Gå til innhold

Nå haster det for skjermprodusentene


Anbefalte innlegg

16:9 er hva alle spill er lagd for, prøv å bruk 16:10 på en 1920x1200 og så prøv 16:9 med den samme, du vil da se at du får litt mere bredde.

Faktisk. Absolutt alle spill er laget for 16:9. Og du har selvfølgelig spilt alle spill og verifisert dette?

 

At spillene ved default-innstillinger gir deg mer synsvinkel i bredden på 16:9 betyr ikke det samme som at det ikke er mulig å justere det slik at du får samme horisontale synsvinkel og større vertikal synsvinkel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

16:9 er hva alle spill er lagd for, prøv å bruk 16:10 på en 1920x1200 og så prøv 16:9 med den samme, du vil da se at du får litt mere bredde.

Faktisk. Absolutt alle spill er laget for 16:9. Og du har selvfølgelig spilt alle spill og verifisert dette?

 

At spillene ved default-innstillinger gir deg mer synsvinkel i bredden på 16:9 betyr ikke det samme som at det ikke er mulig å justere det slik at du får samme horisontale synsvinkel og større vertikal synsvinkel.

 

 

det er teoretisk sett mulig, men veldig upraktisk.

Lenke til kommentar

Som sagt før, GSync / FreeSync er enda viktigere på 4K skjermer pga at skjermkortet stresses hardere, og klarer antagleigvis ikke å levere 60 fps helt stabilt. Lurer på når det kommer... Høyere en 60Hz ville også vært bra, men de får visst ikke det til med annet en TN paneler

Lenke til kommentar

det er teoretisk sett mulig, men veldig upraktisk.

Teoretisk sett mulig? Jeg justerer rundt med FOV-innstillingene i stort sett alle FPS/TPSer jeg spiller til jeg er fornøyd med dem, og det tar kanskje så mye som 5 minutter. Eneste nyere spillene som var litt pain in the ass var Mass Effect 2/3, fordi det krevde endringer i coalesced.bin.
Lenke til kommentar

 

det er teoretisk sett mulig, men veldig upraktisk.

Teoretisk sett mulig? Jeg justerer rundt med FOV-innstillingene i stort sett alle FPS/TPSer jeg spiller til jeg er fornøyd med dem, og det tar kanskje så mye som 5 minutter. Eneste nyere spillene som var litt pain in the ass var Mass Effect 2/3, fordi det krevde endringer i coalesced.bin.

 

 

 

Hvis du justerer FOV så du ser mer vil det bli mye mere vanskelig å treffe det som er langt unna.

Lenke til kommentar

 

 

 

det er teoretisk sett mulig, men veldig upraktisk.

Teoretisk sett mulig? Jeg justerer rundt med FOV-innstillingene i stort sett alle FPS/TPSer jeg spiller til jeg er fornøyd med dem, og det tar kanskje så mye som 5 minutter. Eneste nyere spillene som var litt pain in the ass var Mass Effect 2/3, fordi det krevde endringer i coalesced.bin.

 

Hvis du justerer FOV så du ser mer vil det bli mye mere vanskelig å treffe det som er langt unna.

Nei, det blir lamgt lettere fordi man ikke blir kvalm av å spille.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du justerer FOV så du ser mer vil det bli mye mere vanskelig å treffe det som er langt unna.

Hva har det med sideforholdet til skjermen å gjøre? Hvis 1920 piksler på en 1920x1200-skjerm viser deg et synsfelt på 90 grader, og 1920 piksler på en 1920x1080-skjerm viser deg et synsfelt på 90 grader, så er det enklere å treffe målet på sistnevnte skjerm? Har du egentlig tenkt noe særlig over argumentet ditt?

 

Så klart taper du litt (samtidig som du tjener på andre måter) på å spille med større synsvinkel i spill, men det er en personlig avveining. Og det blir ikke noe bedre av å spille med stor synsvinkel på en mindre skjerm.

 

Det er mulig du må bruke en litt annen tallverdi for FOV for å få samme horisontale bildevinkel i 16:10 som i 16:9, men så lenge spillobjektet du sikter på er samme størrelse på to skjermer med samme piksel-pitch, så er det ett fett hvilket tall du har skrevet inn etter FOV-kommandoen. Det er like lett å sikte på.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Venter nok på DisplayPort 1.2a/1.3 standarden med FreeSync og dermed 4K-skjermer med mer enn 60hz. 4K krever nok litt av en maskin, og selv min PC med et GTX 780 kort vil nok slite hvis jeg skal låse spillet til enten 60hz eller høyere (vsync på) i 4K. FreeSync kan derimot vise et spill i 40fps uten at bildet hakker/flimrer, noe det gjør med nåtidens skjermer hvor skjermen er låst til en bestemt hertz verdi, om det så er 60/75/120/144hz osv.

 

Skal bli deilig å slippe å være avhengig av vsync på for glatt bildeovergang + inputlag, eller vsync av for hakking/flimring av bilde i bevegelse, men uten inputlag. FreeSync + 4K blir en gamers våt drøm ;)

Lenke til kommentar

Kan det skyldes det geniale navnet 4K? Enkelt å huske. Enkel matematikk = omtrentlig 4 x flere detaljer. Jeg har litt tro på at navnet er med å velte lasset.

 

Full-HD, HD-ready det var ikke like sexy. :confused:

 

 

 

Venter nok på DisplayPort 1.2a/1.3 standarden med FreeSync og dermed 4K-skjermer med mer enn 60hz. 4K krever nok litt av en maskin, og selv min PC med et GTX 780 kort vil nok slite hvis jeg skal låse spillet til enten 60hz eller høyere (vsync på) i 4K. FreeSync kan derimot vise et spill i 40fps uten at bildet hakker/flimrer, noe det gjør med nåtidens skjermer hvor skjermen er låst til en bestemt hertz verdi, om det så er 60/75/120/144hz osv.

 

Skal bli deilig å slippe å være avhengig av vsync på for glatt bildeovergang + inputlag, eller vsync av for hakking/flimring av bilde i bevegelse, men uten inputlag. FreeSync + 4K blir en gamers våt drøm ;)

 

Hvorfor kan man ikke få Thunderbolt. Det hadde jo vært enda mer praktisk.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Hvis du justerer FOV så du ser mer vil det bli mye mere vanskelig å treffe det som er langt unna.

Hva har det med sideforholdet til skjermen å gjøre? Hvis 1920 piksler på en 1920x1200-skjerm viser deg et synsfelt på 90 grader, og 1920 piksler på en 1920x1080-skjerm viser deg et synsfelt på 90 grader, så er det enklere å treffe målet på sistnevnte skjerm? Har du egentlig tenkt noe særlig over argumentet ditt?

 

Så klart taper du litt (samtidig som du tjener på andre måter) på å spille med større synsvinkel i spill, men det er en personlig avveining. Og det blir ikke noe bedre av å spille med stor synsvinkel på en mindre skjerm.

 

Det er mulig du må bruke en litt annen tallverdi for FOV for å få samme horisontale bildevinkel i 16:10 som i 16:9, men så lenge spillobjektet du sikter på er samme størrelse på to skjermer med samme piksel-pitch, så er det ett fett hvilket tall du har skrevet inn etter FOV-kommandoen. Det er like lett å sikte på.

Altså, rent teoretisk så vill de være flere piksler på skjermen, så om det ikke er skalert likt så vil det faktisk være vanskeligere å treffe. Eller?(1/100 er lettere å" finne "en 1/110 ;) Haha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...