Bluebeans Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Jeg tenkte jeg skulle lage noe som genererer et buy-script. Det jeg lurer på, når man velger noe fra en såkalt "rullegardin meny", hvordan skal man få det inn i en textbox. Eksempel: Man velger colt fra rullegardinmenyen, da skal det komme m4a1; i en textbox. How? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 et forslag *) slik refererer du til et felt i et <form name=form_name> og et felt med navn input_name i form'en: "document.form_name.input_name.value" *) onchange eller onblur er interessant event's å bruke for deg, f.eks slik: *) eksempel (har ikke prøvd, men håper det går): <form> <select onchange="this.form.hand_vapen.value=this.value"> <option disabled>-- Velg våpen fra lista -- </option> <option value="m4a1">Colt</option> </select> <p> <input name=hand_vapen onfocus="this.blur()"> </form> har ikke prøvd eksemplet, men håper det skulle gå. www.google.com litt på aktuelle events hvis det ikke går Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 joda, funket fint det Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 20. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2003 Jada det funket fint men: Man kan bare ha ett rullegardin. Jeg skal ha verdiene fra 2 gardiner med i en textbox. Prøv denne koden så skjønner du kanskje: <form> <select onchange="this.form.hand_vapen.value=this.value"> <option disabled>-- Velg våpen fra lista -- </option> <option value="m4a1; ">Colt</option> </select> <select onchange="this.form.hand_vapen.value=this.value"> <option>-- Velg våpen fra lista -- <option value="usp; ">usp </select> <p> <input name=hand_vapen onfocus="this.blur()"> </form> Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 skjønner, blir litt mere da; har følgende forslag: definer en funksjon, denne funksjonen kjører du istedet for å sette value direkte for feltene. sett navn på <form>-taggen, eks <form name=cs_buy> funksjonen kjører gjennom et par navngitte felter og oppdaterer tekstfeltet, eks: <script language=javascript> function put_together{ verdi = document.cs_buy.select1.value + "; " + document.cs_buy.select2.value + "; " + document.cs_buy.select3.value + ";"; document.inupt_felt.value = verdi; } </script> hvos select1-2-3 er navn på select feltene. deretter trenger du en onchange="put_together()" i alle select-feltene. husker ikke om du trenger parentes eller ikke. Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 20. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2003 Skjønte ikke det der helt, her er koden min nå, kanskje du finner en feil; <html> <head> <title>Untitled Document</title> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> </head> <body> <script language=javascript> function put_together{ verdi = document.cs_buy.hand_vapen.value + "; " + document.cs_buy.hand_vapen.value + "; " + document.cs_buy.hand_vapen.value + ";"; document.inupt_felt.value = verdi; } </script> <p> <form> <select onchange=="this.form.hand_vapen.value=this.value put_together()"> <option disabled>-- Velg våpen fra lista -- </option> <option value="m4a1; ">Colt</option> </select> <select onchange=="this.form.hand_vapen.value=this.value put_together()"> <option>-- Velg våpen fra lista -- <option value="usp; ">usp </select> <p> <input name=hand_vapen onfocus="this.blur()"> </form> </p> </body> </html> Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 nah, ikke helt i funksjonen må du plusse sammen verdien av select feltene, ikke input feltene. select feltene vil inneholde de verdiene du til slutt vil vise fram. deretter må du *kun* ha onchange="put_together()" i select feltet. meningen er at funksjonen skal gjøre alt arbeidet med å hente inn verdiene i de forskjellige selectfeltene og oppdatere input feltet. har det litt travelt akkurat nå, så rekker ikke lage koden Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 <script language=javascript> function put_together(){ verdi = ""; if(document.cs_buy.vapen1.value) verdi += document.cs_buy.vapen1.value + "; "; if(document.cs_buy.vapen2.value) verdi += document.cs_buy.vapen2.value + "; "; if(document.cs_buy.vapen3.value) verdi += document.cs_buy.vapen3.value + "; "; document.cs_buy.ferdig.value=verdi; } </script> <form name=cs_buy> <select onchange="put_together()" name=vapen1> <option disabled> -- Velg våpen fra lista -- </option> <option value="m4a1">Colt</option> </select> <br> <select onchange="put_together()" name=vapen2> <option disabled> -- Velg våpen fra lista -- </option> <option value="m4a2">Colt</option> </select> <br> <select onchange="put_together()" name=vapen3> <option disabled> -- Velg våpen fra lista -- </option> <option value="m4a3">Colt</option> </select> <p> <input name=ferdig onfocus="this.blur()"> <p> <input type=reset> </form> Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 20. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2003 Nå har jeg begynt og skjønne tegninga. Men hvordan får man en checkbox med samme effekt. Prøvde meg litt fram men fikk det ikke til. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 checkboxen har følgende egenskap: checked som er enten sann eller usann. if(document.form_name.checkbox_name.checked){ // do some stuff if checked } Ikke at jeg helt ser hva du skal med en checkbox der... velge våpen kanskje? da ville jeg vurdert radioboxer delt opp i kategorier. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 sjekke denne: http://www.msdn.microsoft.com/workshop/aut...rence_entry.asp en god grunn til å bruke IE, desverre der finner du *alt* du noensinne kommer til å trenge om javascript, html og css. Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 21. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2003 Ikke at jeg helt ser hva du skal med en checkbox der... velge våpen kanskje? da ville jeg vurdert radioboxer delt opp i kategorier. Vis man skal ha graneter f.eks Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 ok.. sant nok.. i såfall ville jeg ha lagt til et par radiobuttons: <input type=radio name=granat value=flash>Flashgranat <input type=radio name=granat value=frag>Sprenggranat <input type=radio name=granat value=smoke>Røykgranat deretter ville jeg ha lagt til enda en if-setning i funksjonen: if(document.cs_buy.granat.value) verdi += document.cs_buy.granat.value + "; "; du kan selv sette inn en passende verdi for granat-valgene i henhold til kjøp skriptet du lager (key shortcuts?) hva fant du om radiobuttons og checkbuttons på siden jeg tipset om? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå