Holland Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Jeg skulle gjerne hatt noen råd om hva jeg kan forsøke for å få pcen min til å bli mindre treg. Det hele startet for et par tre måneder siden med program som smått kunne henge seg, men hvis jeg lot maskina stå noen minutter så ordnet det seg stort sett selv i løpet av kort tid. Dette har nå bare blitt verre og verre. Å starte f.eks. nettleser kan fort ta 15-20 minutter. Jeg trykker på ikonet, men ventesymbolet blir bare stående og spinne - og når nettleservinduet kommer opp er det gjerne hvitt og med beskjed om at Firefox/Chrome....osv "svarer ikke". Det samme gjelder med f.eks. funksjonen oppgavebehandling i Windows. Pcen starter opp som den skal, men utover det er det altså lite å hente. Jeg reinstallerte Windows for et par dager siden(en lenge planlagt "opprydding"), men det har ikke hjulpet det grann. Ikke noe varsel fra virusprogram og lignende heller. Jeg kjører Windows 8.1 pro norsk versjon.("lovlig" versjon, ingen piratkopi)AVG Anti-Virus, bruker brannmuren som følger med i Windows. Alt er oppdatert. Pc: Asus K55 VM laptop. GeForce GT630 2GB, Core i7-3610QM, 8GB RAM, 750GB HDD. Jeg vet det er veldig lite å gå etter her, men jeg har prøvd det jeg kommer på å prøve, så jeg setter pris på alle råd. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Dette er ganske typiske symptomer på en harddisk som er i ferd med å feile. Hvis du har viktige data på denne harddisken så må du sørge for å ta backup umiddelbart. Lenke til kommentar
Holland Skrevet 27. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2014 Hm. Det var ikke gode nyheter. Forventer liksom at deler skal holde lenger enn drøyt halvannet år før de begynner å feile, men jeg antar det er slikt som kan skje. Finnes det program utover windows chkdsk som kan være verdt å prøve for å reparere disken eller er det bare å kjøpe en ny med en gang? Og er det vanskelig å bytte harddisk i en laptop? Jeg har skrudd på det meste i en stasjonær pc i årenes løp, men jeg har aldri gjort noen hardwarerelatert i en laptop. Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Som regel null problem å skifte HDD, men ville helt klart gått for en SSD istedet. 1 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Hm. Det var ikke gode nyheter. Forventer liksom at deler skal holde lenger enn drøyt halvannet år før de begynner å feile, men jeg antar det er slikt som kan skje. Finnes det program utover windows chkdsk som kan være verdt å prøve for å reparere disken eller er det bare å kjøpe en ny med en gang? Og er det vanskelig å bytte harddisk i en laptop? Jeg har skrudd på det meste i en stasjonær pc i årenes løp, men jeg har aldri gjort noen hardwarerelatert i en laptop. Du har jo enda garantien i behold, så jeg ville ha tatt backup av viktige filer til en ekstern HDD å sendt PCen i retur. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Når nettleser først er oppe, er ytelsen normalt bra? Ved feil på disken burde den feile også i andre situasjoner, ved for eks reinstall av Windows, som jeg oppfatter gikk fint. Har du oppgradert BIOS og firmware for hele PCen? Hovedkort, diskcontroller/disk og andre oppgraderbare elementer? Prøvd å avinstallere AVG og disable brannmuren? Lenke til kommentar
Holland Skrevet 27. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2014 Ytelse går litt i rykk og napp virker det som. Noen ganger kan jeg åpne programmer og instillinger i Windows uten noe problem, andre ganger er det håpløst. Til morgenen i dag gikk det f.eks. nærmere ti minutter fra det jeg trykket på restart i Windows til maskinen reagerte og begynte å starte omigjen. Reinstall av Windows gikk fint ja. Flashet BIOS til siste versjon for en tid tilbake, men jeg skal sjekke at det +drivere ikke ble rullert tilbake til fabrikkinstillinger da jeg reinstallerte Windows. Skal forsøke å slå av brannmur og virusbeskyttelse. Lenke til kommentar
Holland Skrevet 14. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2014 Vel, ser ikke ut til at jeg blir kvitt problemet. Gjorde en fullstendig formattering av alle stasjoner, og installerte Windows 8 på nytt igjen med alle oppdateringer, samt sørget for at drivere og BIOS var nyeste versjon. Gikk fint et par dager, men nå er det tilbake til det samme gamle. (Blant annet så henger pcen mens jeg sitter og skriver dette) Prøvde å installere Ubuntu før jeg formatterte pcen igjen, og av en eller annen merkelig grunn så fungerte alt tilsynelatende helt ok der, noe som får meg til å lure på om det kan være en W8 oppdatering som skaper krøll eller om det rett og slett kan være noen korrupte filer på Windows versjonen min. Et eventuelt uoppdaget virus ville vel ha forsvunnet under formattering? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 14. juli 2014 Del Skrevet 14. juli 2014 Du kan sjekke statuses på harddisken i ubuntu: Start datamaskinen med installasjonsmediet til ubuntu, velg "Try without installing" Start programmet "palimpsest" eller "disk utility". Velg harddisken. Velg "View SMART data". Avles "Self Assessment", "Overall Assessment" og røde oppføringer (post hva de heter og tilhørende value). Evt. ta et screenshot og post dette. Eksempel: Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 14. juli 2014 Del Skrevet 14. juli 2014 Du kan sjekke statuses på harddisken i ubuntu: Trenger ikke ubuntu til det. Kan bare kjøre en feilkontroll under egenskaper for Win8 © Verktøy. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 14. juli 2014 Del Skrevet 14. juli 2014 (endret) Kan du poste et screenshot av dette og hva man må gjøre for å starte det? Endret 14. juli 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
Holland Skrevet 19. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2014 Jeg har nå etterhvert prøvd tre forskjellige antivirusprogram. Kjørte noen feilkontroller på disken mens hadde windows 8 inne, men de kom ikke tilbake med noen feil eller advarsler.( hvorvidt det resultatet er til å stole på er en annen sak) Fant omsider og recoverydiskene jeg lagde slik at jeg fikk satt pcen tilbake til fabrikkinnstillingene, samt Windows 7 som var på den da jeg kjøpte maskinen. Gikk tregt men greit i noen timer før det kom en blue screen med bad system config, samt en hel masse info på( flasket så fort at jeg ikke fikk lest alt, men utfra det jeg kan Google meg til tyder det på registerfeil) Nå booter maskina kun inn i enten BIOS eller Asus Preload Wizard. Jeg kommer ikke på mer som jeg er komfortabel med å prøve så jeg skal se om jeg finner et sommeråpent verksted i nærheten som kan se på den. Uansett. Tusen takk for alle råd og tips jg har fått i denne tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå