Postkassestativ Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Har bestemt meg for å kjøpe meg en Zafira (1999-2005). Lurer på hvilken motor jeg skal velge. Har tenkt på enten 1.8 bensin eller 2.0 diesel. Hvilken er mest driftsikker? Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 23. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2014 Har hørt mye om at dieselpumpene ryker på de. Er det noen spesiel grunn til det Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Ja, det er forsåvidt riktig. De har ikke fødepumpe i tanken, slik at dieselpumpen selv må suge til seg. Og SVJV er det heller ingen manuell pumpe, slik at en må benytte egnet redskap/metode for å lufte, når f.eks filter har vært benyttet. De færreste mekanikere (også hos Opel) gidder å gjøre dette, for det funker med bare å kinne på starteren. Men dieselpumpen tåler absolutt ikke å gå tørr, da får den en skade/svakhet, som kan vise seg senere. Bortsett fra dette så er disse maskinene temmelig idiotsikre. Turboer ryker også, men da er det for lange intervaller på oljeskift som for det meste er årsaken. Bytt minst 1 g/år, så er du rimelig safe. EGR og innsug kan og tette seg, spesielt med mye småkjøring, men det er jo mer et fellesproblem for dieselmotorer som tutler rundt her på bjerget. Det er ikke DPF men katalysator på disse, så ikke like mye plaget med tette filtre som nyere diesler. Vakuumslanger morkner med tiden, og kan lage endel moro inntil en finner feilen. Løsningen der er å bytte til silikonslanger, billig på ebay. Har selv kjørt 130KKM med en 2.2, som er samme maskin bortsett fra en balanseaksel som bare finnes på 2.2. Jeg brukte Royal Purple motorolje på den (10W-30), og var lite plaget med koksing, til tross for mye småkjøring. Den anbefalte oljen er 5W-30 longlife fra Opel (dvs trolig Fuchs olje), og den er grei nok, men RP-oljen holder det renere, etter min erfaring. Om det er dieselvarmer på den du finner, så er de plaget med at de tetter seg. Dette kan repareres, det er IKKE nødvendig å bytte hele enheten, selv om et Opel-verksted vil si det... Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 23. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2014 Ok. Det var et bra svar. Da satser jeg på en diesel, er det noe mere jeg bør se etter på de? Var de noen gang levert med isofix. Foreldrene mine har hatt 2 biler med den motoren uten at det har vært noe tull, men de kjøpte de ny. Får satse på at jeg finner en som holder i noen år uten større problemer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Om du bør velge diesel eller bensin kommer an på ditt kjøremønster. Har du mye småkjøring/bykjøring anbefales bensin, som blir raskere varm og går stillere. Har du mest langkjøring, bør du vurdere diesel, som har noe lavere forbruk. Ellers: Sjekk bærekuler og oppheng foran (slark, har byttet ene bærekulen på min Astra (som er omtrent samme bil)), tannstangbelger (sprekker og låseringer, har byttet ene låseringen (den som holder belgen på plass mot navet) på min), bremserør (ruster, har byttet alle rørene på min). Sjekk at lyktene på begge sider går opp og ned når du bruker hjulet ved siden av lysbryteren (merket 0-1-2-3) (har byttet ene servoen på min). Hjullager foran krever ofte bytte av hele navet, kommer på ca 3000 pr side (har byttet ene hjullageret på min). Deler er stort sett ikke noe problem å få tak i, han shoppet mye på eBay, hvor jeg finner mye bra fra England. Rust er ikke noe kjempeproblem på disse, men sjekk grundig når du ser på en bil som er 15 år gammel. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 24. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2014 (endret) Blir mye langkjøring for min del. Er fortsatt litt redd for at jeg finner en fin bil, men at jeg blir lurt på noe dritt for 3 gangen. Har vært ganske uheldig i det siste ang bilkjøp. Tenker å bruke litt mere penger nå, så jeg vil helst unngå de store utgiftene en liten stund. Med store utgifter så tenker jeg på slik som mye rust, turbo, register, dieselpumpe å diverse saker. 1 katta i sekken: omega v6 stappfull av radiatortett som begynnte å drikke kjøleveske etter registerbytte. 2 katta i sekken: lancer diesel med 10 l olje i baksetet og defekte dyser. 3 katta i sekken galant med 100 irriterende el-feil som dukket opp litt etter litt. Dette vil jeg unngå neste gang Endret 24. juni 2014 av Fjernsyn Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Når du velger å kjøpe en 12-15 år gammel bil er du nødt til å legge inn til side en romslig pott for å dekke problemer, for de kommer. I en såpass gammel bil ville jeg gått for bensinmotor uansett, har en følelse av at en gammel bensinmotor er rimeligere i vedlikehold enn en gammel turbodiesel. Her er tipset å kjøpe en motor det er solgt mange av, ikke nisjemotorer (med andre ord: ikke Omega V6, men med 2-liter rekke-4). Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 24. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2014 Alle zafira har vel en ganske vanlig motor. Skal se om jeg finner noen fine med bensinmotor Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Hvis jeg skulle kjøpt Zafira A med bensinmotor, ville jeg valgt en med motorkode som begynner på Z (kom vel på 2001-modellene?). Dvs. Z16XE, Z18XE, disse bruker mindre olje enn forgjengerne f.eks. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 24. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2014 Hadde x16xe1 i en astra en gang, det skjer ikke igjen. Drakk mere olje enn bensin Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 (endret) Første generasjon Zafira er vel ikke kjent for sitt høye kvalitetsnivå akkurat.. Jeg kjørte rundt i en 99/00 2,2 bensin en stund.. Gikk greit til å være kasse, men kvaliteten var omtrent som i bilene vi skulle erstatte (-96/97 Chrysler Grand Voyager) Endret 25. juni 2014 av Snylter Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 30. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2014 Da har jeg kjøpt meg en 2003 mod med 2.0dti. Eid av en mann i 50-årene. Ble solgt med feil på trykksensoren på ac, mn ac funker som bare det. Bakbremsene hadde satt seg pga. lite brukt. Ellers ser den ut til å blitt godt tatt vare på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå