Gå til innhold

Hardisk viser feil gjenværende GB???

Sjefern

Anbefalte innlegg

Jeg har to harddisker på 120GB. Den ene hden begynte å bli full så jeg overførte ca 13GB til den andre "ikke så fulle" hden. Det som er merkelig er at den fremdeles viser at den er full når du titter på egenskaper men når du merker alt "inne" i disken så viser den ca 96.4GB. Det vil jo si at det skulle vært ca 13.6GB ledig!

Dataene er jo overført! Hvorfor forstår ikke disken det? Jeg har prøvd å søke igjenom den etter feil men til ingen nytte. Jeg har også defragmentert den men det hjalp heller ikke. Jeg har slettet og overført noen andre data og da forstår disken hva som skjer. Det skjedde kun første gangen.

Er det noen som har en ide om hva som har skjedd og hva jeg kan gjøre for å frigjøre de savnede 13GB`ene?

PS: Ikke misforstå og tro at jeg snakker om forskjellen mellom 120GB hardisk og at disken viser bare 111GB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan dette ha noe med at en fil tar opp større plass på disken enn selve størrelsen på filen? Dvs. en fil på 1 byte tar opp 4096 bytes hvis dette er clusterstørrelsen. I såfall vil 'properties' på filene vise en annen sum enn total diskplass minus ledig plass.

Gjør seg mest gjeldende hvis du har mange filer på disken og/eller stor clusterstørrelse.

timtowtdi

Lenke til kommentar

Ja jeg har norton antivirus 2004. Har det noe med den nye funksjonen med Recycle bin?

Det har IKKE noe med det at en fil tar opp større plass på disken enn selve størrelsen på filen. Prøvde så godt jeg kunne å forklare det. :wink:

Jeg har slettet og flyttet filer senere i mindre mengder og da går det bra. Hvorfor fanger den bare opp noen filer? Hvordan deaktiverer jeg den funksjonen så det ikke skjer igjen?

Fikk slettet de protectede filene. Jeg slettet alt. Hva er forskjellen på "mine" og "alle"?

(Hadde forresten nesten gitt opp å få svar :D )

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem. Etter hva jeg skal huske så ligger i options. Har "desverre" NAV 8 corporate siden jeg ikke er hjemme nå ,men du finner det i options. Jeg har fått bruk for Protected files 2ganger på 1år jeg ;) Noen Mp3 album som ellers hadde gått fløyten fikk jeg da tilbake.

Lenke til kommentar

Å flytte filer er det samme som å først kopiere, deretter slette original plassering. Papirkurv og / eller Norton Protected Files vil "ta vare på" de originale filene.

Tøm papirkurv og NPF, trykk om nødvendig F5 i explorer, så tenker jeg at frigjort plass blir gjort synlig og tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...