moby_duck Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Har jeg lov til å sykle i f.eks. 40 km/t i en 30-sone? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 (endret) Nei. Eks: http://www.ta.no/nyheter/article7434688.ece Endret 24. juni 2014 av sedsberg 5 Lenke til kommentar
trekasse Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 (endret) Jeg hadde gjort det iallefall. Værste som kan skje er vel at noen ber deg senke farten. EDIT: Mulig du mente på veien. Der ville jeg vært forsiktig. Men om det er fortau, og ingen som går i nærheten, ville jeg ikke brydd meg. Ikke at jeg er spræk nok til å klare 40km/t uansett. Endret 24. juni 2014 av trekasse Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Jeg hadde gjort det iallefall. Værste som kan skje er vel at noen ber deg senke farten. Det stemmer ikkje. du kan få fartsbot på akkurat same måten som du får om du kjøyrer for fort med bil. Om du i tillegg har førarkort for bil eller moped så kan du miste dette førarkortet dersom fartsoverskridelsen er stor nok, eller dersom "råsykklinga" fører til at politiet ikkje lenger anser deg som skikka til å bevege deg i trafikken og dermed trekker tilbake godkjennelsen på din vandel, som igjen fører til at du mister sertifikatet. Men det skal litt for å bli stoppa, og det skal litt til å sykkle over lappegrensa, men det er ikkje umogleg i nedoverbakker i både 30 og 40 soner. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg nomore Skrevet 24. juni 2014 Populært innlegg Del Skrevet 24. juni 2014 Værste som kan skje er vel strengt tatt at du kjører på noen andre og skader/dreper de. Det nest værste som kan skje blir om du gjør det samme med deg selv. På tredjeplass kommer å miste førerkort for andre motorkjøretøy og/eller bot/forenklet forelegg. 15 Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 24. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2014 Okay godt å vite. Takk for raske svar Lenke til kommentar
trekasse Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Jeg hadde gjort det iallefall. Værste som kan skje er vel at noen ber deg senke farten. Det stemmer ikkje. du kan få fartsbot på akkurat same måten som du får om du kjøyrer for fort med bil. Om du i tillegg har førarkort for bil eller moped så kan du miste dette førarkortet dersom fartsoverskridelsen er stor nok, eller dersom "råsykklinga" fører til at politiet ikkje lenger anser deg som skikka til å bevege deg i trafikken og dermed trekker tilbake godkjennelsen på din vandel, som igjen fører til at du mister sertifikatet. Men det skal litt for å bli stoppa, og det skal litt til å sykkle over lappegrensa, men det er ikkje umogleg i nedoverbakker i både 30 og 40 soner. Er vel ingen krav at du må ha med førerkortet, eller annen form for ID mens man sykler? Har ikke tenkt til å sykle i det hele tatt på en stund, da jeg er lat, men ser ikke helt hva de kan gjøre. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Er vel ingen krav at du må ha med førerkortet, eller annen form for ID mens man sykler? Har ikke tenkt til å sykle i det hele tatt på en stund, da jeg er lat, men ser ikke helt hva de kan gjøre. Nei du må ikkje ha med legitimasjon når du sykkler, men du har legitimeringsplikt ovanfor politiet jmf straffelova § 333. Legitimeringsplikta går då på at du må oppgi navn, fødselsdato, yrke og bustadsadresse. Dersom du nekter å oppgi desse opplysningane, eller dersom politiet har grunn til å tru at dei ikkje er korrekte så kan du etter politilova bli innbrakt for å stadfeste opplysningane. Så i praksis så betyr det at du må ha med deg ID-kort for å være sikker på at poltiet ikkje tar deg med i arresten for å finne ut kven du er. Politiet treng ikkje å ta beslag i det fysiske førarkortet for å inndra førarretten, det held å kanselere førarretten i datasystemet til vegvesenet, samt å opplyse om inndraginga til deg. Då er ikkje førarkortet lenger gyldig, sjølv om du reint fysisk har det i handa. Men realistisk sett så er det tilsnakk som er den vanligaste reaksjoner dersom du ikkje har blitt tatt etter å ha forårsaka ei ulykke eller nestenulykke. Sidan det ikkje er pålagt med speedometer på sykkelen så må du i praksis være så langt over fartsgrensa at ein kan argumentere med at du visste eller burde ha visst at du sykkla langt over fartsgrensa. Du blir ikkje bøtlagt for å sykkle i 33 km/t i 30-sona. 3 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Nei, det er ingen grunn til at man skulle måtte medbringe legitimasjon for å tilfredsstille kravene i straffelovens §333. Politiet har tilgang til folkeregisteret, og kan søke deg opp der. Er de i tvil om du er den du utgir deg for å være kan de vel trolig også sjekke ut tidligere adresser, hvem foreldrene dine er, hvor mange søsken du har og når de er født, mm. Så politiet kan i tilstrekkelig grad forsikre seg om hvem du faktisk er. