Nedward Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Jeg har Mandrake Linux, og jeg har også windows XP, men jeg plages med åå kunne velge hva jeg vil bruke, jeg vil ha det slik at jeg får opp en "os-velger-meny", men det kommer ikke. Finens det noe jeg kan jøre for å få dette til?.. Hver gang jeg slå på pc'en, så laster den Linux... Så jeg ble nødt til å slette det... Og hvis det finnes noe program, så trenger nesten en litt utdypet forklaring på hvordan jeg skal bruke det... Takker for alle seriøse hendvendelser. Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Nå har ikke jeg prøvd mandrake på veldig lenge, men den skal i hvert fall gi deg noen spørsmål om dette under installasjonen (konfigurere boot-loader eller noe sånt) hvor den enten ser xp-installasjonen din automatisk, eller du får muligheten til å legge inn windows i boot menyen selv. Edit: dette er det jeg refererer til.. Lenke til kommentar
huf Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Tror du finner en god del tråder om dette, bare du tar deg et lite søk. Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Du må installere LILO eller GRUB. Lenke til kommentar
[0x] Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Jeg har Mandrake Linux, og jeg har også windows XP, men jeg plages med åå kunne velge hva jeg vil bruke, jeg vil ha det slik at jeg får opp en "os-velger-meny", men det kommer ikke. Finens det noe jeg kan jøre for å få dette til?.. Hver gang jeg slå på pc'en, så laster den Linux... Så jeg ble nødt til å slette det... Og hvis det finnes noe program, så trenger nesten en litt utdypet forklaring på hvordan jeg skal bruke det... Takker for alle seriøse hendvendelser. En som har 350 poster burde kunne bruke søkeknappen Lenke til kommentar
icad Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Jeg har Mandrake Linux, og jeg har også windows XP, men jeg plages med åå kunne velge hva jeg vil bruke, jeg vil ha det slik at jeg får opp en "os-velger-meny", men det kommer ikke. Finens det noe jeg kan jøre for å få dette til?.. Hver gang jeg slå på pc'en, så laster den Linux... Så jeg ble nødt til å slette det... Og hvis det finnes noe program, så trenger nesten en litt utdypet forklaring på hvordan jeg skal bruke det... Takker for alle seriøse hendvendelser. Installerer mandrake etter at win xp er på plass. Jeg hadde 10 gb av harddisk som ikke var partisjonert av win xp. Dette fant linux mandrake 9.x med det samme. La de valgene som dukker opp være som de er. Du velger jo selvfølgelig den del av harddisk som ikke er brukt før. La linux partisjonere den selv. Etter det er det når du har restartet første gang. Da skal du inn i mandrake kontrollsenter. den finner du via start configuration , hvor du må oppgi rootp.o. da velger du fanen oppstart etc. du velger videre den fanen som viser til tror det er lilo oppstartmanager. den går du inni. velger startlaternativ. du må da hake på win xp som den som han skal velge som standard.eksvis. du kan også velge hvor lang tid den skal vises før den starter opp. jeg har tre sekunder. det skulle være det hele. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Du må installere Linux etter du har installert Windows. Jeg gjorde dette senest i går. Da med først WinXP, deretter Linux RedHat 9.0. Jeg vet ikke helt med Mandrake, men GRUB er rimelig enkel å installere med RedHat. Du kan jo prøve det med mindre du har en spesiell grunn for å velge Mandrake. Lenke til kommentar
icad Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Jeg synes Linux mandrake er greit system jeg. Kjører det for øyeblikket på tre maskiner. Der deler de plass med win xp. Jeg har har litt problem med å få det trådløse nettverkskortet mitt å fungere her(bruker det mot internett-tilbyder). Har kun fått til å kjøre med vanlig nettverkskort og kabel via en maskin som går med win xp og trådløstnettverk mot internet. Er helt grønn på konsoll i linux. Klarte å få installert opera 7 etter mye om og men. Jeg synes at mange som gir råd på ditt og datt i linux viseer til skriv ditt og datt. Men for en som er ny i linux han vet jo ikke hvor og i hva han skal skrive det. Her må taes fra skretch. John Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 For å få et "skikkelig" konsoll i Linux: Control+alt+F[1-6] Komme tilbake til GUI (X): ALT+F7 Meeeeget nyttig! (kompilering/ssh/whatever kan dure å gå i et konsoll, mens du har oppe vim i et annet, mens du surfer med Opera i X... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå