AnonymDiskusjon Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Jeg fyller 18år gammel, 170cm, veier 63kg, og startet å trene styrke for to uker siden. Jeg er langt i fra overvektig, er bred, og kan se ut som om jeg trener. Jeg føler jeg er sulten hele tiden når jeg er hjemme, motsatt når jeg ikke er det. Men greia er at jeg spiser mer enn folk hjemme, og fortsatt veier mindre en noen av mine brødre. Jeg føler jeg ikke blir mett, med mindre jeg inntar ekstreme mengder. For eksempel spiste jeg 5 brødskiver, 2 frukt, og et egg den siste en og en halvtimen, føler meg fortsatt veldig sulten. Føler at når jeg spiser noe usunt blir jeg mindre sulten enn hvis jeg ikke gjør, spiser ikke snacks eller is altfor ofte men føler at jeg har lyst på en is nå for å få slutt på sulten. Jeg er redd for å starte et høyere nivå av 'spiseligaen', at det blir en vane å spise mye, og blir overvektig. Hjelp? Anonymous poster hash: c563a...e08 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Dette er et problem legen din kan hjelpe deg med. Legen kan avgjøre om det er en grunn til at du spiser så mye eller om det er en normal del av utviklingen din. Du er jo fortsatt i tenårene så godt mulig kroppen holder på å utvikle seg. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Følg med på vekten og kroppssammensetningen din, så vet du om det blir et problem. Enkelte har en veldig høy forbrenning. Om det er et konstant problem vil vise seg etterhvert. En god del responderer med sult ved trening. Enkelte ganger er det reell sult som representerer behov for næringsstoffer og andre ganger er du egentlig bare tørst. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2014 Har dette startet nylig? brått? Eller vært slik over flere år? Startet med styrketrening ja, da trenger man ofte mer fuel til kroppen. Da jeg startet med tung styrketrening doblet jeg nesten matinntaket. Tror det har vært litt sånn veldig lenge, men føler det intenstnå etter at jeg startet med styrke, men det kan jo ikke være grunnen, trente styrke idag, men jeg trente ben, og det var ikke velig intenst føler jeg. Det er spessielt når jeg er hjemme, når jeg er ute er jeg "normal". Jeg har startet å spise brødskiver rett før jeg legger meg, spiser nå liksom. Anonymous poster hash: c563a...e08 Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 (endret) Det er helt normalt å måtte spise så mye at man går lei som mann når man trener. Du er også bare 18, så det kan godt være du ikke er ferdig med å vokse. Jeg var vel ikke ferdig før jeg ble 19. BMI-en din er rimelig lav, så hvis du skal ha noe ut av styrketreningen må du spise. Melk har en god sammensetning av næringsstoffer og kalorier i denne sammenhengen. F.eks en liter helmelk* ekstra om dagen burde gjøre deg litt mindre sulten. Jeg har alltid spist før jeg legger meg og har samme BMI som deg, men er 192. Har flere kompiser som også "må" spise på kvelden. Følg med på vekta, eller mer interessant hvor mye fett du har og tilpass matinntaket etter det hvis det ser ut til å gå feil vei. *660kcal, 35g protein. Endret 23. juni 2014 av blackbrrd Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 spis gut, småsulten? STOR skål med havregryn og melk og rosiner..... skal du se du vokser deg stor og sterk. gjerne 3-5 ganger om dagen om du gidder... Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2014 Blir du aldri mett, eller blir du veldig fort sulten igjen? Nå vet jeg ikke HVOR mye mer du spiser, men kan jo komme med en liten historie. Nå er jeg hverken lege eller på noen annen måte kvalifisert til å komme med noen diagnose eller noen som helst form for påstander på medisinsk grunnlag, men: I lang tid følte jeg meg som deg (da jeg var i samme alder): Jeg ble mett, men ble veldig fort sulten igjen. Kameratene mine slo spøker på at jeg alltid spiste så mye, da jeg også spiste mer enn dem. Mye mer. Jeg var i god fysisk form, følte meg ikke dårlig på noen som helst måte, hadde bare behov for stort matinntak Og slik gikk det i et par år. Inntil nå får noen få mnd siden, da jeg begynte med skiftarbeid (er nå 20 år). Et par uker inn i skiftarbeidet begynte jeg plutselig å få allergilignende plager, spesielt i forhold til øynene. Kunne også merke at jeg hadde "noe" høyere hjerterytme, samt hyppig og løs avføring. Tok en tur til legen, og fikk påvist akutt hypertyreose/tyreotoksikose. Det vil si høyt stoffskifte, og kommer av at imunforsvaret i kroppen produserer antistoffer (anti-TPO) som påvirker skjoldbruskkjertelen og øyemuskulaturen (derav de allergilignende plagene i øyeregionen). Skjoldbruskkjertelen produserer stoffskiftehormon (T3 og T4). Hadde også 140 i puls da de først målte den hos legen. Hadde ikke merket at den hadde blitt så høy, da den sannsynligvis sakte meg sikkert har økt, og jeg ikke har målt eller sjekket det noe nærmere. Det er ingen farlig sykdom sålenge den behandles tidlig nok og overvåkes nøye. Behandles nå ved endokrinologisk poliklinikk på Ahus, og kontroller hver 3. uke. Der har de også sagt at det ser ut til at stoffskiftet har vært noe høyt over lang tid, før det plutselig skjøt til himmels i februar/mars, og at det kan forklare mitt høye behov for mat. Dette er ikke ment som noe skremselspropaganda, bare en liten tankevekker på at dersom man er i tvil, og mener at noe er unormalt, så gjør ikke en liten blodprøve hos legen noen stor skade Igjen, jeg vet jo ikke HVOR mye mer enn andre du spiser, som du sier. Anonymous poster hash: 61516...6e9 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå