Gå til innhold

ny pc, 15000, ok?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for meningene, men vil gjerne ha begrunnelse for hvorfor jeg burde kjøpe det dere foreslår.

Dette var mest bare et førsteutkast for å finne ut ca hvor mye jeg må betale for en ny pc.

Så, kom igjen, tar gjerne imot meninger, men helst også begrunnelse for meningene.

Og, Sealine, er dette virkelig en dyr pc?

Med tanke på at jeg skal ha helt fra bunnen, synes ikke jeg det i alle fall.

Og, ja: Noen som har noen andre kabinett i smame prisklasse og anbefale? Mener ikke slike "kule" moddete kabinetter, men et med greit utseende, og som er lett å håndtere.

har nå, etter hvert bestemt meg for å skifte kabinett til dettehttp://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...=TH656&toc=3033 Og kjøpe denne vifta "Black Silence".

Så nå, lurer jeg mest på om alt passer sammen, og selvfølgelig, tar jeg fortsatt imot meninger/innvendiger.

På forhånd takk

Lenke til kommentar

Hva skal du bruke PC'en til ?. Anbefaler også å ta en titt her. Når det gjelder det nye kabinettet du har valgt kan du også finne ut litt mer om det ved å lese hva "enden" skriver i denne tråden. Trenger du både CD spiller og CD brenner ? En annen ting; det sies at prisene på Intel går ned i slutten av mnd. så det kan jp lønne seg å se det an litt.

Lenke til kommentar

Kjøp et ABIT max3 som hovedkort. Dette er det beste hovedkortet til P4C

Prossessoren er fin.

SKal du overklokke, kan du kanskje vurdere raskere minne, som har rom for høyere frekvenser.

Skjermkortet er perfekt.

Du trenger ikke CD-brenner og CD-spiller. Den COMBO-driven du har valgt er mer enn nok.

Kabinettet er fint, men det kommer jo ikke inn før om lenge. Se deg om etter samme type, men med andre farger feks.

På komplett får du denne uken 160GB til 999,-. Dette er mye mer for pengene enn en 200GB gir deg.

Og sist, men ikke minst, kjøp en bedre skjerm, f.eks en Samsung Syncmaster 959NF til 3000,- Det er verdt pengene!

Lenke til kommentar

Ooooo! Her var det mye å ta tak i!

Hovedkort: Jeg ville valgt noe med i865PE chipsettet siden det bare yter ca 5% lavere men koster halvparten av det i875P-kortene gjør. Om du velger Asus' hovedkort kan du enable PAE/PAT (?) og dermed få tilbake de 5%'ene i ytelse du mister.

CPU: Greit nok om du er bestemt på å ha en Pentium 4. Hvis ikke du er så bestemt kan det lønne seg å se på AMD: Athlon XP 2600+. Den yter omentrent likt med Pentium4 2,6GHz (ok, det er litt omdiskutert, og AMD faller ofte litt bak P4'ene) MEN selv om ytelsen er _litt_ lavere så koster AMD's 2600+ bare halvparten av det P4'en gjør (selv om man inkluderer vifte) Alternativt kan du bruke den sparte 1000-lappen på å velge en XP3000+ i stedet for en XP2600+.

Ram: Ser greit ut! Gode timinger (som er bra for AMD-systemer). Men dersom du overklokker Pentium4 så tror jeg det kan lønne seg å bruke like mye penger på en raskere (i MHz) brikke med dårligere timinger. Og ikke minst: Kjøp 2 like brikker a 256MB i stedet for 1 a 512MB. Da får du brukt begge minnekanalene og ytelsen det medfører.

Harddisk: helt greit! (litt støyende, men det spiller vel ingen rolle)

Brenner: OK (har den selv og er veldig fornøyd), PS få en med farge som matcher fronten.

Floppy: ?? .. er et utdødd dyr (kan kuttes om du ikke har spesielle grunner for å ha den)

Skjerm: greit nok, men dynaflat er vel ikke av de beste med flat front. Let litt mer. evt. vurder brukt skjerm siden det er så mange som selger sine flotte CRT'er til dumpingpris nå som alle skal ha LCD. Du kan fort spare en tusenlapp på det. Eller kanskje LCD ikke er så galt til deg heller?

Mus: sikkert ok, litt dyr men.. (sjekk prisene på Logitech MX-serien)

CD-rom: Du har allerede en Sony 48x leser/brenner..

Skjermkort: sikker greit! (mulig powercolor har et som yter like bra og koster litt mindre)

Total besparelse: rundt 3000 kr dersom du velger å følge alle rådene mine. Dette er penger du kan bruke på annet fett utstyr du ønsker deg, eller rett og slett bare ha de i lommeboka og bruke de til noe annet gøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...