Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva krever en server?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå har jeg letet gjennom helle hardware, spørsmåle har sikker blitt stillt flere ganger! Jeg har tenkt å bygge en server til et LAN. På LANet er det Ca. 20 stk. Serveren skal være en DCHP-server.

 

Hva krever serveren jeg skal bygge da ? :shrug:

 

 

Hilsen Stian

 

Omtrent ingenting hvis det bare skal være en DHCP server.

DHCP serverens oppgaver er vel bare å dele ut IP adresser.

Denne funksjonaliteten finnes innebygd i en rekke billige routere for hjemmebruk, eller kan settes opp som en service på en av PCene i nettverket ditt.

Å sette opp en dedikert server til dette i et så lite nettverk virker unødvendig.

:wink:

Arn

e

Lenke til kommentar
skal kansje kjøre sdsl over dhcp- serveren ICS-ikke sant.

 

Det var ikke det du spurte etter, bruk heller smoothwall eller Clarkconnect.

ICS er noe søl og totalt ustabilt er nå min mening.

Men mitt råd er fortsatt mer enn rikelig for denne bruken med de to nevnte alternativene.

Lenke til kommentar

tror du får dhcp servere på en floppy disk. trenger sikkert ikke mer enn en 384/486 for å boote den opp heller og stå og dele ut iper.

 

hvis du uansett skal kjøpe en maskin og ikke får noe gammelt møl gratis, tror jeg du kommer til en minimumspris på hardware som ligger langt over det du trenger.

 

det beste er å sette opp dhcp server på din egen (spille?)maskin, tror ikke den skulle sette i halsen selvom den deler ut iper engang i timen.

Lenke til kommentar
problemet er bare en dhcp server deler internett til alle andre en dhcp serveren, så vist jeg skal være dhcp server så kan jeg komme meg på internett. Ikke sant

 

DHCP-serveren deler ikke ut internett, du setter opp en routerfunksjon på en maskin og det er null problem og selv bruke nettet samtidigt.

Lenke til kommentar

Ikke blande DHCP server og Ruter!

 

Det ENESTE en dhcpserver krever er at du kan spa opp en pc med 4 MB ram, kansje 2 (det finnes vistnok strippede linux kerneler som greier seg med 2, + gjerne diskettstasjon og nettverkskort...

 

Det en DHCP server gjør er å dele ut IP'ne.

 

En ruter sørger for ruting (adresseoversetting) mellom to nettverk (f.eks internett og et LAN, eller 2 LAN, eller to deler av internett => to nettverkssegmenter). Disse kan godt kjøre på samme maskin, men må ikke.

 

Tips hvis du er newbee: grav opp et gammelt vrak og putt smoothwall inn på det.

 

men har du en "bredbånds"ruter (hater det ordet, det heter RUTER, bare RUTER!), har den sansyneligvis dhcp.

 

skal du gjøre det litt avansert bør du finne ut hvordan du setter opp dhcpd.conf på linux. det er lett, og lar deg sette "faste IP'r" og mye mer som du ikke kan gjøre i GUI.

 

Lykke til!

 

PS: Hold deg unna ICS, med mindre folk er glade for at serveren må reebootes hele tiden. Taler av erfaring fra Win XP. :grumpy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...