[]Vibbe[] Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Halla. Temaet sier vel det meste... altså hvordan kan jeg skrive til en ntfs partisjon gjennom linux, og hvordan kan jeg lese / (evt. skrive) til en ext3 partisjon fra windows? Jeg har søkt litt rundt på nettet, og fant ut at det finnes programm for å lese ext2 i windows, men ikke ext3.... Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Å skrive til ntfs er trygt i den nye 2.6 kjernen, men det er ufattelig begrenset: du kan ikke lage mapper eller filer, heller ikke slette filer. Derimot kan man skrive til filer som allerede finnes dersom man ikke forandrer på filstørrelsen :-? Å konvertere ext3 til ext2 tar knapt noen sekunder (seriøst), det samme gjelder andre veien. Så du kan enkelt legge det inn i startup/shutdown scriptet ditt (selvom det kanskje ikke er den mest optimale løsningen). Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Vibbe[]"]Halla. Temaet sier vel det meste... altså hvordan kan jeg skrive til en ntfs partisjon gjennom linux, og hvordan kan jeg lese / (evt. skrive) til en ext3 partisjon fra windows? Jeg har søkt litt rundt på nettet, og fant ut at det finnes programm for å lese ext2 i windows, men ikke ext3.... ext3 er ext2 med jorunalling, fult bak<>fram-kompatibelt. Du kan trygt lese ext3-filesystem med ext2-leseprogram. Men, skriving vil nok ikke funke. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Å skrive til ntfs er trygt i den nye 2.6 kjernen, men det er ufattelig begrenset: du kan ikke lage mapper eller filer, heller ikke slette filer. Derimot kan man skrive til filer som allerede finnes dersom man ikke forandrer på filstørrelsen :-? Ja, litt sykt - tror meningen er at du skal padde filene så størrelsen ikke forandrer seg. Å konvertere ext3 til ext2 tar knapt noen sekunder (seriøst), det samme gjelder andre veien. Så du kan enkelt legge det inn i startup/shutdown scriptet ditt (selvom det kanskje ikke er den mest optimale løsningen). Ext3 kan vel leses som om det var ext2? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 NTFS kommer vel på en trygg måte senere? Lenke til kommentar
dvj Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Vibbe[]"]Halla. Temaet sier vel det meste... altså hvordan kan jeg skrive til en ntfs partisjon gjennom linux, og hvordan kan jeg lese / (evt. skrive) til en ext3 partisjon fra windows? Jeg har søkt litt rundt på nettet, og fant ut at det finnes programm for å lese ext2 i windows, men ikke ext3.... http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/explore2fs.htm til å leke med ext3 i windows fant det når jeg satt og leste på denne threaden hos xmule.org http://xmule.org/forums/index.php?showtopic=539&st=15 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå