Gå til innhold

Handle i svensk webshop til postkontor i Sverige = Tax-Free?

Anbefalte innlegg

Har sett på et par produkter som er seriøst mye billigere i vårt naboland. Leste for en stund siden om at man kan bestille noe i Sverige til et postkontor i Sverige og så hente det der, stikke innom tollen og få det tax-free. Husker ikke hvordan dette var og lurer på om noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Taxfritt blir det nok ikke, men sparer noen kroner gjør du nok. Hør med webshopen etc, om de kan skrive med et utførselsdokument(tror de fikser det på tollen å)lettest å få fiksa i butikk,da får du fratrekkt den svenske momsen på 25%. Når du så passerer grensa betaler du så den norske momsen på 24% i tollen.

Feets....don`t fail me now

Lenke til kommentar

Det er faktisk en del å spare på det hvis man gjør det riktig.

Eks : Bestille fra en webshop i tyskland som trekker fra tysk moms, og sende dette poste restante til et postkontor i Sverige. Så kan du hente det der, og ta det med deg momsfritt til Norge. Helt lovlig så lenge du ikke handler for mer enn NOK6000.

Dette er spesielt lønnsomt på varer hvor det er lite konkuranse i Norge, på datautstyr er det mindre å spare. Du sparer moms + noen få prosent kanskje.

Lenke til kommentar

Eks : Bestille fra en webshop i tyskland som trekker fra tysk moms, og sende dette poste restante til et postkontor i Sverige.

Men da må du betale svensk moms på 25% i stedet for norsk moms på 24%, er det særlig lønnsomt?

Lenke til kommentar

Eks : Bestille fra en webshop i tyskland som trekker fra tysk moms, og sende dette poste restante til et postkontor i Sverige.

Men da må du betale svensk moms på 25% i stedet for norsk moms på 24%, er det særlig lønnsomt?

Ja men det får du igjen på grensa.

Les her :

http://www.dagbladet.no/dinside/2003/04/04/365747.html

Lenke til kommentar
Man får ikke momsfratrekk ved handel over de nordiske landenes grenser (Norge, Sverige, Danmark og Finland). Derimot får du det ved utførsel til f.eks Svalbard. Grønland, Færøyene... og muligens Island

Stemmer ikke.

Så sikker du var på det da? Har du sjekket det opp eller?

Hvis man f.eks er fra Norge, og kjøper noe i en svensk butikk, kan man ikke få tilbake momsen ved grensa til Norge, og omvendt. Jeg jobber med dette, så jeg burde vite det.

Det det snakkes om i denne tråden, er å få importert noe fra utlandet poste restante til Sverige, og deretter ta det med seg til Norge. Men da er det jo i praksis ikke kjøpt i Sverige, og da kan man få det momsfritt.

Lenke til kommentar

Ja men det får du igjen på grensa.

Les her :

http://www.dagbladet.no/dinside/2003/04/04/365747.html

Dersom du stopper på grensa blir det lønnsomt, men det er det svært få som gjør av en eller annen merkelig grunn.

Lenke til kommentar
Hvis man f.eks er fra Norge, og kjøper noe i en svensk butikk, kan man ikke få tilbake momsen ved grensa til Norge, og omvendt. Jeg jobber med dette, så jeg burde vite det.

Det er feil, handler du i en butikk som er tilsluttet Global Refund får du med et dokument som du leverer ved utreise, på Svinesund er det K.G Hansson Spedition som er GF,s agent, de sørger for at du får refundert svensk moms.

Jeg kjenner flere som har kjøpt bil i Sverige og de har fått svensk moms fratrukket, dette gjelder ikke bruktbiler, unntaket er hvis bilen har blitt brukt som "sellskapsvagn", dvs. firmabil i Sverige, da får du også refundert moms på denne.

Det samme burde da gjelde om det handles brukt datautstyr fra Sverige.

Lenke til kommentar

Det er feil, handler du i en butikk som er tilsluttet Global Refund får du med et dokument som du leverer ved utreise, på Svinesund er det K.G Hansson Spedition som er GF,s agent, de sørger for at du får refundert svensk moms.

Jeg kjenner flere som har kjøpt bil i Sverige og de har fått svensk moms fratrukket, dette gjelder ikke bruktbiler, unntaket er hvis bilen har blitt brukt som "sellskapsvagn", dvs. firmabil i Sverige, da får du også refundert moms på denne.

Det samme burde da gjelde om det handles brukt datautstyr fra Sverige.

Merkelig, for vi har alltid fått høre fra Global Refund (som vi også bruker) at handel mellom de skandinaviske lands grenser ikke er grunn nok til å få momsfratrekk ved grensen.

Kanskje dette kun gjelder kamerautstyr og enkelte andre ting? Eller at momsfratrekket kun gjelder for noen få varetyper. Uansett, da kan jo alle svinge innom tollen med alt kjøttet de har kjøpt, og få momsfratrekk på det da. Hvorfor er det ikke flere som gjør det? (Aldri hørt om noen som har gjort dette).

Lenke til kommentar
Uansett, da kan jo alle svinge innom tollen med alt kjøttet de har kjøpt, og få momsfratrekk på det da. Hvorfor er det ikke flere som gjør det? (Aldri hørt om noen som har gjort dette).

Jeg vet ikke, men jeg har trodd at man må betale moms i et av landene, så hvis man får refundert den svenske, blir den norske lagt til automatisk.

Lenke til kommentar

er det så vanskelig å forstå? du får momsfratrekk for alle varer med verdi under 6000,- hvis du har kjøpt de i UTLANDET og tar de med inn i Norge. Det er et gebyr på dette (usikker på hvor stort), så det er grunnen til at de som har vært i Sverige og kjøpt kjøttdeig ikke ber om å få tilbakebetalt momsen. På varer med større verdi, som f.eks datautstyr vil det være lønnsomt, og man behøver IKKE å betale norsk moms, som det antydes flere steder over her, ved innreise til Norge så lenge varens verdi er under 6000,-

Alfseth: Man kan få momsfratrekk på ALLE varer kjøpt i utlandet. Dette gjelder også bedrifter, men disse må naturlig nok betale norsk moms.

Håper dette var oppklarende.

Lenke til kommentar

Det bør jo være litt størrelse på beløpet man handler for hvis det skal være noe poeng.

Å reise til Sverige (litt avhengig av hvor man bor da) og bruke mange timers fritid + bensin og slitasje på bil for å spare 3-400 kroner på en duppedings er jo idioti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...