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Nei, det er ingen grunn til at man skulle måtte medbringe legitimasjon for å tilfredsstille kravene i straffelovens §333. Politiet har tilgang til folkeregisteret, og kan søke deg opp der. Er de i tvil om du er den du utgir deg for å være kan de vel trolig også sjekke ut tidligere adresser, hvem foreldrene dine er, hvor mange søsken du har og når de er født, mm. Så politiet kan i tilstrekkelig grad forsikre seg om hvem du faktisk er. Joda eg er enig i det. Men dersom det finnes grunn til å betvile opplysningane som blir gitt så er det kun innbringing som kan gi eit skikkelig svar. I tillegg kan det tenkast at politiet ikkje har kontakt med nettet, og at dei ikkje vil sende slike personopplysningar over det usikra politinettet. Sannsynligheita for at dette skjer er svært svært liten, men det kan tenkast at dersom ein misstenker f.eks ID tjuveri eller liknande så kan personen ha memorert slike tilleggsopplysninger. Eller dersom den som blir stoppa ikkje husker bursdagane til sine søsken og politiet synest det er mistenkelig. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 De har ikke lov til å sende personsensitiv informasjon over åpent samband (Tetra er annerledes, all den tid det er et kryptert samband med en god grad av sikkerhet), og må derfor ta det over mobiltelefon i distriktene som ikke er på Tetra enda. Det er lite trolig at man ved identitetstyveri har memorert alle tidligere adresser, fødselsdato på alle søsken, foreldre, samt informasjon om adresse, alder og navn til besteforeldre Det er mer sannsynlig at de har en vellykket forfalskning av et pass. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Politiet sender ofte nok sensitive opplysninger på åpent samband, selv om de ikke skal det 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Merarbeid rundt sikker identifikasjon oppgis som hovedgrunnen til at politiet sjelden stopper syklister for brudd på trafikkreglene. Etter min mening burde politiet hatt andre prosedyrer ved sykkelkontroller: Vis førerkort/legitimasjon eller betal forelegget på stedet, hvis ikke beslaglegges sykkelen og sendes til Falc der de kan hentes ut etter betaling av forelegg. Syklister trenger å vite at det å bryte trafikkreglene kan få økonomiske konsekvenser selv om man unngår ulykker. Politiet sier selv at risikoen for å få dyre bøter er viktig for å få bilister til å holde trafikkreglene. 1 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Da er bare spørsmålet hvordan man skal kunne vite om man sykler over fartsgrensa? Det er, meg bekjent, ikke påbudt med speedometer på sykkel. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Men det er ulovlig å bryte fartsgrensen. Så dersom du ikke har kontroll på hvor fort du kjører så skaffer du deg rett utstyr til jobben Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Nei. Eks: http://www.ta.no/nyheter/article7434688.ece Det stemmer nok... Trafikklovverket gjelder ikke bare for bil, står det i selve loven. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Men det er ulovlig å bryte fartsgrensen. Så dersom du ikke har kontroll på hvor fort du kjører så skaffer du deg rett utstyr til jobben Ikke at det du skriver er feil, men jeg tenker at det er ganske unødvenig. I stedet for fokuset spesifikt på nøyaktig hastighet, så har vel politiet det de trenger av hjemler til å bøtelegge syklister ut fra andre paragrafer, eksempelvis §3 om aktsomhet (hvis jeg ikke husker feil). Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Jeg hadde gjort det iallefall. Værste som kan skje er vel at noen ber deg senke farten. EDIT: Mulig du mente på veien. Der ville jeg vært forsiktig. Men om det er fortau, og ingen som går i nærheten, ville jeg ikke brydd meg. Ikke at jeg er spræk nok til å klare 40km/t uansett. På fortau er det to fartsgrenser, den øvre som er den samme som i veibanen, og gangfart eller tilnærmet gangfart, som gjelder ved passering av fotgjengere. § 18.Særlige bestemmelser for syklende 3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart. kilde: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå