MaleSpirit Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Hei Folkens Jeg har litt problemer med å forstå den økonomiske delen av prosessen til å søke bolig-lån og deretter kjøpe bolig. Problemene er grunnet helseproblemer jeg ikke ønsker å gå dypere inn på. Så jeg vil sette stor pris på om noen kunne dele kunnskap (på enkelt språk) om følgende prosess: 1. Jeg har helseproblemer som har vært årsaken til at jeg ikke har klart å være så mye i jobb selv etter å ha tatt ferdig en utdannelse. Dette har forårsaket at * Jeg ikke har fått spart 15% av egenkapital.* Ikke har fast jobb (er sykemeldt) Legen min sier likevel til meg at det hadde vært sunt for meg å flytte ut fra familien akkurat nå. Jeg har hørt litt om at kommunen (Husbanken) innvilger lån til økonomisk vanskelig-stilte. Men klarer ikke å forstå seg på prosessen og fremgangsmåten.Er det noen som har peiling på dette? Takk på forhånd Lenke til kommentar
lesles Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 http://www.husbanken.no/startlaan/ Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Startlån er nok ikke veldig aktuelt for deg... dessverre. Man må jo uansett ha fast jobb for å få lån, selv i husbanken. Få en legeerklæring fra legen din at din situasjon trolig blir bedre av å flytte hjemmefra så kanskje NAV er behjelpelig med å skaffe deg bolig. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Startlån er nok ikke veldig aktuelt for deg... dessverre. Man må jo uansett ha fast jobb for å få lån, selv i husbanken.Fast inntekt, ikke jobb. Man får hvis man har uføretrygd f.eks. Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Startlån er nok ikke veldig aktuelt for deg... dessverre. Man må jo uansett ha fast jobb for å få lån, selv i husbanken.Fast inntekt, ikke jobb. Man får hvis man har uføretrygd f.eks. Jepp, det stemmer nok... forsnakket meg vel litt. Uansett er ikke sykepenger som fast inntekt å regne. Lenke til kommentar
MaleSpirit Skrevet 28. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2014 Takker for svarene folkens. Men vet dere om det går an å få startlån fra kommunen i særskilte tilfeller hvor man er sykemeldt og ikke kan være i jobb? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 28. juni 2014 Del Skrevet 28. juni 2014 Du må må du en fast inntekt som står i stil til lånet du skal ha. Har du i det hele tatt tenkt på hvordan du skal betjene lånet når sykemeldingen din opphører? Lenke til kommentar
MaleSpirit Skrevet 30. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2014 1. Hvis du kunne være snill å utdype det litt mer hadde det vært flott. Skjønte det ikke helt. Hvordan betjene lånet? Da tenker jeg å prøve å komme meg i arbeid igjen hvis helsa skulle tillate det. Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 1. Hvis du kunne være snill å utdype det litt mer hadde det vært flott. Skjønte det ikke helt. Hvordan betjene lånet? Da tenker jeg å prøve å komme meg i arbeid igjen hvis helsa skulle tillate det. Å betjene ett lån vil si å betale renter og avdrag... ett boliglån tas på typisk 20-30 års nedbetalingstid og hvis du ikke har noen konkret inntekt etter sykemeldingen er over får du dessverre ikke lån... hverken i bank eller kommune/husbank. Du får dessverre ikke lån på å prøve å komme i arbeid igjen en eller annen gang... Slike lån gis som oftest til de med lav men fast inntekt som ikke kvalifiserer til lån i en vanlig bank, gis også til de i en litt vanskelig posisjon men likevel med fast inntekt. Du burde enkelt å greit GLEMME ALLE boligtankene du har opp i hodet ditt. Sørg for å bli frisk, det er faktisk viktigst og når du blir frisk... ja da oppfylles boligdrømmen fortere enn du aner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå