Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på eksamen (VG3) og førstegangsvitnemål

Gjest Slettet+987123

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+987123

Hei.

Jeg fikk dårligere enn ventet på en skriftlig eksamen, og vurderer derfor å klage. Så vidt jeg forstår trenger man kun å fylle ut et skjema på skolen (når man henter vitnemålet) for å gjøre dette.

Men hvordan vil en evt. klage påvirke studiesøknaden min? Jeg har elektronisk vitnemål, så jeg trenger (så vidt jeg vet) ikke å sende inn følgeskjema eller lignende. Dersom jeg derimot får en ny karakter som følge av klagen, vil dette fikse seg selv på vitnemålet, eller må jeg da sende inn et eller annet?

Er det forresten noen som vet når man får svar på eksamenklager?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søkjarar til universitet og høgskolar som har gitt skriftleg melding til opptaksorganet om at dei har klaga på eksamenskarakteren, vil bli vurderte for opptak på grunnlag av endra vitnemål. Føresetnaden er at dei sender inn det nye vitnemålet snarast, slik at opptaksorganet har det innan kl. 1500fredag 11. juli for hovudopptaket, og kl. 1200 fredag 25. juli for eit eventuelt suppleringsopptak.

Svaret kommer som regel en gang etter 1. juli.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123

Søkjarar til universitet og høgskolar som har gitt skriftleg melding til opptaksorganet om at dei har klaga på eksamenskarakteren, vil bli vurderte for opptak på grunnlag av endra vitnemål. Føresetnaden er at dei sender inn det nye vitnemålet snarast, slik at opptaksorganet har det innan kl. 1500fredag 11. juli for hovudopptaket, og kl. 1200 fredag 25. juli for eit eventuelt suppleringsopptak.

Svaret kommer som regel en gang etter 1. juli.

Tusen takk for svaret! :)

Men hvordan skal jeg gi melding til opptaksorganet (samordnaopptak.no?) om at jeg har klaget? Hvem sender jeg mail/brev til?

Og det nye vitnemålet som skal sendes inn, får jeg det, eller må det hentes et sted?

Lenke til kommentar

Vanligvis kommer det et nytt digitalt vitnemål straks ny karakter er skrevet. I utgangspunktet skal det være nok med dette, men det forundrer meg ikke om samordnaopptak er litt gammeldags på dette. Anbefaler deg å ringe samordna opptak i morgen, eventuelt opptakskontoret til skolen du har søkt på og spør.

Det er opptakskontoret til skolen som er satt som saksbehandler som skal ha meldingen for øvrig. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...