Orjanp Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Har lagt /home til en fat32 partisjon som skal deles mellom Slackware 9.1 og Windows XP. Er dette en dum ide? Har endel java, c filer som jeg ønsker å ha tilgang til fra begge os, samtidig som de er oppdaterte. Når jeg oppretter en bruker vil brukeren ikke stå som eier av mappa. Står root der, samme i gruppe. Er heller ikke mulig å endre rettigheter til den selv om jeg er root. Eieren av mappa skal vel være brukeren som opprettes, gruppe skal være users. fstab: /dev/hda12 /home vfat defaults 1 0 Noen som har noen ide om hvordan dette kan løses? Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Har lagt /home til en fat32 partisjon som skal deles mellom Slackware 9.1 og Windows XP. Er dette en dum ide? Har endel java, c filer som jeg ønsker å ha tilgang til fra begge os, samtidig som de er oppdaterte. Når jeg oppretter en bruker vil brukeren ikke stå som eier av mappa. Står root der, samme i gruppe. Er heller ikke mulig å endre rettigheter til den selv om jeg er root. Eieren av mappa skal vel være brukeren som opprettes, gruppe skal være users. fstab: /dev/hda12 /home vfat defaults 1 0 Noen som har noen ide om hvordan dette kan løses? Jeg ville ikke hatt /home som fat. Grunner: 1.usikkerhet 2.upraktiskhet Det du derimot kan gjøre, er å mounte fat-diske i en mappe for seg, eiet av din bruker og med de tilganger du vil ha. Gjøres med å sette uid=(numeriskuid) og umask=invertertoktal-mode Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Ha /home på en ext 3, med symlinker til vfat disken din? Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 s, samtidig som de er oppdaterte. Når jeg oppretter en bruker vil brukeren ikke stå som eier av mappa. Står root der, samme i gruppe. Noen som har noen ide om hvordan dette kan løses? Fat har ikke støtte for rettigheter. Bytt filsystem. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 20. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2003 Ha /home på en ext 3, med symlinker til vfat disken din? Hvordan gjøres dette i praksis? Symlinker? Er det bare å repartisjonere fat32 disken, formatere med ext3 og mounte den i fstab under /home uten å måtte installere hele sjiten på nytt? Takk for tips så langt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå