DJViking Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Helt siden Windows XP har kommet ut har det sirkulert endel artikler om sikkerhet og personvern i systemet. Jeg har brukt 2000 siden den ble lansert og bruker den fremdeles. Jeg har verget meg mot å installere XP på grunn av teorier/myter/snakk om at XP har mindre personvern og dårligere sikkerhet(på enkelte områder) enn 2000, at microsoft har større innflytelse på din maskin, kan kontrollere mer, kan overvåke. Som dataingeniør burde jeg har en kjennskap til bruk av XP, men som student i informasjonssikkerhet har jeg lite lyst til å ta i bruk dette systemet hvis det som er sagt om XP skal vise seg til å stemme. Men for alt jeg vet så kan jo også den samme mangelen på personvern gjelde i 2000(Microsoft er ikke kjent for å dokumentere ting de ikke vil at folk skal vite om deres system). Det jeg lurer på er om noen som har god brukererfaring med XP som kan fortelle meg hva som ligger til grunn for denne versjonen av windows. Kanskje vet om noen nettsider med informasjon om sikkerhet og personvern i XP?? Lenke til kommentar
FungusMental Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Vel, hva XP angår så har den en del "ekstra" sikkerhetshull, ja. F.eks. Remote Desktop... Men de hullene jeg kjenner til går det an å "fjerne", dvs. skru av eller blokke med en firewall (som jo alltid er uvurderlig, samme hvilket OS en bruker). Du kan finne mye nyttig informasjon om XP (og andre MS OS) på http://www.labmice.net/. *grin* Lenke til kommentar
SvovelSyre Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Akkurat dette med sikkerhet/personvern i Windows XP interesserer meg. Med BulletProofSoft sin Spyware-Remover finner jeg tre spyware-komponenter i Windows-kataloger (to i Internet Explorer og en i Windows Media Player). Jeg liker svært dårlig tanken på at Microsoft er såppass "snikete" og deres måter å "overvåke" på (spionvare som medfølger "essensielle programmer" i Windows). Om det egentlig er en SÅ stor sak kan man vel spørre seg om, men jeg misliker sterkt tanken på at store firmaer faktisk overvåker, og fortsatt ikke blir nektet, å overvåke oss vanlige brukere. Det er skremmende. Lenke til kommentar
FungusMental Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Du vil få samme "hull" i 2000 hvis du oppdaterer til nyeste Media Player. Hva IE angår - det er velkjent at XP kommer "levert" med bl.a. en Alexa registry-key... Derfor kjører jeg alltid AdAware, SpyBot og XP-AntiSpy rett etter en reinstallasjon for å få vekk disse... : Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå