Gå til innhold

Problem ved retur til nettbutikk


Anbefalte innlegg

Jeg hadde problemet med et hovedkort og sendte dette i retur til nettbutikken, de mottok dette 10. juni, for 2 uker siden.

Nettbutikken har tydeligvis ikke lest feilbeskrivelsen og bestemt seg for å jobbe med pcen på egenhånd.

 

Feilbeskrivelse sendt til nettbutikken:

"Hovedkortet har problemer med å starte opp, og BIOS-innstillinger + klokke blir ikke lagret ved strømbrudd. Jeg trodde bios-batteriet var flatt og skiftet dette, men det gjorde ingen forskjell. Når jeg trykker en gang på på-knappen på kabinettet starter maskinen og viftene i noen øyeblikk men så slår strømmen seg av. Deretter går det ca 5 sekunder før pcen prøver å starte opp igjen men også slår seg av igjen. Det samme skjer dersom jeg er inne i Windows og restarter pcen fra Windows. Dersom jeg trykker inn påknappen og holder den inne i noen sekunder, og slipper den først når jeg ser oppstartsbilde på skjermen, da starter pcen opp og booter som normalt. Har skiftet kabinett, PSU, rambrikker, skjermkort, bluray-spiller og harddisker. Det eneste jeg ikke har skiftet er CPU, lydkortet (Asus DX2 Xonar, skal feilsøke uten dette kortet før jeg sender i retur i tilfelle det er lydkortet det er feil på) og hovedkortet."

 

Info fra nettbutikkens serviceavdeling:
Info fra PC-rep:
Ingen feil funnet.
Maskin er testet med test disk (W7HP) da kunde har fjernet harddisk fra maskinen.
Festet vannkjøling på en mer forsvarlig måte.
Testet minne med memtest # ok
Testet Pc med BurnIn Test - ok
Testet Pc med Prime # ok
Testet Pc med Furmark # ok
Mistenker feilen ligger i SSD disken eller OS installasjonen.
Maskinen er testet og funnet ok i henhold til kundens feilbeskrivelse.
Testgebyr påløper da dette er en selvbygd maskin og ingen feil ble funnet.


Pris: 1415kr.
Dette inkluderer ikke de 700kr jeg brukte på porto og emballasje for å sende maskinen til de.
Totale utgifter blir da 2000kr, og de har ikke engang lest feilbeskrivelsen. Det vil si at de sender pcen tilbake i retur med samme feil på, og jeg er 2000kr fattigere.

Videoen nedenfor viser hva som er galt. BIOS lagrer ikke innstillinger ved strømbrudd, den blir nullstilt/reset hver gang.
Maskinen klarer ikke å softboote, den må bootes med å holde påknappen inne fysisk i 1 sekund for å klare å starte opp. Denne feilen ødela en SSD-disk når Windows ville restarte etter å ha oppdatert driver.

http://youtu.be/7kdawBChLMQ


Er lite imponert over returavdelingen det gjelder akkurat nå, virker som at de har mistet alle papirer vedrørende retursaken eller blandet med en annen retursak. Ifølge kundesiden på nettbutikken har de ikke engang mottatt returen min i posten enda.


Jeg gidder ikke betale for at de skal feste vannkjøling på mer "forsvarlig" måte, hva blir det neste, skal jeg betale for at de skjuler ledninger også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis de ikke finner noen feil, så er det vel lite de kan gjøre.

 

Om feilen er at PC'en ikke klarer å boote, så er dette en feil man veldig lett oppdager (naturlig nok). Hvis de ikke oppdager noen feil, så må det bety at det ikke er en feil på de komponentene du har sendt inn.

 

De skal naturligvis ha betalt for tiden de har brukt til å feilsøke. Det er klart det er sure penger, men veldig få har lyst til å jobbe gratis. Tror heller ikke du hadde satt pris på det :)

 

Angående å feste vannkjølingen på en mer forsvarlig måte, så kan det ha spart deg for en vannskade i maskinen i fremtiden. Og ikke for å være frekk, men hvis du ikke har bygget PC'en på en riktig og forsvarlig måte, så kan det vel være andre ting du har oversett også?

 

Du er også veldig inkonsekvent i å forklare feilene. Du skifter mellom at man må holde på-knappen inne i "1 sekund", og "noen sekunder" for at maskinen skal klare å boote. Ettersom du har skrevet flere sekunder i feilbeskrivelsen, så tror de at alt er i orden om de holder inne i kun ett sekund og PC'en booter.

 

Og hvordan klarte du å bruke 700 kroner på frakt og emballasje? En pakke på 10-25 kg koster 255 kroner (tviler på at PC'en er over 25 kg, men om den er det, så er frakten på 360 kroner). En solid pappeske og beskyttelsesmateriale koster ikke mange kronene.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Jeg vet feilen er der, de hadde bare ikke sett etter den. Hvis du ser filmen ovenfor og kan med pc ser du at det ikke er normalt. Hver gang strømmen kuttes på den måten kan maskinen ødelegge f.eks. en harddisk.
Teknikeren skulle ta en ny kikk og sjekke bios på hovedkortet, noe jeg egentlig syntes han kunne gjort med en gang.
Jeg ble irritert siden teknikeren antok feilen lå i ssd-disken eller os-installasjonen når jeg faktisk har formatert maskinen, byttet samtlige harddisker og forsøkt helt uten harddisker - alt sammen uten hell.

Men hydraen har mange hoder, tekniker-hodet vet jo ikke det samme som support-hodet vet med tanke på mailer frem og tilbake med feilsøking og feilbeskrivelser. Hadde vært veldig greit å bare kunne sende en mail eller veksle noen ord med den som skal se på pcen, slik at han vet hva han skal se etter.

Vannkjølingen er en Corsair H100 med radiator skrudd fast til toppen av kabinettet. Er mulig han har flyttet det ned på bunnen siden det er mer forsvarlig at en radiator ligger enn at den henger, syntes likevel han kunne spurt først.
Tenk om du har bilen på verksted og mekanikeren fjerner all trimmingen og turbo du har på motoren fordi det er mer forsvarlig med færre hestekrefter?

Porto kom på 255+150 for pc + ssd disken som ble ødelagt av hovedkortet. Bobleplast, teip og emballasje var noen hundrelapper. Men det var nok en overdrivelse med 700kr, og det er min egen feil jeg ikke har tatt vare på orginalemballasje til kabinettet.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...