Senshi Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Lurer på når den nye Intel Pentium M prosessoren kommer? Noen som vet? Hva er egentlig den store forskjellen mellom denne og den Pentium M standaren som er nå? Håper noen kan svare. Greit å vite om jeg skal vurdere et salg av min Pentium M 1,5 Mvh Senshi Lenke til kommentar
EZAccess Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Første kvartal 2004. Lenke til kommentar
[L]337-Zonic Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Nei, siste kvartal 2003. Har fått bekreftet at den skal komme i løpet av november/desember i år. Lenke til kommentar
Senshi Skrevet 20. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2003 Digg... Men kan dere svare meg på om denne yter VELDIG mye mer enn Pentium M som eksisterer per dags dato? :o Mvh Senshi Lenke til kommentar
EZAccess Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 "Versjon 2" starter på 2 GHz og har 2 MB L2 Cache. Lenke til kommentar
It's me Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 "Versjon 2" starter på 2 GHz og har 2 MB L2 Cache. Den ekstra cachen har ikke så mye å si for folk flest. Yter den bedre per mhz, eller er den det samme som "versjon 1"? Blir den svært mye dyrere også, da? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 "Versjon 2" starter på 2 GHz og har 2 MB L2 Cache. Den ekstra cachen har ikke så mye å si for folk flest. Yter den bedre per mhz, eller er den det samme som "versjon 1"? Blir den svært mye dyrere også, da? Den yter nok litt mer pr MHz på grunn av den ekstra cachen. Jeg vil tippe på rundt 5% bedre pr MHz sammenlignet med Pentium4 NW (0,5 MB L2)-> Pentium 4 NW EE (1 MB L2) I tillegg er den jo klokket ca 18% raskere. (2,0 GHz vs. 1,7GHz.) Den skal komme på 0,09 mikron så du kan sikkert også regne med litt lavere effektbruk på samme frekvens. (f.eks P-M2 1,7GHz bruker kanskje 30% mindre effekt (Watt) enn den "gamle" P-M 1,7GHz) Den nye toppmodellen bruker sikkert like mye som dagens toppmodell. Ellers er det minimale interne forandringer. Ang. prising, så blir sikkert den nye toppmodellen rundt 20% dyrere enn nåværende toppmodell. Etter noen måneder eller et halvår har de sikkert lansert raskere utgaver (2,2GHz?) der prisen igjen vil gå ned til det dagens toppmodeller ligger på. Lenke til kommentar
It's me Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Har nesten bestemt meg for å kjøpe en bærbar pc nå, HP NX7000, med 1,6ghz Pentium M prosessor, men det er jo litt kjedelig at noe annet er på vei rett rundt døren. Vil det være dumt å kjøpe den nå, eller er det bare å slå til på tilbudet til 20k? Lenke til kommentar
iNas Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Har nesten bestemt meg for å kjøpe en bærbar pc nå, HP NX7000, med 1,6ghz Pentium M prosessor, men det er jo litt kjedelig at noe annet er på vei rett rundt døren. Vil det være dumt å kjøpe den nå, eller er det bare å slå til på tilbudet til 20k? NX7000 leveres med markedets siste produktnyhet i seg. Centrino-brikkesettet på 1,6GHz vil gradvis bli rimeligere, men jeg tror ikke vesentlige endringer kommer før nov/des. Etter nyttår får vi en naturlig "off-spin" med nye prosessorer, da vil det være prisforskjellen gå ned med minst 15%. Til sommeren er reduksjonen nådd over 30%, vil jeg anta. Lenke til kommentar
[L]337-Zonic Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 "Versjon 2" starter på 2 GHz og har 2 MB L2 Cache. Starter på 1.8GHz og har 2MB L2 cache. Lenke til kommentar
[L]337-Zonic Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 "Versjon 2" starter på 2 GHz og har 2 MB L2 Cache. Den ekstra cachen har ikke så mye å si for folk flest. Yter den bedre per mhz, eller er den det samme som "versjon 1"? Blir den svært mye dyrere også, da? Den blir i kjent Intel stil, perverst dyrt. Snakker om 700+ dollar. Lenke til kommentar
[L]337-Zonic Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 "Versjon 2" starter på 2 GHz og har 2 MB L2 Cache. Den ekstra cachen har ikke så mye å si for folk flest. Yter den bedre per mhz, eller er den det samme som "versjon 1"? Blir den svært mye dyrere også, da? Den yter nok litt mer pr MHz på grunn av den ekstra cachen. Jeg vil tippe på rundt 5% bedre pr MHz sammenlignet med Pentium4 NW (0,5 MB L2)-> Pentium 4 NW EE (1 MB L2) I tillegg er den jo klokket ca 18% raskere. (2,0 GHz vs. 1,7GHz.) Den skal komme på 0,09 mikron så du kan sikkert også regne med litt lavere effektbruk på samme frekvens. (f.eks P-M2 1,7GHz bruker kanskje 30% mindre effekt (Watt) enn den "gamle" P-M 1,7GHz) Den nye toppmodellen bruker sikkert like mye som dagens toppmodell. Ellers er det minimale interne forandringer. Ang. prising, så blir sikkert den nye toppmodellen rundt 20% dyrere enn nåværende toppmodell. Etter noen måneder eller et halvår har de sikkert lansert raskere utgaver (2,2GHz?) der prisen igjen vil gå ned til det dagens toppmodeller ligger på. Riktig det som blir sagt her, så jeg har ingen kommentarer her. Skulle bare legge til følgende; Det er mange som har store forventninger til Dothan på grunn av den store L2 cachen. Jeg har prøvd å studere dette med større L2-cacher på prosessorer (dokumenter fra IBM og Intel). Det viser seg at større L2 cache på prosessoren viser seg å være mindre og mindre effektiv per byte den øker med, fordi større cache krever at programmer blir kjørt oftere for at cachen skal være effektiv for per byte den øker med. Intel har nok økt cachen for å kunne spare prosessoren for mer jobb. Dette er lurt med tanke på strømforbruk. Dothan har også nyere og oppdaterte instrukser med tanke på "prefetching". Les mer om Dothan her; http://www.barbara.no/art.php?artikkelid=2074 Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Det var den gode grunnen jeg trengte for å vente med å kjøpe laptop Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Hva blir det offisielle navnet på dnne CPU'en. Blir den fremdeles "bare" hetende Pentium -M eller blir den Pentium -M 2? På den enne siden er det jo bare en ny kjerne men ikke en ny arkitektur eller en vesentlig forandring. Så det skulle jo tilsi at det ikke blir noen navneforandring bare en klokkefrekvensøkning og kanskje opplysninger om økt cache. På den annen side er jo endringene ganske vesentlige med økt cache, enda bedre strømstyring (rykte?) og ny produksjonsprosess (0,09 mikron). Og Intel ønsker jo sikkert å fremheve at denne CPU'en er noe mer en bare en økning i klokkefrekvensen. Og blir det nye brikkesett til de nye CPU'ene? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 og jeg lurer på når "celeron" versjonen av pentium m blir tilgjengelig, det bør åpne for billige student (les:minimal støy) -bærbare Lenke til kommentar
EZAccess Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Hva blir det offisielle navnet på dnne CPU'en. Blir den fremdeles "bare" hetende Pentium -M eller blir den Pentium -M 2? Navnene er hendoldsvis Banias (Pentium -M) og Dothan (Pentium -M 2). Lenke til kommentar
pr Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Vil man kunne oppgradere fra PentiumM til M2 uten å bytte hovekort? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå