klennel Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Hei! Jeg går over fra frikort til skattekort nå. Har tjent 36744 kroner så langt i år. Skal dette føres som inntekt i år, eller ikke? Er veldig usikker ettersom dette var på frikort. Må jeg skatte av det jeg har tjent på frikort? Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Du må nok bare betale mer skatt (på det du tjener over frikortgrensen) enn hva du ville gjort om du startet med skattekort. 1 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 (endret) Du må nok bare betale mer skatt (på det du tjener over frikortgrensen) enn hva du ville gjort om du startet med skattekort. Feil, du skal betale like mye i skatt uavhengig om du starter med frikort eller vanlig skattekort. Hvor mye du skal betale i skatt regnes helt uavhengig av skattekort og frikort. De sier bare hvor mye som skal trekkes i forskudd. Edit: Tjener du 40 000, skal du betale 100 kr i skatt. Tjener du 50 000 i skatt, skal du betale 2600 i skatt. Se skattekalkulator her: http://www.skatteetaten.no/upload/Applikasjoner/Enkel2014_20140407.htm Endret 24. juni 2014 av Zash Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Du må nok bare betale mer skatt (på det du tjener over frikortgrensen) enn hva du ville gjort om du startet med skattekort. Feil, du skal betale like mye i skatt uavhengig om du starter med frikort eller vanlig skattekort. Hvor mye du skal betale i skatt regnes helt uavhengig av skattekort og frikort. De sier bare hvor mye som skal trekkes i forskudd. Edit: Tjener du 40 000, skal du betale 100 kr i skatt. Tjener du 50 000 i skatt, skal du betale 2600 i skatt. Se skattekalkulator her: http://www.skatteetaten.no/upload/Applikasjoner/Enkel2014_20140407.htm Formulerte meg kanskje litt dårlig, du betaler selvfølgelig like mye skatt totalt, bare høyere skatteprosent etter frikortgrensen for å kompansere for de skattefrie 40k. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Hei! Jeg går over fra frikort til skattekort nå. Har tjent 36744 kroner så langt i år. Skal dette føres som inntekt i år, eller ikke? Er veldig usikker ettersom dette var på frikort. Må jeg skatte av det jeg har tjent på frikort? Ja, dette er i utgangspunktet skattbar inntekt, og du må derfor føre det i feltet over hvor mye du har tjent hittil i år. I et annet felt skriver hvor mye du tror du blir å tjene tilsammen i år, og eventuelle fradrag, så får du skattekort deretter. Forskjellen er at du må betale mer i skatt resten av året, enn hvis du hadde betalt litt skatt til nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå