dummebirger Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Hei. Har en Kia Cee'd 2007 som jeg vurderer å installere f.eks. denne i: https://www.komplett.no/pioneer-bilstereo-deh-x6600dab/803252 Men, såvidt jeg har skjønt så krever DAB en egen type antenne. Enten kan man bruke en innvendig antenne man fester i frontruta, og da må man vel helst lage et hull i dashbordet for å få ført kabelen frem. Eller så kan man bruke takantenne, noe jeg har sett at mange anbefaler. Spørsmålet er: kan jeg bruke eksisterende takantenne, evt. bytte ut takantennen uten å måtte lage et nytt antennefeste samt føre ny kabel? Jeg har sett at det finnes splittere som deler signalet i DAB og FM. Vil den kunne funke med eksisterende takantenne? Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Hei dummebirger, Jeg er ganske sikker på at det følger med antenne på den radioen der. Har montert lignende selv. Antennen som følger med er svært diskré og liten og består av en liten sort boks på kanskje 1x2 cm med antenneklistrelapp som er tiltenkt festet i frontruta. Du trenger ikke å borre noen ting. Det er bare å trekke kabelen. Det følger også med instrukser på hvordan dette gjøres lurest mulig. Om jeg ikke husker helt feil så står det i instruksene at det er anbefalt å trekke kabelen til antenne bak spilleren, under sparkedeksel på fremre passasjersete og opp bak A-stolpe trekket, opp til midten av frontruta. Også trekker du kabelen slik at den blir helt usynlig selvfølgelig, så ser det best mulig ut. Lykke til! Lenke til kommentar
dummebirger Skrevet 24. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2014 Hei. Det følger ikke med noen antenne med den modellen der. Det må bestilles separat. Og, siden svært mange sier at takantenne fungerer veldig mye bedre for DAB, så er spørsmålet fortsatt om det lar seg gjøre å bytte takantenne (hvis det i det hele tatt er nødvendig) uten å måtte kable opp helt på nytt, lage nytt hull i tak osv. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Ja, du kan kjøpe splitter og koble deg inn på antennen som er der, men da bør antennen byttes til en beregnet for dab Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Hei. Det følger ikke med noen antenne med den modellen der. Det må bestilles separat. Og, siden svært mange sier at takantenne fungerer veldig mye bedre for DAB, så er spørsmålet fortsatt om det lar seg gjøre å bytte takantenne (hvis det i det hele tatt er nødvendig) uten å måtte kable opp helt på nytt, lage nytt hull i tak osv. Har du ringt inn og hørt? Jeg er ganske sikker på at det følger med på akkurat den modellen der X6600. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Samme modelle selges her: http://www.elutstyr.no/bilstereo/spillere/pioneer-deh-x6600dab-cd-tuner-m-integrert-dab-frontmatet-usb-ipod-iphone-android-media.html De oppgir at DAB-antennen følger med. Her koster apparatet 1699,- , så det kan være lurt å sjekke med Komplett hva som er inkludert i de 1390,- de tar. Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Separat koster antennen en femhundrings tror jeg. Tror det finnes noen slags splittere som tar i bruk eksisterende FM-antenne (som din bil selvfølgelig har), men har hørt at dette er veldig dårlig. Råder deg til å søke opp hva forskjellen på FM og DAB antenne er. På min DAB radio jeg har på kjøkkenet bruker jeg en Biltema FM-antenne som koster 25 kr. Den funker. Så jeg forstår ikke helt selv hva som er forskjellen på antennene. Råder deg til å finne det ut! Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 FM og DAB bruker ulike frekvensbånd, så for å få optimalt signal bør man bruke en antenne som er "tunet" til frekvensbåndet/-båndene. Har man gode forhold, så er det ikke så farlig om antennen er optimal eller ikke, men når forholdene blir dårligere vil en god antenne gjøre at man har DAB-signalet mye lenger. FM bruker ca. 88-108 MHz , DAB bruker 175-240 MHz og 1450-1490 Mhz (2 ulike bånd) Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Jeg har X8500DAB, denne kjøpte jeg sammen med en antenne splitter, for å kunne bruke eksisterende antenne. Det fungerte, men jeg syntes mottaket var dårlig og valgte derfor å montere vindusantennen som følger med. Og det viste seg å være smart Fikk mye bedre signal, og det datt ikke ut like ofte som ved bruk av FM antenna, men skal også sies at jeg sleit med mottak av FM signaler på forrige spiller (heller ikke denne var original). Selv ville jeg montert vindusantennen med en gang Evt fått noen som driver med montering, til å se på det først Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=16006&katid=1454&id= Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå