble betalt oppfører seg som en idiot mot meg. Og at hun i tillegg krevde penger for tv ig internett som jeg ikke brukte er irriterende og. Hadde vert ok å hjelpe hun om vi fortsatt hadde vert venner, men slik er det ikke nå. At hun i tillegg har leigt inn vaskebyrå til å vaske ned leiligheten før utflytt, da hun tidligere har sagt hun skulle gjøre det, gjør meg forbannet. Nå skulle hun sende halve regningen til meg. Altså 2000kr for vask, uten at jeg har godkjent det.

Lenke til kommentar

Nei var ikke hun jeg leide av, betalte igrunn fordi jeg ikke ville vere dust mot hun, hun hadde ikke hatt økonomi til å betale alt selv, men er litt bitter på alle pengene jeg betalte for dette da hun med en gang siste husleie ble betalt oppfører seg som en idiot mot meg. Og at hun i tillegg krevde penger for tv ig internett som jeg ikke brukte er irriterende og. Hadde vert ok å hjelpe hun om vi fortsatt hadde vert venner, men slik er det ikke nå. At hun i tillegg har leigt inn vaskebyrå til å vaske ned leiligheten før utflytt, da hun tidligere har sagt hun skulle gjøre det, gjør meg forbannet. Nå skulle hun sende halve regningen til meg. Altså 2000kr for vask, uten at jeg har godkjent det.

 

Off, her har du blitt kraftig lurt. Ta det som en lærepenge, damer kan være utrolig onde. Start med å droppe å betale for vask...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at jeg har fått hele rekningen på 4500kr for vask. Ringte renholdsfirmaet å spurte hva som hadde skjedd å di hadde fått beskjed av min "svigermor" at jeg skulle betale hele og jeg hadde godtatt det. Dette er vel ikke lov?

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at jeg har fått hele rekningen på 4500kr for vask. Ringte renholdsfirmaet å spurte hva som hadde skjedd å di hadde fått beskjed av min "svigermor" at jeg skulle betale hele og jeg hadde godtatt det. Dette er vel ikke lov?

 

Tror du skal være ganske takknemlig for at du er kvitt denne dama..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er en forskjell på hva du er ansvarlig for og hva du endelig er ansvarlig for, og den forskjellen går på i hvilken grad du kan "viderefakturere" beløp du må ut med (på fagspråket heter det å kreve regress).

 

Dersom du kontraktsmessig har forpliktet deg overfor utleier til å betale husleie kan utleier kreve deg for husleie selv om du ikke bor der (du er ansvarlig for å betale leie). Men hvis du ikke bor der fordi du er kastet ut av dama vil du ikke nyte godt av den tilsvarende rettigheten, retten til å bo der, som følge av hennes handlinger. Da kan du som regel kreve regress (viderefakturere) dine utgifter hos henne.

 

Det er for øvrig to forskjellige spørsmål involvert - et spørsmål er om du har rett til å gjøre noe, et annet spørsmål er om du bør gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...