AnonymDiskusjon Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Hei. Har funnet ut at jeg skal bli far noe som ikke akkurat var planlagt. Jeg har en kjæreste som er 18 og har ett år igjen på vgs. Barnet kommer sannsynligvis vinteren 2015 en gang. Jeg er ferdig med bachelor til våren. Jeg bor altså ikke i samme by som kjæresten og vi kommer ikke til å bo sammen de første mnd etter at barnet har kommet. Dette er kanskje ikke en helt uvanlig sitausjon. Nå begynner det vanskelige. Kjæresten min er kasta ut hjemmefra og bor nærmest på bar bakke. Ho får ikke bo hjemme tilsynelatende kun fordi mor til kjæreste er det man kan kalle ustabil. Dama ble for ordens skyld kasta ut før vi visste ho var gravid. Far til kjæreste har ikke plass og vil ikke ta hun inn da han har fått seg ny kone og 3 barn. Nå bor kjæresten hjemme hos meg fordi jeg har sommerferie. Familien min vil stille opp men både mamma og pappa er i full jobb og det er ikke optimalt at dama bor her. Dama har deltidsjobb og noe inntekt. Men det er jo begrensa hvor mye ho kan jobbe når skolen begynner og ho er gravid. Så kommer spørsmålene mine: 1. Kan ho få stønad under svangerskapet til å finne seg et sted å bo? Dette med tanke på at hun står på bar bakke, er kasta ut fra hjemmet og ikke har tilstrekkelig inntekt til å finne seg noe for seg selv enda. 2. Hva slags stønad kan ho få de 3 mnd vi ikke bor sammen etter barnet har kommet? 3. Finnes det andre ordninger for oss i en slik situasjon? Spør her først siden vi da kan dra på nav og sjekke ut alternativene nærmere. Takk på forhånd fra en noe fortvilt kommende pappa Anonymous poster hash: 1aae0...034 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 (endret) Først og fremst moralpreken, hva fikk dere til å tro at det var en god ide og få ett barn når dere er i den situasjon dere er i? Dere skader bare barnet med å ha en slik livssituasjon, kondomer FFS! Bruk de. Så til spørsmålet, er ett par år utdatert informasjon men dette er støtte man kan få hvis dere begge er studenter: foreldrestipend ~10000,- mnd forsørgerstipend ~1500,- mnd engangsstønad ~3500,- mnd barnetrygd ~1000,- mnd De to første får man fra lånekassen, de to andre fra NAV. så ca 16000,- hver måned de første 10 månedene. redigert: man kan også søke husbanken om bostøtte. http://www.husbanken.no/bostotte/hvem-kan-fa-bostotte/ Endret 24. juni 2014 av Civilix 2 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Ungen tar ingen skade av dette. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 (endret) Først og fremst moralpreken, hva fikk dere til å tro at det var en god ide og få ett barn når dere er i den situasjon dere er i? Dere skader bare barnet med å ha en slik livssituasjon, kondomer FFS! Bruk de. Så til spørsmålet, er ett par år utdatert informasjon men dette er støtte man kan få hvis dere begge er studenter: foreldrestipend ~10000,- mnd forsørgerstipend ~1500,- mnd engangsstønad ~3500,- mnd barnetrygd ~1000,- mnd De to første får man fra lånekassen, de to andre fra NAV. så ca 16000,- hver måned de første 10 månedene. redigert: man kan også søke husbanken om bostøtte. http://www.husbanken.no/bostotte/hvem-kan-fa-bostotte/ Ironisk, en moralpreken angående noe som ikke har spesiel med moral å gjøre...kanskje var det ikke meningen å få barn, kanskje TS valgt å få barn nå av grunner du ikke vet. Moralen er... man bør hvite litt mer før man eventuelt kommer med en moralpreken. DET var dagens moralpreken Endret 25. juni 2014 av Nasciboy 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Ironisk, en moralpreken angående noe som ikke har spesiel med moral å gjøre...kanskje var det ikke meningen å få barn, kanskje TS valgt å få barn nå av grunner du ikke vet. Moralen er... man bør hvite litt mer før man eventuelt kommer med en moralpreken. DET var dagens moralpreken Jeg mener det er umoralsk å få ett barn man ikke kan har råd til å ta vare på, seff har det med moral å gjøre. Det er ganske enkelt å ikke få barn, trådstarter sier selv at det ikke var planlagt, dermed må det ett sted på veien ha vært minst en lite gjennomtenkt handling. Jeg hadde all informasjon jeg trengte for å gjøre en moralsk vurdering. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Reagerte mer på aldersforskjellen er det sosialøkonomiske aspektet for å være helt ærlig. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Grunnen til at du ikkje finner noke særlig om dette på sidene til NAV er at det er foreldre (foresatte) som har forsørgeransvaret for henne heilt til ho er ferdig med vidaregåande. Hjemmelen for dette finner du i barnelova § 68.Kor lenge fostringsplikta varer.Skyldnaden til foreldra etter §§ 66 og 67 varer til barnet er 18 år når ikkje anna er avtala eller fastsett etter paragrafen her. Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på tilskot etter denne regelen. Foreldra kan også påleggjast å yte tilskot til anna vidareutdanning dersom det er rimeleg etter interessene og givnaden til barnet, høvet til å skaffe seg midlar til vidareutdanninga på anna vis og tilhøva elles. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på slike tilskot. Ho har ikkje rett til tilskudd frå NAV sidan ho alt har rett på dette gjennom foreldra. Dersom foreldra har dårlig råd så kan det være foreldra har rett til tilskudd for å kunne forsørge barnet sitt under utdanning, men ho har ikkje rett på penger frå NAV direkte i ein slik situasjon. Men NAV kan nok hjelpe til med eventuell innkreving og oversikt over kor langt forsørgerplikta til foreldrene går. Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Hun har krav på barnebidrag fra begge foreldrene frem til hun er ferdig med vgs selv om hun har fylt 18 år. Men det er ingen automatikk i dette så dette må hun søke om. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Hun har krav på barnebidrag fra begge foreldrene frem til hun er ferdig med vgs selv om hun har fylt 18 år. Men det er ingen automatikk i dette så dette må hun søke om. Jo det er automatikk i at foreldra skal betale dei nødvendige kostnadane så lenge ho er elev på vidaregåande skule. Men dersom foreldra nekter å oppfylle sitt forsørgeransvar, så må ein enten få bistand frå NAV til å kreve inn pengane, eller ein må rett og slett sjølv gå til sivilt søksmål mot sine eigne foreldre for å få den støtten som ein har krav på. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2014 Takk for alle nyttige svar. Angående moralprekner kan jeg skjønne dette, men tro ikke at det ikke er noe jeg har tenkt over selv. Det var ikke planlagt og nå har det skjedd. Og det må jeg/vi takle og finne ut av. Grunnen til at det ikke er snakk om abort er fordi vi er sikre på at vi klarer det og at barnet får en fin oppvekst til tross for vrange foreldre på mor-siden. Skal ta med meg svarene videre, takk igjen Anonymous poster hash: 1aae0...034 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå