Sexpert Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Jeg har en liten Siemens T 12.35 vaskemaskin med toppinnlegg, som på bildet. Den har fått en feil: den vil ikke pumpe av seg vatnet og det blinker en feilmelding i displayet (dessverre noterte jeg ikke hva som sto der før jeg slo den av). Hvis jeg nå forsøker å starte den i et program: vask, skyll eller sentrifugering, så har maskinen de vanlige oppstartlyder, et lite klikk som kan være et rele som slår inn og du hører såvidt at motoren slår inn, den stopper der, den går ikke i gang. Tidligere erfaringer med vaskemaskiner der jeg har vært utsatt for tilsvarende, har vært å tømme/rense det jeg kaller for lo-filteret, altså den silen som fanger opp "hybelkaniner", støv og rusk. Jeg finner ikke noe slikt på denne, ingen luke eller deksel hvor man kan komme til. Noen som har peiling på hvordan jeg kan komme videre på egen hånd? Lenke til kommentar
Visn!ngsnavn Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Du finner ikke filteret, eller du kommer ikke frem til filteret? Det høres jo ut som om pumpa går dårlig. Du bør som du sier selv, sjekke at du har fin gjennomstrømning i rørene før og etter pumpa (og igjennom filteret). Dersom det er OK, bør du prøve å få tilgang til pumpa. Snurr på motoren og kjenn og hør etter om den lugger eller lager noen lyder. Hvis du kommer til akslingen på motoren kan du prøve å rikke denne sidelengs. Her skal det ikke være noe slark. Jeg vet ikke om pumpa går på en ren rele/kontaktorstyring, eller om det noen en eller annen form for mykstarter eller frekvensomformer på den. Isåfall, kan det også være noe feil med denne, og da må den nok byttes. Dvs, hvis den slår ut på overbelastning når det ikke er noen overbelastning eller andre feil. Dersom du er noe kyndig med elektronikk, kan du alltids måle motstanden over viklingene og se til at disse er like over alle viklingene, i tillegg til å måle overslag mellom viklingene og viklinger til jord. Lenke til kommentar
Tekno Brukeren Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 (endret) Har funnet det jeg trur er bruksanvisning til vaskemaskinen din her https://portal.bsh-partner.com/TCcustomBSH/controller/download_file?PDFOBID=vdomJIgcdcso0pdmdb---hUI&UMOBID=vdomJHccdcso0pdmdb---hUI Der står det at du må åpne en luke inni trommelen for og komme til lo-filteret. Endret 24. juni 2014 av Tekno Brukeren Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Hvis jeg nå forsøker å starte den i et program: vask, skyll eller sentrifugering, så har maskinen de vanlige oppstartlyder, et lite klikk som kan være et rele som slår inn og du hører såvidt at motoren slår inn, den stopper der, den går ikke i gang. Hei, trådstarter må forklare bedre. Disse to forklaringene er motstridende. Starter ikke maskinen eller stopper den og "vil ikke pumpe av seg vann"? Kommer det vann inn i maskinen? Er den full av vann når den stopper? Dersom det ikke kommer vann inn, så må du sjekke at kraner osv inn er åpne og at silen inn (ref. pdf) ikke er tett. Dersom vi skal forklare mer, så må trådstarter forklare hvor elektrokyndig han er og om han har multimeter og tilgang på verktøyt. vil ikke pumpe av seg vatnet Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 25. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2014 Du finner ikke filteret, eller du kommer ikke frem til filteret? Finner ikke ut hvor filteret sitter. Jeg har vært vant til å finne ei luke på maskinen, bak eller helt nederst, men denne er ikke konstruert slik. Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 25. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2014 Har funnet det jeg trur er bruksanvisning til vaskemaskinen din her https://portal.bsh-partner.com/TCcustomBSH/controller/download_file?PDFOBID=vdomJIgcdcso0pdmdb---hUI&UMOBID=vdomJHccdcso0pdmdb---hUI Der står det at du må åpne en luke inni trommelen for og komme til lo-filteret. Aha, får se om jeg finner den da. Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 25. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2014 Hei, trådstarter må forklare bedre. Disse to forklaringene er motstridende. Starter ikke maskinen eller stopper den og "vil ikke pumpe av seg vann"? Kommer det vann inn i maskinen? Er den full av vann når den stopper? Dersom det ikke kommer vann inn, så må du sjekke at kraner osv inn er åpne og at silen inn (ref. pdf) ikke er tett. Dersom vi skal forklare mer, så må trådstarter forklare hvor elektrokyndig han er og om han har multimeter og tilgang på verktøyt. Det har vært sånn at den stopper når den kommer til skylling. Jeg har ved et par anledninger fått maskinen igang igjen ved å sette programmet på skylling. Nå sist hjelper heller ikke det. Den står nå med vann i maskinen, og vil ikke pumpe av dette. Men altså "oppstartlydene" er helt slik de plaier å være: du hører et klikk og en lyd fra maskina slik det alltid har vært, og den har en pause på 3-5 sekunder før den starter og går, men det gjør den ikke lenger. Det stopper opp der. Jeg er litt elektrokyndig, har multimeter og annet nødvendig verktøy, men føler at det ikke er tilstrekkelig til å gå i gang med å reparere maskina. Jeg vil med tråden bare se om det er noe som er såre enkelt (som å rense lo-filteret) slik at jeg likevel kan få maskina i gang. