Fryth Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 (endret) I stedet for å kun spørre etter "Hvilken laptop anbefaler dere??", tenkte jeg heller og spørre om hva dere synes jeg burde prioritere på mitt neste kjøp av bærbar. Kom selvfølgelig med forslag til konkrete bærbare også, men gjerne med noe relevant begrunnelse.Situasjonen nå: Jeg har ferie og sitter 95% av tiden på min stasjonære (les: 95% av PC-tiden ). Dette endrer seg etter sommeren når jeg begynner siste året på Informatikk-bachelor. (Det er derfor jeg trenger ny bærbar snart, ettersom jeg ikke stoler nok på min nåværende ASUS N43SN som går i sitt eget tempo etter 3 års tid). Er det dumt å kjøpe i løpet av sommeren ettersom "skole-pcene" kommer på salg ved skole-start? Har sjeldent sett noe å juble for som kalles "skole-pc" i reklameblader. 6.000kr vil være maks av hva jeg vil bruke på en bærbar, mtp at jeg kjøpte en stasjonær rundt 9.000kr.Bruk: Spiller ikke noe som krever veldig høy grafikk (går stort sett i LoL for tiden). Surfer, skyper og alt det der som alle pc-er kan, men er sikkert greit å nevne. Som informatikk-student går mesteparten av tiden til programmering av diverse sorter, bl.a Java/Android. Det faktiske spørsmålet:Jeg lager en liten liste med det jeg vurderer frem og tilbake om er viktig, og trenger litt hjelp til å vite hva som er viktig og ikke, både mtp bruk og at jeg ønsker å være noe fremtidsrettet med bærbar-kjøpet.- HD-skjermIkke super-viktig for meg, men litt "kjekt å ha" hvis man skal se litt fremover. Dessuten er det ganske tragisk hva man får plass til i høyden på en 1366x768-skjerm.- SSDHvor mye har dette å si på ytelse i praksis? Holder det med en hybrid-disk mtp hastighet? Har en lei tendens til å bruke en del diskplass, men kan klare å vende av meg dette siden jeg har stasjonær hjemme dersom jeg har en ren SSD-disk. - "Ekstra" skjerm-kortTrenger jeg dette i det heletatt? Hva klarer egentlig Intel's HD 4400 og er det dumt å ha bærbar uten skjermkort? På en side hadde det vært greit med en bærbar som klarer å dra noooe, men jeg er stort sett hjemme når jeg trenger grafikk at all.- StørrelseEr 13" lite? Jeg har konkludert med at jo tynnere jo bedre, men at jeg vil ha 15" dersom det er HD-skjerm. Blir ikke ting veldig smått på en 13" med HD-skjerm?- BatteritidJo lenger jo bedre, men hva er god batteritid nå for tiden? Sist jeg så etter bærbar var 3-4 timer ganske bra, men etter et par års bruk er jeg allerede nede i 2-2,5 timer selv om jeg har vært forsiktig med å lade over natten osv. Takk til de som gidder å lese den veggen her med tekst og hjelper meg videre på bærbar-jakt Endret 23. juni 2014 av Fryth Lenke til kommentar
Strato Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 HD-Skjerm: Full-hd fungerer veldig bra, men jeg har lite til overs for alt under. SSD Utgjør enormt stor ytelsesforskjell til daglidags bruk (ikke spill). Dedikert skjermkort: Dersom du spiller LOL vil du klare det på hd-4400, men det er ikke veldig smooth. Med andre ord, anbefales. Trenger ikke stort mer enn gt620 for LOL. Størrelse: Basert på behov. Jeg synes 13" er den nye folkemodellen. Fantastisk størrelse. 15 tommer blir for stort og bulky for min del. Samsung sine 15,0" ultrabooks (9 serie) er det eneste som fungerer for min del dersom jeg må ha større enn 13". Batteritid: 7 timer til vanlig bruk anses som ok+. Mitt råd, vent på neste gen cpu (broadwell) som kommer over sommer. Mye kan da skje med batteritiden som fremdeles er for dårlig. Lenke til kommentar
Fryth Skrevet 24. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2014 Takk for det. Asus-en jeg har nå er en 14", og jeg synes at 15" hadde vært best så lenge de holder seg under 10cm tykke Dessverre er tynne 15" noe sjeldnere enn 13" etter hva jeg kan se. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Ja, det er egentlig kun samsung som satser på 15" ultrabook. På den annen side så er disse rå! Fåes dog ikke med dedikert grafikk. Jeg er utrolig fornøyd med min 9 series plus 13" og denne vil være veldig lik samme modell i 15" (bortsett fra skjermtype). Du vil kunne spille LOL, men jeg spiller alltid på min stasjonære fremfor laptoppen. Det flyter bare bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå