Gå til innhold

Hvordan skrive til NTFS i Lunx og hvordan Lese Ext3 i Win?

Anbefalte innlegg

Halla. Temaet sier vel det meste... altså hvordan kan jeg skrive til en ntfs partisjon gjennom linux, og hvordan kan jeg lese / (evt. skrive) til en ext3 partisjon fra windows? Jeg har søkt litt rundt på nettet, og fant ut at det finnes programm for å lese ext2 i windows, men ikke ext3.... :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å skrive til ntfs er trygt i den nye 2.6 kjernen, men det er ufattelig begrenset: du kan ikke lage mapper eller filer, heller ikke slette filer. Derimot kan man skrive til filer som allerede finnes dersom man ikke forandrer på filstørrelsen :-?

Å konvertere ext3 til ext2 tar knapt noen sekunder (seriøst), det samme gjelder andre veien. Så du kan enkelt legge det inn i startup/shutdown scriptet ditt (selvom det kanskje ikke er den mest optimale løsningen).

Lenke til kommentar
Vibbe[]"]Halla. Temaet sier vel det meste... altså hvordan kan jeg skrive til en ntfs partisjon gjennom linux, og hvordan kan jeg lese / (evt. skrive) til en ext3 partisjon fra windows? Jeg har søkt litt rundt på nettet, og fant ut at det finnes programm for å lese ext2 i windows, men ikke ext3.... :shrug:

ext3 er ext2 med jorunalling, fult bak<>fram-kompatibelt.

Du kan trygt lese ext3-filesystem med ext2-leseprogram.

Men, skriving vil nok ikke funke.

Lenke til kommentar
Å skrive til ntfs er trygt i den nye 2.6 kjernen, men det er ufattelig begrenset: du kan ikke lage mapper eller filer, heller ikke slette filer. Derimot kan man skrive til filer som allerede finnes dersom man ikke forandrer på filstørrelsen  :-?  

Ja, litt sykt - tror meningen er at du skal padde filene så størrelsen ikke forandrer seg.

Å konvertere ext3 til ext2 tar knapt noen sekunder (seriøst), det samme gjelder andre veien. Så du kan enkelt legge det inn i startup/shutdown scriptet ditt (selvom det kanskje ikke er den mest optimale løsningen).

Ext3 kan vel leses som om det var ext2?

Lenke til kommentar
Vibbe[]"]Halla. Temaet sier vel det meste... altså hvordan kan jeg skrive til en ntfs partisjon gjennom linux, og hvordan kan jeg lese / (evt. skrive) til en ext3 partisjon fra windows? Jeg har søkt litt rundt på nettet, og fant ut at det finnes programm for å lese ext2 i windows, men ikke ext3.... :shrug:

http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/explore2fs.htm til å leke med ext3 i windows

fant det når jeg satt og leste på denne threaden hos xmule.org http://xmule.org/forums/index.php?showtopic=539&st=15

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...