Gå til innhold

Lønn for Juni: kun feriepenger?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spør arbeidsgiver. Kanskje det også står noe om det i arbeidskontrakten din?

Hvis du får bare feriepenger i juni, så får du vel vanlig lønn i juli. Det er en del arbeidsgivere som gjør det sånn.

Ok, så man får junilønnen i juliutbetalingen? Har søkt litt rundt her nå og finner bare at det ikke er lov å utbetale lønn den måned man får feriepenger. Men slik det så ut for meg nå er det som om man kun får feriepenger i juni og ikkeno i juli. Derfor er jeg litt stresset.

Lenke til kommentar

Gode greier. Forrige jobben som baker var det lønn og feriepenger utbetalt samtidig, derfor begynte jeg å lure litt.

 

Her er litt mer info for andre som måtte lure:

 

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=193619

 

Da var det vell slik at du ikke fikk lønn om du tok deg ferie. Du har faktisk fått lønn for juni, men så har de trekt deg for 5 uker(muligens 4? avhengig av hvor lenge du har ferie).

Lenke til kommentar

Du får lønn, men som Salvesen sier så ble du sikkert trukket for ferien du har tatt ut. Fikk selv lønn nå i juni, men ble trukket ca. like mye pga. jeg tar ferie, noe som jeg ikke har opptjent, ergo så sitter igjen med bare feriepengene.

 

Slik er det for alle med fastlønn(Kanskje noen unntak, men det som er normalt?). Altså at man "betaler" for ferien sin i juni slik at uansett når man tar lønn(med unntak av juni såklart) så får man betalt for de dagene man er på ferie.

 

EDIT: så har man da 5 ukers ferie så er ganske så normalt etterhvert vill man faktisk gå i minus i mai måned på grunn av at de trekker deg for 5 uker(187.5t?) men du får bare lønn for 162.5.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Kan dette være riktig? Trodde man fikk lønn for den måneden man hadde jobbet(Juni) i tillegg til feriepenger. Nå har jeg 4 uker så blir leit om jeg ikke skal få nesten noe på Juli-lønnen.

 

Noen jobber ubetaler lønn og feriepenger samtidig, men da må man selv legge av penger til en kommende måned hvor en vil få utbetalt lite. Andre trekker 4-5 ferieuker i lønn, og utbetaler kun feriepengene, og disse er normalt en god del mer enn en vanlig lønn, alt ettersom hvor mye du tjente tilsammen i året før.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Utrolig mange som ikke skjønner det med feriepenger.

 

Det vanlige, for alle med fastlønn, er at man blir trukket for ferie i juni (man har ikke lønn i ferien). Regnestykket blir i praksis feriepenger + junilønn - (lønn for 4/5 uker) = utbetalt

 

http://pengevett.blogg.no/1401020064_full_forvirring_rundt.html

 

Dvs. at det eneste man får "når feriepengene kommer" er skattetrekket (det trekkes ikke forskuddsskatt på feriepenger).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...