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Har funnet det jeg trur er bruksanvisning til vaskemaskinen din her https://portal.bsh-partner.com/TCcustomBSH/controller/download_file?PDFOBID=vdomJIgcdcso0pdmdb---hUI&UMOBID=vdomJHccdcso0pdmdb---hUI Der står det at du må åpne en luke inni trommelen for og komme til lo-filteret. Aha, får se om jeg finner den da. Denne bruksanvisningen fulgte med maskinen og ditt problem er en av grunnene til at det er lurt å både lese og spare på bruksanvisninger... Her står det både hva feilkodene betyr og hvordan du tar ut og rengjør filteret. En annen ting er at det er utrolig at Siemens/Bosch leverer en moderne maskin med en så utrolig klønete løsning. Kjenner maskinen og kan si at det er ganske enkelt å fikse filteret etter at du har gjort det en gang eller to og lært det. Men dette er en maskin med en løsning som ikke må selges til mennesker med "ti tommeltotter" eller gamle/skrøplige mennesker... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Jeg kan kun se en årsak til at Siemens velger en sånn løsning for pumpefiltere3t og det er at den tradisjonelle løsningen med filter/forkammer neders medfører en del vannsøl som renner på gulvet når man åpner filteret. Ved innvendig filter som nåes innenfra blir det ingen vannsøl. Dåg virker det som en knotete løsning å fikle med greier i bunnen av trommelen. Dåg ikke overaskende med tanke på løsninger Siemens har gått for på andre maskiner, f.eks. oppvaskmaskiner der innvendig rengjøring må foretaes av servicetekniker. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Jeg tror heller at grunnen er pris og/eller at det er enklere å montere på fabrikken. Slipper å ha et eget pumpehus og slanger. Enklere å putte alt i selve vannbeholderen. Kan jo lages som de vil når den bare støpes i et eller annet plastmateriale. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Vi få vente på at trådstarter har funnet lofilteret. Dersom maskinen et noen år , så kan det godt hende at pumpen som pumper ut er gåen. Denne har børster som slites og kan være litt tilfeldig treg i oppstart før den svikter helt. Jeg byttet min pumpe på min 5 år gammel Bosh. Nå har den gått i over 7 år. Få en elektriker til å sjekke om pumpe får spenning. Dersom den får det og ikke roterer, da har du funnet feilen. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 (endret) Har Boch så dårlige pumpemotorer. Min gamle Ariston toppmata vaskemaskin i kjelleren har ruslet og gått siden år 2000 og går i beste velgående enda. Endret 25. juni 2014 av perpyro Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 26. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2014 Denne bruksanvisningen fulgte med maskinen og ditt problem er en av grunnene til at det er lurt å både lese og spare på bruksanvisninger... Her står det både hva feilkodene betyr og hvordan du tar ut og rengjør filteret. Jeg kaster aldri en bruksanvisning da jeg ser på det som verdipapirer, service kan koste, ... men denne maskinen har jeg arvet. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 Men nå har du den på PDF, funker det også. Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 26. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2014 Jeg har lokalisert dekselet i bunnen av trommelen, men foreløpig ikke fått åpnet det, da det fortsatt er så mye vann i maskina at jeg ikke kan se dekselet, bare føle det. Om jeg legger maskina over på siden så får jeg ikke tømt den helt, må i så fall snu den opp-ned, og det går ikke. Var det noen som sa at dette var en bedre løsning enn å plassere filteret helt nederst utvendig? Pdf-fila var på hele 28 sider, så det må vente til jeg er ferdig på jobb; altså i kveld en gang. Men vet nå at det skal gå og forhåpentlig vil maskina fungere etter at jeg får tømt lo-filteret. Jeg har hele tiden hatt på følelsen at dette er en "bagatellfeil". Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 Du kan bruke en slange og heve vannet ut av maskina. Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 26. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2014 Bruksanvisningen var enklere enn jeg fryktet, for hele side 22 handler om nettopp å rense lo-filteret. Det var kanskje ikke så mye lo og "hybelkaninser", men desto mer spiker og sånt! Så nå har jeg ristet ut alle spikerne og det andre, og maskina fungerer. Dette hadde jeg aldri klart på egenhånd, alle bidragsyterne må resten av dagen sette seg i sola og har imot hyllesten. Jeg tipper jeg ble bespart for et beløp mellom 500 - 1500 kr. Takk! Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 (endret) Så bra at du fiksa det. Ikke så vanskelig når man kan denne sære løsningen. Men "spiker og sånt" har ikke noe i en vaskemaskin å gjøre. Husk å tømme lommer. Et tips hvis du må tømme maskinen "manuelt" en annen gang og den står i et bade-/vaskerom med sluk: Legg tømmeslangen flatt ned på gulvet mot sluket, så renner vannet ut av seg selv. Endret 26. juni 2014 av Mr D Lenke til kommentar
Tekno Brukeren Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Et tips hvis du må tømme maskinen "manuelt" en annen gang og den står i et bade-/vaskerom med sluk: Legg tømmeslangen flatt ned på gulvet mot sluket, så renner vannet ut av seg selv. Mange Vaskemaskiner har eget ut pompings program som tømmer maskina for vann. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Et tips hvis du må tømme maskinen "manuelt" en annen gang og den står i et bade-/vaskerom med sluk: Legg tømmeslangen flatt ned på gulvet mot sluket, så renner vannet ut av seg selv. Mange Vaskemaskiner har eget ut pompings program som tømmer maskina for vann. Noe som funker særdeles dårlig om pumpa står fast i spiker og småskruer. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå