Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor stor skade kan bilen ha fått?


halaa

Anbefalte innlegg

Hei folkens!


I en bratt og skarp sving tråkka jeg gasspedalen i bunn for at bilen ikke skal kvele seg (2. gir tror jeg) lyden hørtes forferdelig ut. Kjørte noen hundremeter til jeg merket at bilen ikke trekker ordentlig, og når jeg ga gass så var det bare turtallen som hoppet fram og tilbake uten at motoren merke noen ting. Kjørte i 3. gir et par hundre-meter for å finne et sted å stoppe. Kameraten som kjørte bak meg, sa om at kom massevis av røyk fra bilen. Det luktet svidd gummi i hele området forresten. Jeg stoppet og ventet en time for at motoren skal bli kald, det hadde lekket litt olje der bilen sto, men vi måtte kjøre videre. Det skjedde for 2 dager siden og bilen er kjørt 6-7 hundre-kilometer etter den episoden. Det virker som om bilen trekker greit igjen, men jeg er nesten sikker at et eller annet skade har bilen fått og mest sannsynlig clutch. Clutchen var ganske følsom før, mens nå må den slippes litt lenger til bilen begynner å kjøre. varsellampa som viser feil på motoren pleide å dukke opp når jeg satt nøkken i "on" posisjon, men forsvant ganske fort, men nå er den der og lyser gult til jeg starter motoren også forsvinner den først etter at jeg har starta motoren.



Spørsmålet mitt er at hvor stor skade kan bilen ha fått og hva slags skade mener dere som kan bil? Det lekker ikke noe olje lenger forresten.



Det er en passat 3C 1.9 TDI det er snakk om forresten



Takker på forhånd


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er 98% sikker på at det er clutchen din som er slitt. Hvis turtallet går opp og ned uten at farten forandrer seg så ER det clutchen.

 

Sett bilen i f.eks. andre gir, parkbremsa på så hardt du kan/tør, gi gass og slipp clutchen rett ut mens du gir gass. Motoren skal da kveles omtrent umiddelbart.

 

Edit: Varsellamper skal lyse før du starter motoren. Det er for å vise at varsellampene ikke er røket.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er 98% sikker på at det er clutchen din som er slitt. Hvis turtallet går opp og ned uten at farten forandrer seg så ER det clutchen.

 

Sett bilen i f.eks. andre gir, parkbremsa på så hardt du kan/tør, gi gass og slipp clutchen rett ut mens du gir gass. Motoren skal da kveles omtrent umiddelbart.

 

Edit: Varsellamper skal lyse før du starter motoren. Det er for å vise at varsellampene ikke er røket.

Takk for svar.

Håper at det er kun clutchen og det med parkbremsen tror ikke at det funker på disse bilene med elektronisk parkbremse. angående varsellampa er jeg 99% sikker at før denne episoden, forsvant den før jeg starta bilen, men jeg kan jo sjekke den ved å se på en annen passat. Men den oljelekkasjen bekymrer meg litt selv om det ikke lekker olje lenger.

Lenke til kommentar

 

Er 98% sikker på at det er clutchen din som er slitt. Hvis turtallet går opp og ned uten at farten forandrer seg så ER det clutchen.

 

Sett bilen i f.eks. andre gir, parkbremsa på så hardt du kan/tør, gi gass og slipp clutchen rett ut mens du gir gass. Motoren skal da kveles omtrent umiddelbart.

 

Edit: Varsellamper skal lyse før du starter motoren. Det er for å vise at varsellampene ikke er røket.

 

Takk for svar.

Håper at det er kun clutchen og det med parkbremsen tror ikke at det funker på disse bilene med elektronisk parkbremse. angående varsellampa er jeg 99% sikker at før denne episoden, forsvant den før jeg starta bilen, men jeg kan jo sjekke den ved å se på en annen passat. Men den oljelekkasjen bekymrer meg litt selv om det ikke lekker olje lenger.

alltid bekymringsverdigt med oljelekkasjer som stopper. Stort sett fordi det er oljetørrt... Så du bør sjekke hvor den kom fra.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde bilen hos møller i dag for å kjøre en diagnose. En mekaniker fra møller kjørte bilen rundt litt for å sjekka clutchen og han mente at clutchen funker helt normal. Også tok han bilen inne og sjekket nærmere. Han mente at det kan være simringa som er skadet og den oljen som hadde lekket hadde antakeligvis vært girolje, og hvis simringa er skadet det kommer til å lekke olje inni clutchen. Han sa videre at girolje-nivå er nå lavere enn simringa og derfor det ikke lekker noe olje nå. Han mente at jeg må bytte simringa, clutchen og svinghjul, koster 18-20 tusen kroner. Jeg lurer litt på om det ikke går an å bytte kun simringa hvis det er kun den som er skadet, da slipper jeg i hvertfall å betale for clutch og svinghjul.

Bilen går jo egentlig helt normal, lukter litt gummi noen ganger. Noen billigere måte å fikse det på?

Lenke til kommentar

Mesteparten av kostnaden ligger i arbeidstimer. Om det er oljesøl på lamellen, så må den uansett byttes, og med mindre den er tilnærmet ny bytter man den rutinemessig på grunn av slitasje når motor/gearkasse først er skilt fra hverandre. Om det er behov for å bytte resten av clutchen (trykkplate/fjær) og svinghjulet er mindre sikkert..

Lenke til kommentar

Hadde bilen på et annet verksted (fyksen) for å forsikre meg at det er simringen som er årsaken. Karen på verkstedet var grei, snill og sa om at de kan sjekke bilen med engang og at jeg kan bli med å så på (alt det helt gratis). De heisa bilen opp og tok bort dekselet under motoren, motoren så rent, tørt og helt fint ut. Kun et lite området mot enden av motoren var synlig at det hadde engang lekket olje. Fyren som sjekka bilen, er en eldre og erfaren mekaniker (kjenner fra før). Han klarte ikke å finne hvor oljen hadde lekket fra, sjekka girolje og så fort han skrudde av skruen, begynte girolje å renne og det betyr at det var/er nok av giroljen. Jeg har bestemt meg verken å bytte clutch eller gjøre noenting rett og slett (ihvertfall for en stund), for at bilen som jeg har skrevet i første innlegg oppfører seg helt normal foreløpig, bortsett fra litt sviddgummilukt noen ganger og den tenker jeg kommer fra den oljen som hadde lekket og når motoren blir varm, lukter den.

Endret av halaa
Lenke til kommentar

Legg nøye merke til om turtallet noengang øker uten at farta øker når du gir gass. Det betyr at clutchen slurer. Om du fortsetter å kjøre med det kan du si hadet til clutch og muligens svinghjul.

Takk for info. skal være obs på det. Det gjør ikke mye vondt når man er helt sikker at en eller annen del må byttes, men sånn som clutchen og alt funker nå, blir man så usikker og forvirra. Vet du forresten om disse bilene har servooljebeholder, eller er det elektronisk? Lurer litt om det kan være servoolje som hadde lekket

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Legg nøye merke til om turtallet noengang øker uten at farta øker når du gir gass. Det betyr at clutchen slurer. Om du fortsetter å kjøre med det kan du si hadet til clutch og muligens svinghjul.

Jeg opplever nå at farten ikke øker nok i forhold til turtall økning, i hvert fall i 2. gir. Om jeg fortsetter å kjøre ødelegger jeg clutchen og muligens svinghjul etter din mening. Men om jeg ikke kjører og leverer bilen til reparasjon, er det jo igjen clutchen som skal fikses og da spiller nesten ingen rolle om clutchen er helt eller delvis ødelagt for at verkstedet vil bytte hele clutchen og antakeligvis svinghjul uansett, når de først demonterer og tar det hele ned.

Eller er det slik at ved slurvete clutch er det kun små ting som skal fikses?

Endret av halaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...