Brann89 Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Har lagt ut ps 4 min for salgs på finn.no og det har ikkje gått lange tiden før eg har fått respons. Å dem som har tatt kontakt vil gjøre salget via Paypal. Er dette en tjeneste man kan gjøre en trygg handel gjennom uten å bli svindlet? Dette blir mitt første salgs gjennom nettet og tanken på å bli svindlet gjør at eg blir usikker på dem som forhører seg om muligheten for kjøp. Hittil har en fått henvendelser fra folk som enten skriver på engelsk, eller skrive på en rotete måte, men eg forstår kva personen skriver. Eller er det beste å gjøre det via postoppkrave eller finn.no egen betalingsgaranti? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Med dårlig engelsk og/eller norsk pluss krav om betaling via PayPal er sikre tegn på svindel. Hold avstand og rapporter "kjøperen" til Finn. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Kloke ord fra kontorstol. ' Man kan få tilbud som er litt for gode til å være sanne, kombinert med tullete SMS/Mail på ræva engelsk. Bare ignorer dritter og rapporter søppelet til Finn.no. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 (endret) Aldri solgt noe via PayPal, men bruker den nesten utelukkende ved kjøp. Det skal være rimelig trykt å bruke den. Men er du i tvil anbefaler jeg å sjekke ryktet til kjøperen. Har ikke brukt finn.no, men man kan vel legge igjen karakter på kjøp og salg? Har fyren mange bra karakterer er det trygt å selge til ham. Er det mange negative bør du styre unna. Btw mener PayPal bruker et system alá: - Kjøper betaler til PayPal. - PayPal gir deg beskjed om at pengene er kommet. - Du sender varen til kjøper. - PayPal betaler deg når kjøper har mottatt varen. Ikke 100% sikker på hva som skjer om kjøper sier han aldri mottok varen, men det skal uansett være rimelig trygt. Er vel nettopp derfor den ble opprettet i første omgang. Endret 24. juni 2014 av Schreiber Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Kun godta personlig oppmøte eller oppkrav, eventuelt Finns sikre handel-greie. Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 På paypal har du 50dager pengetilbakegaranti. Men hvor trygt det er vet jeg ikke. Jeg kjøper mye, men all betaling styrer morra mi med. Husker bare et tilfelle for litt siden på ebay der jeg kjøpte og betalte via paypal og varen aldri kom fram, ringte litt rundt og de sa jeg hadde 50 dager penger tilbake garanti så det ordnet seg. (:Jeg ville jo nå informert meg litt mere om kjøperen, siden han er rotete/dorlig engelsk. Man kan sikkert jukse noe på paypal, men er ikke sikker, ville kanskje forhandlet fram til betaling via finn eller noe du føler deg trygg på. Ikke lurt teste ut nye betalingsmetoder når det står mye penger på spill. Test heller ut nye ting når du bare kjøper en lue eller armbånd ellerno som ikke er farlig om du taper 50kr eller ikke. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 (endret) PayPal er nok en av de aller sikreste måtene å kjøpe og selge på. Det høres bare litt merkelig ut å kreve å bruke PayPal om fyren forsøker seg på svindel. Dårlig norsk eller engelsk betyr ikke automatisk en svindler. Det kan jo være en som ikke bor i Norge, eller som nylig er kommet hit og ikke har lært seg språket ennå. Om kjøper f.eks påstår han ikke fikk varen: Hvordan fungerer det? Du må logge på kontoen din og opprette en tvist i løpet av 45 dager etter betalingen for å starte kjøperbeskyttelseprosessen. Hvis du ikke får svar fra selgeren, eller dere ikke klarer å bli enige om en løsning, må du eskalere tvisten til et krav i løpet av 20 dager etter at du åpnet tvisten. Ved å eskalere tvisten til et krav, ber du PayPal om å ta en avgjørelse. Vi undersøker kravet og tar en endelig avgjørelse i henhold til brukeravtalen vår. https://www.paypal.com/no/webapps/mpp/paypal-safety-and-security Endret 24. juni 2014 av Schreiber Lenke til kommentar
Solosup Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Lukter at han vil betale via paypal, så muligens påstå at han ikke har fått varen, dertil legge inn et krav om at varen ikke er mottatt. Hadde heller brukt finns betalingsgaranti, eventuelt møtt kjøper. Er som regel aldri noen grunn til at man ikke kan møtes, med mindre du selger den EKSTREMT billig, hvor det da uansett skulle være enkelt å finne alternative kjøpere Lenke til kommentar
Brann89 Skrevet 25. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2014 Takk for god respons, Det endte opp med at vi stoppet forhandlingen, personen sa at Paypal var den eneste måte handelen kunne utføres på, siden personens personlige konto var bindet opp mot paypal. Blir nok for min del kun forhandlinger gjennom finn's sikkerhetsbetaling, da eg ikkje føler meg 100% trygg på den siden. Lenke til kommentar
deac Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Selv er jeg så slem at jeg krever forhåndsbetaling viss de ikke kan hente varen fysisk. Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Selv er jeg så slem at jeg krever forhåndsbetaling viss de ikke kan hente varen fysisk. Det er akkurat slik jeg gjør det også. Stoler ikke personen på meg, så blir det ingen handel. Enkelt, greit og ikke minst trygt for deg som selger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå