Gå til innhold

Mavericks - problemfritt?


Anbefalte innlegg

Har nølet lenge med å installere "gratis" Maverick og erstatte OS X 10.6.8.
Først og fremst er jeg redd for hva som kan "skje". Ja, så dum er jeg. Eller er jeg?
Hvis jeg laster ned Mavericks fra App Store, er det så lett som å bare installere? Kan jeg ende opp med å miste noe?
Noen nettsider snakker om å sjekke at alle programmer et kompatible med Mavericks, ta sikkerhetskopiering av hele maskinen osv. Høres skummelt ut.

Noen her som har oppdatert til Mavericks og kan gi meg en solskinnshistorie?

Usikker på hvor populært det er med Mac er på HW og om noen kommer til å svare...

På forhånd takk uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

burde ikke være noe problem, nå er maverick vært ute snart 1 år og flere oppdateringer har kommet, kommer også en ny snart.

du burde ha oppdatert for lenge siden

Lenke til kommentar

Kan jeg ende opp med å miste noe?

Alle som har en datamaskin kan ende opp med å miste noe dersom de ikke har backup.

Sørg for å ha sikkerhetskopier av alle viktige ting på Mac'en før du oppgraderer (- noe som gikk smertefritt da jeg gjorde det i fjor -), så er du trygg.

 

Nå får du dessuten installert en oppdatert utgave av Mavericks (10.9.3), ikke den uferdige greia som ble lansert i fjor.

Lenke til kommentar

Ja det er bare å oppgradere, maskinen vil være akkurat som før, med tanke på programmer og data.

 

Men som flere sier, dersom du lever et liv uten backup, så kommer du før eller senere til å miste filene dine.

 

Kjøp deg en usb disk, og svar ja på å bruke den som backupdisk når du blir spurt om det, så er du sikker!

 

Lenke til kommentar

Kjøp deg en usb disk, og svar ja på å bruke den som backupdisk når du blir spurt om det, så er du sikker!

 

Ikke sikrere enn at alt kan forsvinne ved innbrudd eller dersom huset brenner ned ...

 

Det koster meg 1 krone per dag å bruke en online backup-tjeneste (som også gir meg tilgang til filene mine fra en hvilken som helst annen maskin via web-browser.) Dette er i tillegg til en lokal kopi.

Lenke til kommentar

Siden du har 10.6 er antakelig maskinen noen år gammel?

 

Enkelte av MBP fra midten av 2010 (disse ble levert med 10.6) har en feil med grafikk-delen som gjør at Maverick krasjer på et tilfeldig tidspunkt med "GPU panic", uavhengig av hvor lang tid siden oppstart. Usikker på om det gjelder alle MBP fra mid-2010 eller kun 15".

 

Opplevde dette selv i vår da vi oppgraderte fra 10.6 rett til 10.9 (som forøvrig gikk fint). Fikk det fikset på reklamasjon (siden det var innenfor 5 år) uten problem.

Lenke til kommentar

Nei, det gjelder som sagt kun enkelte maskiner fra den perioden. Vi var uheldige og fikk en av de, en annen i familien som kjøpte 1-2 uker senere (også 15" men med den "matte" skjermen) i samme butikk var heldig og fikk en uten dette problemet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Funnet flere innlegg på nett om folk som sier Mavericks er treigere enn OS X 10.6.8 (som er hva jeg har).
Jeg tok akkurat Time Machine kopi av hele systemet. Kan jeg da evt. gå tilbake til 10.6.8 hvis jeg ikke liker Mavericks? Eller må man ha noen CD med operativsystemet (husker ikke om det fulgte med macen...)

Må utsette alt uansett. Må levere Macen til eplehuset og få nytt batteri :( Dumme Norge som ikke har ordentlig Apple Store (hvor de bytter batteri på dagen) men "authorized service centers" som bruker én til to uker...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

pfft, har hatt maverick på en mac med 4GB siden det kom, som jeg bruker dagelig... ikke noe problemer med for "lite" minne, OSX har en veldig bra minnekomprimerings teknologi

Lenke til kommentar

Du kan fint gå tilbake til 10.6 om ønskelig. Siden det er 10.6 som fulgte med maskinen, så er det det Internet Recovery vil installere om du sletter Recovery Partition. Du sletter Recovery Partition ved å gå inn i Disk Utility når du går inn i Internet Recovery. For å få maskinen til å installere 10.6, og ikke Mavericks, som da la på den eksisterende Recovery Partition, starter du maskinen på nytt etter formateringen. Da vil Internet Recovery installere 10.6 for deg, og opprette en ny Recovery Partition. Husk å ta backup av alle filene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...