Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer ved tilkobling til forskjellige nett, Ny IP feiler

Anbefalte innlegg

Hei alle

Jeg har i lengre tid ergret meg over måten Windows kobler seg til et nettverk. Dette gjelder enten det er trådløst eller kablet, men for meg er det mest trådløst så videre her snakker jeg kun om dette...

Ok. Here goes:

Min Laptop bruks av meg på minst tre forskjellige WIFI daglig:

Fra 7 til 8, på NSB sine tog, IP 192.168.101.X

Fra 8 til 16, på jobben, IP 172.16.10.X

Fra 16 til 17, på NSB sine tog, IP 192.168.101.X

Fra 17 til 23, Hjemme, IP 10,0,0,X

Hver gang jeg flytter meg fra ett av nettene til et annet så må jeg manuelt skrive IPCONFIG /release
IPCONFIG /renew

Jeg kan vente så lenge jeg bare gidder og i 9 at 10 tilfeller så får jeg ikke noe ny IP før jeg skriver det ovennevnte. Tilsvarende har jeg en Android telefon som jeg kobler til de samme nettene og har aldri problemer. I all frustrasjon så har jeg selvsagt laget en BAT fil som jeg kan fyre med en gang, men det burde jo strengt tatt ikke være slik..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Sjekk BIOS/FW i PC, og drivere for NIC. Jeg har omtrent samme bruksmønster som deg, og har aldri problemer med å få riktig IP automatisk, har brukt 3-4 laptops, flere telefoner og nettbrett. En helt annen sak er stabiliteten på NSBs internettforbindelse...

Lenke til kommentar

Gjelder ikke bare NSB git ;-) Som jeg sa så gjelder det uansett hvilket nett jeg kommer fra/til. Fw settings er jeg usikker på fordi jeg bruker alt standerd. Ingen endringer på noe som helst. Men driver er en mulighet. Får nok leve med det hvis det ikke er noe flere har problemer med...

Lenke til kommentar

Høres for meg ut som enten du har programvare/tjeneste installert som lager problemer, eller at driveren ikke henger helt med.

Slår du maskinen helt av mellom hver gang? Eg bytter selv mellom 3-4 nett hver dag, og har aldri slike problemer, men eg slår den da av mellom hver flytting.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Min bytter også fint mellom nett, jeg slår den aldri av (kun i dvale av og til). Har også 2 nett hjemme, den bytter fint mellom de også.

Lenke til kommentar

Slår aldri maskinen av. Lukker bare lokket og åpner igjen på neste nett.

nomore: Programvare kan være en greie. Har VMWare på den maskinen og de slenger jo inn noen virtuelle nettverkskort. Kanskje det er dette som lager ball. Skal uansett snart kaste ut VMWARE så da får vi jo se...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...