Torstein Norum Bugge Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Fører til kritisk skade, mener ledende reparatørfirma.– Uoriginale ladere ødelegger iPhonen din Lenke til kommentar
Snickers-is Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Er ikke iphone designet for å kunne lades i diverse dockinger, samt via PC/MAC? Det høres ut som at telefonen simpelthen ikke har en fungerende strømbegrenser. Lenke til kommentar
Truls Bekk Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Er ikke iphone designet for å kunne lades i diverse dockinger, samt via PC/MAC? Det høres ut som at telefonen simpelthen ikke har en fungerende strømbegrenser. iPhone kan lades med 5V spenning, det er den spenningen USB-ladere og USB-porter har.De billige Kina-laderne har dårlige transformatorer, og leverer ugjevn spenning. Dette ødelegger iPhonen. 2 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Noe som kunne vært unngått om Apple hadde brukt mer robuste komponenter. Men det er ikke god butikk å gjøre produktene sine FOR gode heller da. 1 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Litt mer korrekt omformulering av overskriften: "USB-ladere som ikke oppfyller USB-standarden kan skade elektronikk som lades via USB". 4 Lenke til kommentar
toth Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Er ikke iphone designet for å kunne lades i diverse dockinger, samt via PC/MAC? Det høres ut som at telefonen simpelthen ikke har en fungerende strømbegrenser. iPhone kan lades med 5V spenning, det er den spenningen USB-ladere og USB-porter har.De billige Kina-laderne har dårlige transformatorer, og leverer ugjevn spenning. Dette ødelegger iPhonen. Alle andre moderne smarttelefoner går også på 5V, men ingen av dem blir tydeligvis ødelagt av random kabler/adaptere. Jeg har sikkert brukt 50-100 forskjellige kabler og adaptere(PC'er og andre direkte USB-uttak, sigarettenner-adaptere, og USB-veggadaptere i kombinasjon med hvilken som helst mikro-usb jeg finner, eller mini>micro adapter, hva som helst) på 10 forskjellige telefoner. Ingen av dem har fått dette problemet, og tydeligvis heller ikke iPhone 1-4. Er du fortsatt i tvil om at den faktiske feilen ligger i iPhone5's hardware? Når ALLE andre telefoner, inkludert apple, ikke får dette problemet? 4 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Litt mer korrekt omformulering av overskriften: "USB-ladere som ikke oppfyller USB-standarden kan skade elektronikk som lades via USB". Ja, det blir litt for generelt å bare skylde på "uorginale ladere", de finnes vel i diverse kvaliteter de som alle andre? AtW Lenke til kommentar
Snickers-is Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Standarden sier, noe forenklet, at USB skal ligge mellom 4,75 og 5,25V. Imidlertid bør chippen ha minst 10% eller 2V toleranse oppover på chippen. Inntrykket mitt er at mange av laderne med høyere effekt ligger i det øvre sjiktet av spenningen, noe som må til for å oppnå ønsket ladestrøm, og da vil toleranseavvik kunne havne utenfor 0,25V-området. Uansett, siden jeg jobber som produktutvikler på denne type produkter vil jeg uforbeholdent hevde at en slik krets bør være langt mer robust enn hva som ser ut til å være tilfellet for disse modellene. 3 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 (endret) Dette er ikke noe nytt, eldre iPhone og iPod Touch har også røket etter bruk av kinaladere:http://forum.gsmhosting.com/vbb/f631/3gs-where-charging-fuse-please-1276027/Jeg har selv lært det på den harde måten... Endret 24. juni 2014 av Frobe Lenke til kommentar
NERV Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 De nye orginal kablene til Apple bryter av i telefonen/paden uten at Apple tar ansvaret for det, så damned if you do and damned if you don't. Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Bytte batteri? Bytte brikke? :? Gjelder dette hele tat i Norge? da her blir ikke iPhoner på garanti reparert, men byttet til nye de to første årene.. (Swapet) ;P Å er ihele tat mendmyi et godkjent apple autorisert verksted? (I Norge, så har vel ikke apple autoriserte verksteder lov å skru på iPhoner..) Å hva deffinerer dere som ikke orginale ladera? -er STOR forskjell på ikke orginale ladere kjøpt i Norge.. Å kjøpt eks. på ebay.. Da de fleste kjøpt i Norge, er Apple lisensierte med samme strøm brikke/chip som apple selv har i sine.. Om så, så fungerer disse akkurat like bra, om ikke bedre (Høyere A) ein apple sine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg