Tfosheim Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 IBM viser frem kjempeprosessor IBM sin neste superprosessor Power 5 blir utstyrt med 4 dobbeltkjerne-CPU-er og 144 MB cache. Både ytelsen og ikke minst størrelsen skal bli enorm. Brikken "veier inn" på 100 kvadratcentimeter. Les saken her. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Å kalle den "mikroprosessor" blir vel nesten å ta litt vel i. Finnes vel ikke noe i den som i det hele tatt kan kalles "mikro" ... Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Finnes vel ikke noe i den som i det hele tatt kan kalles "mikro" "0.13 µm prosess med IBMs egen Silicon-on-insulator (SOI)-teknologi" Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 tenk en ny amiga og den prosessoren Lenke til kommentar
da Gauss Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 [pirke]Artig når 10x10cm = 10cm², det skal vel være 100cm².[/pirke] Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 "Brikken "veier inn" på 10 kvadratcentimeter. " Hva skal dette bety? Dersom det er størrelsen av hele brikken som en holdt på et bilde så mener dere vel heller 100 kvadratcentimeter? Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 "Brikken "veier inn" på 10 kvadratcentimeter. " Hva skal dette bety? Dersom det er størrelsen av hele brikken som en holdt så mener dere vel heller 100 kvadratcentimeter? Enig, den brikken der var litt for stor til å være 10 kvadratcm. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 "IBM viser kjempeprosessor" *Tenke.."Det er vel ein som har superytelse! Jippii!!" Så kom bildet....det kan de trygt kalle ein kjempeprosessor. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 "Brikken "veier inn" på 10 kvadratcentimeter. " Hva skal dette bety? Dersom det er størrelsen av hele brikken som en holdt så mener dere vel heller 100 kvadratcentimeter? Enig, den brikken der var litt for stor til å være 10 kvadratcm. Kan hende de mener at kjernene er til sammen 10 kvadratcm. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Eller de har rettet det nå Kommer vel ikke til å bråke så ekstremt mye den kjøleløsningen som skal kjøle den? Klistre på en 200*200mm vifte? Masse luft og lite støy! Lenke til kommentar
Yezz` Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Den var ikke liten nei :wink: Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Jeg får bare opp noe om NVidia når jeg går inn i artikkelen... Andre som får det?? Bruker IE 6.0... Ingressen omhandler IBMs prosessor, resten er noe om NVidia.... Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Jeg får bare opp noe om NVidia når jeg går inn i artikkelen...Andre som får det?? Jeg og fikk det nettopp @Opera 7.2 Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 samme her, prøvde å leke meg litt med querystringen, og fikk en del fine meldinger, bl.a. Artikkelen finnes ikke.;Ingen har sett denne artikkelen. Gratulerer, du er den første til å se siden, og du har hoppet over forsiden. heh Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Å fytte h*lvete! Hadde vært morro å benchmarke det systemet som prosessoren skal brukes i. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Å fytte h*lvete! Hadde vært morro å benchmarke det systemet som prosessoren skal brukes i. Hva har du tenkt å benchmarke med da? (Ikke regn med at du får kjørt windows på den der) PS. Ser ut til at de har fjernet hele nyheten nå.. Jeg gikk inn på "history og fant den riktige linken: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=3044 men der står det bare "Denne artikkelen er ikke publisert enda". Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Den er byttet ut med: NV38 og NV36 denne uken? 20/10-2003 Etter mange måneder med rykter om ymse lanseringsdatoer, ser det nå ut til at NVIDIA sine neste grafikkbrikker blir lansert denne uken. http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=3046 Denne artikkelen har samme body som IBM-artikkelen hadde, men altså fått ny ingress og tittel... Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Ellers kan dere jo lese om et ganske seriøst prosjekt som skal bruke Power5 (Ja, den er ikke akkurat ny) Jeg kjenner ikke til de tekniske detaljene rundt Power5, men Power4 var syk nok når den kom.... Se: http://www-1.ibm.com/servers/eserver/pseri...sci_purple.html Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Hvorfor ble 'artikkelen' tatt ned? Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Det spennende blir å se hvordan Power6 vil være. Det kommer nok til å bli en seriøst sykt prosessor.....!!! (Den skal visstnok komme i 2006...) Power 5 kommer uansett visstnok ikke i salg før over jul. Tenk å kjøre linux på den... Hadde vært OK... Power 5 skal kunne kjøre AIX, OS/400 og Linux. Sjekk f.eks.: http://www.nersc.gov/news/blueplanetmore.html "The CPUs will have a peak performance of roughly 8–10 Gflop/s" Det virker også som IBM viderefører Power4 strategien om å ha to CPU-kjerner på samme chip, som har egen L1 cache og som deler L2 cache... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå