Gå til innhold

Spørsmål til dere som er innrullert i HV F-styrke.

Anbefalte innlegg

Hvor ofte er dere inne til samling?

Var inne i I-styrken en kontraktperiode, og sluttet når den gikk ut...så gikk det vell 2 år før jeg hørte noe mer fra HV. Nå har jeg blitt kalt inn to år på rad til øvelse. Er dette normalt? (Årlig innkalling)

Forhørte meg med de andre som møtte opp i høst, der var det veldig stor variasjon. Noen hadde ikke vært inne på 15 år, noen 10, andre blir blitt kalt inn veldig uregelmessig(Hvert 2-3-4 år). Et par få ble vist kalt inn hvert eneste år.

Er det ren tilfeldighet, tilnærmet loddtrekning på hvem som blir kalt inn?

Må innrømme at jeg er jævlig lei. Spesielt de årlige løkøvelsene med primusdrill og AG adsam, hjelper heller ikke på at man jeg kaster bort 12 timer til sammen på bare reising for å få med meg herligheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer at de kan kalle deg inn til årlige øvelser, men det varierer hvor ofte det praktiseres. Jeg har vært på årlige øvelser siden 2010, men kjenner samtidig flere som er innrullert i HV, men som ikke har vært innkalt siden oppkledningsøvelsen. Det er nå flere år siden.

Jeg var i en periode ganske lei av HV. Heldigvis fikk jeg lagførerkurs og grunn lederskap, så får i det minste en litt givende tjeneste som befal med lønn. Dagpengene som menig var i ferd med å ruinere min personlige økonomi.

Lenke til kommentar

Generelt sett, så trener F-styrken sånn omtrent annethvert år. Siste tall jeg har sett var 55% gjennomført trening for 2013, om jeg husker rett -100% vil si at alle områdene har øvd i løpet av året; 55% betyr da "bittelitt oftere enn annethvert år" -i gjennomsnitt. Det vil si at noen få områder (og hvilke kan jo variere fra år til år) får trent to år på rad; de fleste bare annethvert.

Min forståelse er at alle soldatene i området kalles inn til ÅT ("årlig" trening), men at ikke alle områdene trener hvert år. (og anslagsvis 50% av mannskapene møter, resten har fått innvilget utsettelse eller "ikke møtt") At det skulle være så stor forskjell mellom mannskaper du har snakket med i samme avdeling/HV-område høres derfor veldig rart ut... Med mindre det var på en "oppkledningsøvelse" spørsmålet ble stilt?!

Lenke til kommentar

Jeg er i F-styrken jeg også, har "trening" ca annenhvert år. Etter det jeg har fått info om så blir budsjettet kuttet, sånn at det blir mindre "trening" etterhvert.

Jeg bruker "trening" da det er helt bortkastede dager med kanskje ett par timer fornuftig innhold fordelt ut over 4-5 dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...