Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Saab 9-3 fusker og ryker

Anbefalte innlegg

Hei

Har en Saab 9-3 1,9 TiD 08 modell (gått ca 150 000km) som ser ut til å ha litt problemer. Saken er at det innimellom kommer veldig mye eksos av den, samtidig som at den nærmest begynner å fuske litt, går ikke helt rent. Den fusker ikke i den forstand at motoreffekten blir redusert, kjennes ut som kraften er den samme hele tiden - men man hører at noe ikke er som det skal.

Dette begynner som oftest etter jeg har kjørt et par km og f.eks stopper opp ved et kryss, da ser jeg at det kommer mer og mer eksos, og den begynner da å "fuske" på samme måte. Når jeg da ser under bilen, så ser jeg at eksosen slippes ut fra hele eksosrøret bakover bilen.

Dette skjer ikke veldig ofte, har hatt sånne anfall kanskje 4-5 ganger siste måned, og den er i daglig bruk. Hvis jeg lar den stå rolig i 10-15 minutter når den får et slik anfall og starter den igjen etterpå, så er den plutselig tilbake til normal igjen.

Noen som har en anelse om hva dette kan være?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et annet forslag er at det er regenereringen av partikkelfilteret som har startet, det varer i 10min. Hvis du gir litt gass(ikke i gear) vil du se at turtallet spretter lett som bare det over 2k rpm, du vil også oppleve at bilene går litt "urent" på tomgang. Hvis du holder den mellom 2-3000rpm vil du se at kommer masse røyk. Anbefaler deg å holde turtallet høyt mens man kjører når dette skjer. Eksosen har en ganske lett igjenkjennelig lukt.

Lenke til kommentar

Det er en litt spesiell lukt, ja. Hvor ofte starter den sånn regenerering av partikkelfilteret? Jeg har aldri latt bilen stå å gå til det har sluttet å ryke, da jeg har vært redd for hva det kan være og at det skulle gjort vondt værre.

Men dersom dette er tilfelle, da vil den gå tilbake til "normal" av seg selv etter rundt 10 minutter?

Lenke til kommentar

Den vil antagelig prøve å regenerere oftere hvis den blir avbrutt vær gang. Men hvor ofte er litt vanskelig å si, litt avhengig av kjørestil osv. Hos meg er det kanskje ca vær 50-70.dag hvis jeg skal gjette litt løst. Check Engine lampa dukker som regel opp hvis dette blir avbrutt hele tiden vil jeg tro. Det er lett å kjenne igjen både på lukt og farve på eksosen. Bilen blir også litt luggete å kjøre når dette pågår fordi det sprøytes inn mer drivstoff for å oppnå høy/optimal temp. for å knuse partiklene.

Men du bør også sjekke olja/motorrommet i tilfelle det er andre feil som forårsaker dette. Lite kjekt med turbohavari ihvertfall...

Regenerering av samme motor bare for å gi ett inntrykk av eksosfarve:

Lenke til kommentar

Man regenerer ikke mens bilen står stille og det der minner mer om en oljebrenner/Alfa romeo. De bilene jeg kjenner til vil hvertfall avbryte regenereringen når du står stille. Glødelampa skal også blinke/lyse når det regenereres og veldig mange får panikk og dra på verksted når dette skjer..

Jeg tipper du har dieselvarmer(webasto/ebespaecher) og denne står på. Da kan det fort se ut som det brenner under bilen langt fremme en plass. Det er røyk overalt og det skrur seg av/på helt sporadisk. 6år er også passe tid for problemer med den. Ellers ser jeg ingen grunn til at eksosen plutslig skal lekke i alle koblinger når det regenereres. Helt ukjent for meg hvertfall. Det er tett eller ikke tett vil nå jeg påstå..

Skru av dieselvarmeren, hvis det ikke hjalp, rens EGR ventilen.

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

Vel, det er slik røyken er på disse Fiat motorene når de kjører i gang regenereringen. Regenereringen avbrytes kun når det ikke blir gitt gass eller hvis motor skrues av. Det kommer ikke noen lamper som lyser heller når dette pågår. Jeg har heller ikke nevnt at det lekker i alle koblinger når dette pågår...

Ganske lett å utelukke om det er eberspächer eller ikke da det er en egen lampe i instrumentpanelet som lyser når denne er i bruk. Denne starter heller ikke før det er 8 grader eller kaldere(noe som er ganske ofte i Norge :p ), så fremt den ikke er startet manuelt.

Lenke til kommentar

Siktet vel egentlig til den kommenatren her.

"Når jeg da ser under bilen, så ser jeg at eksosen slippes ut fra hele eksosrøret bakover bilen."

Har hatt 2 bruktbilkunder i sommer som har kjørt rundt med systemet på og det har skjedd rare ting med den nye bilen dems. Dunkelyd og lukt var klagene. Jeg har bare skrudd av knappen og sendt dem videre. Bruk den kun på vinteren! Dette med 8grader aner jeg ingenting om og at noen har indikator i instrumenet visste jeg eller ikke. Ellers har jeg montert mye eber og oppgraderingspakker, men kun på japser.

Har sett åssen eksosen fra denne kan følge resten av eksosanlegget bakover. Han er eller ikke sikker på om det fusker, men det skjer et eller annet. Prøver meg bare på en alle gode ting er 3 :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...