Potetsjokolade Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Hei! Jeg holder på med en nettside, på nettsiden hadde jeg tenkt å bruke bilder av diverse produkter, samt navn på produktene og firmaet som lagde det og gav det ut. F.eks "iPhone 5S Apple", eller "Grandiosa Staburdet". Jeg kan dessverre ikke røpe hele idéen min, men eksemplene er ganske spot on for det jeg lurer på Spørsmålet mitt, har jeg lov til å bruke bilde av produktet, samt produktnavnet? Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Hva er "Grandiosa Staburdet"? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 I utganspunktet så har du ikkje rettigheitene til å bruke bilda og firmanavn, men ofte vil slik bruk kunne hjemlast i sitatretten (åndsverkloven § 22). Men dette vil være avhengig av kva du skal bruke åndsverket til. Ofte så er det slik at det er hensikta bak ei handling som avgjer lovligheita. Det vil være lov å bruke sitatretten på enkelte ting, men hensikta bak vil være av betydning. Det hjelp derfor ikkje så mykje å vite kva type produkter og produsentnavn du vil bruke, vi må vite kva du skal bruke dei til for å vurdere lovligheita. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå