mulam1 Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Hei. Jeg skal til neste år starte på bygg ved høgskolen i Bergen og er litt forvirret. Hvis jeg tar 3+2 har jeg hørt at masteren ikke kvalifiserer til "sivilingeniør" men bare som tittelen ingeniør, stemmer dette? Jeg hørte at man må via Ntnu for å ta et 2åring master der for å bli "sivilingeniør", stemmer dette? Til digresjon: Hva er forskjellen mellom en master i ingeniør og Sivilingeniør, med tanke på lønn osv? Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Jeg vet ikke med disse studiene spesifikt, men du må ikke via NTNU for å bli siv.ing. det er mange veier dit, både via høyskoler og universitet. Sivilingeniør er en såkalt fredet titel, som vil si at det stilles en del krav til utdanningen din før du kan kalle deg det. Ingeniør derimot er ikke fredet, så man kan godt si at man er det uten noen formell utdannelse. Dersom jeg har skjønt det riktig. Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Tittelen sivilingeniør har tidligere kun blitt gitt av NTNU, eller NTH i sin tid. I senere tid har også andre universiteter brukt tittelen for mastergrader i teknologi. Siv.ing-utdanning er også en mastergrad. Tittelen sivilingeniør er bare brukt i tillegg, av NTNU fordi det alltid har vært slik, og av andre utdanningsinstitusjoner fordi... Antakelig fordi de synes det høres kult ut og vil konkurrere med NTNU. I praksis er det altså samme utdanningen; Master of Technology. Og den skal i teorien ha samme faglig nivå, selv om det helt sikkert finnes kvalitetsforskjeller mellom ulike læresteder. Om det har noe å si når du kommer ut i arbeidslivet er ikke godt å si. Det kan ha positiv innvirkning å komme fra et anerkjent universitet, men det er antakelig viktigere hvordan karakterer og CV ser ut sånn ellers. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå