Dobain Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Det er litt trangt i skapet nede, så jeg vil helst ha den ADSL dingsen opp i 2. etasje så jeg får mest mulig skjult i boden der. Er det da mulig å sette telefonledningen inn i en switch nede så videre opp til ny switch og videre inn i ADSL dings oppe for så å ha min egen ruter inn i den og switchen oppe og alt oppe inn i switchen oppe og litt kabler inn i switchen nede og da få internett og nettverk til å virke sømløst ved hjelp av VLAN i switchene? Kort fortalt: kan selve telefonkabelen som kommer inn i huset gå gjennom switcher før den kommer til ADSL dingsen? se vedlagt sketsj. Har bare 1 kabel som går fra nede til opp, og en kabel inn i stua og det er i utgangspunktet uaktuelt å trekke noe mer kabel. Endret 22. juni 2014 av Dobain Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Switcher fungerer kun med ethernet, ikke xDSL. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Du kan kjøre telefoni over cat 5/6, men du kan ikke blande det med vanlig nettverk. Du kan IKKE kjøre telefoni igjennom en vanlig nettverkssvitsj. Du må altså ha en egen kabel som går til ADSL-dingsen (modemet?). Lenke til kommentar
Dobain Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2014 Switcher fungerer kun med ethernet, ikke xDSL. Takk for svar. Lenke til kommentar
Dobain Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2014 Dårligste forklaring ever! Hva er "ADSL dings"? Modemet? Hvorfor blander du inn VLAN? Vet du hva det i det hele tatt er? Prøv igjen! 1. Derfor jeg la ved en sketsj. 2. Hva annet kan det være? 3. Fordi at det jeg håpte på var at man kunne da kjøre internett delen på et eget "nettverk" i kabelen så jeg fikk delt den kabelen på både ADSL dingsen og nettverket i hjemmet. 4. At spørsmålet mitt ble litt for tungt for deg å forstå betyr ikke at andre ikke forstår hva jeg vil frem til, hvorfor ikke la de andre som ikke trenger å få alt inn med teskje ta seg av det? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Jeg har slettet personangrep fra tråden. Vennligst vær snille og greit med hverandre. Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på https://www.diskusjon.no/index.php?s=b5770b344f75925a57cf672f34bd93db&&app=members&module=messaging§ion=send&do=form&preview=1&_from=quickPM&fromMemberID=1713”'>Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Du kan flytte ADSL-(router)modemet ditt hvor du vil i huset ditt, men du må forlenge "telefon"-ledningen som går inn i modemet så det rekker dit modemet kan stå. Dette kan du ikke gjøre gjennom en switch. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 På tegningen: Flytt modem til mellom vlan switch i 2. etg til tlf inn. Problem løst. Svitsjene trenger heller ikke støtte VLAN i så tilfelle. Lenke til kommentar
Dobain Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2014 På tegningen: Flytt modem til mellom vlan switch i 2. etg til tlf inn. Problem løst. Svitsjene trenger heller ikke støtte VLAN i så tilfelle. Jeg tror jeg er med på hva du mener, men telefon kommer inn nede. for å ha nettverk gjennom ruteren oppe nede så må både modemet og en svitsj stå nede som det ikke er plass til i skapet. Eller går det å ordne til i modemet slik at de 4 portene som er der virker som en svitsj slik at kablene nede kan kobles inn der sammen med den som går opp til ruteren og svitsjen i 2. etasje? Jeg kunne nok også bare hatt 1 svitsj i 2. etasje og brukt ruteren i modemet, men skapet er av metall og jeg får alt for dårlig trådløs dekning da En vakker dag så kommer det også fiber til huset, da trenger jeg vlan for å kunne få både nett og tv opp til 2. etasje, men det får jeg heller gruble litt på når den tid kommer. Jeg finner vel ut av noe etter hvert Lenke til kommentar
*F* Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Kjøp ny ruter og sett den der du trenger dekning. Lenke til kommentar
Dobain Skrevet 23. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2014 Kjøp ny ruter og sett den der du trenger dekning. har prøvd med 2 rutere, da fikk jeg internett i alle retninger. Men da blir noen enheter koblet til 1 ruter, og noen andre til en annen ruter og da blir det vel 2 separate lan som ikke uten videre snakker sammen? Jeg slet ihvertfall med å finne serveren min når serveren var koblet til multimodemet nede og pc'en gikk inn i en ruter oppe. Mye mulig det hjelper å trikse til noe med IP adresser men jeg får kikke på det når jeg en gang kommer hjem igjen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Du må: enten A: sette ADSL-routermodem i bridge-mode, første router etter modem som router, alle andre routere som AP eller B: beholde ADSL-routermodem som router, og sette alle andre routere som AP Da vil alle WiFi-nett være på samme LAN, og du unngår dobbel NAT. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Kjøp ny ruter og sett den der du trenger dekning. har prøvd med 2 rutere, da fikk jeg internett i alle retninger. Men da blir noen enheter koblet til 1 ruter, og noen andre til en annen ruter og da blir det vel 2 separate lan som ikke uten videre snakker sammen? Jeg slet ihvertfall med å finne serveren min når serveren var koblet til multimodemet nede og pc'en gikk inn i en ruter oppe. Mye mulig det hjelper å trikse til noe med IP adresser men jeg får kikke på det når jeg en gang kommer hjem igjen. Det må trikses litt ja, slik som zanta beskriver. Lenke til kommentar
G Skrevet 11. juli 2014 Del Skrevet 11. juli 2014 (endret) På tegningen: Flytt modem til mellom vlan switch i 2. etg til tlf inn. Problem løst. Svitsjene trenger heller ikke støtte VLAN i så tilfelle. Jeg tror jeg er med på hva du mener, men telefon kommer inn nede. for å ha nettverk gjennom ruteren oppe nede så må både modemet og en svitsj stå nede som det ikke er plass til i skapet. Eller går det å ordne til i modemet slik at de 4 portene som er der virker som en svitsj slik at kablene nede kan kobles inn der sammen med den som går opp til ruteren og svitsjen i 2. etasje? Jeg kunne nok også bare hatt 1 svitsj i 2. etasje og brukt ruteren i modemet, men skapet er av metall og jeg får alt for dårlig trådløs dekning da En vakker dag så kommer det også fiber til huset, da trenger jeg vlan for å kunne få både nett og tv opp til 2. etasje, men det får jeg heller gruble litt på når den tid kommer. Jeg finner vel ut av noe etter hvert Det jeg tror Evelen! sier - er at du kan flytte litt på hvilke kabler ved switch nær telefoninntaket, slik at routermodem da kommer i mellom de to switch'en, og switch'ene skal settes som slave av routermodem'et. Siden du nevner metallskap, kan du enten forsøke med ekstern antenne dersom router har mulighet for dette. Eller du kan trekke en ekstra twisted-pair kabel mellom etasjene, slik at du kan føre telefonsignalet helt opp via kun to av lederne i datakabelen. Den andre kobles med samtlige ledere for bruk i ethernet (lokalnettet ditt). Alternativt, kan du ofre den faste kabelen som du benytter mellom etasjene, og la ethernet (lokalnettet), gå via slike 230 V-switch'er. Så slipper du kabel, men mister Gigabitmulighetene. Enda et alternativ kan være å ofre den samme kabelen til telefonsignalet opp i 2.etasje, og så ta den helt ut i WiFi, selv om dette ikke alltid er like stabilt som kabel, og gjerne ikke fullt så raskt heller. Men det burde la seg gjøre å bruke en av de tre løsningen. Kanskje det finnes flere løsninger også. F.eks. har jeg sett at enkelte har benyttet ytterveggen til å kable på. Det utsettes ekstra mye for UV-lys, og du bør beskytte kabelen da (f.eks. legge den helt inne i et korrugert rør eksempelvis, som også tåler UV-lys, ikke glem fugemasse i og rundt hullene du perforerer ytterveggene dine med. Men, slik går det også an å få flyttet telefonsignalet en omvei ut på husveggen og opp i 2. etasje. Du vet best selv layout på huset, og hva som egner seg best. Alt vi kan gjøre er å tenne for forskjellige idéer til deg. Dersom du vet at du kan gå via innvendig i vegger helt fram, at du ikke møter noen hindring (f.eks. kan isolasjon være stor nok hindring - men det er ikke så ofte innvendige vegger har isolasjon på eldre hus), så kan du kjøpe deg en hullbor i riktig dimensjon, bore i "gipsen", sette inn en "konsulentboks / jukseboks" i hullet, etter at du har fått trukket et trekkerør i mellom etasjene og de to hullene fra hullboret. Så drar du trekkerøret inn i konsulentboksene, og fester disse til gipsveggen. Så må du også ha 2 vegguttak. Og er du smart velger de ett med dobbel-kontakt med det samme, eller andre løsninger dersom du vet du har behov på/over konsulentboksene. Dette er lavstrøm, så det kan du fint få til uten elektriker om du kjenner gangen i det. Men, en elektriker kan du også betale for utførelsen om du synes du har råd til det. Trekkerøret må være tjukkt nok til å trekke det antall Cat.6 kabler (peanutter i forskjell ned til Cat.5e) du behøver til antall kontaktpunkter. Cat.7 om du virkelig er spandabel, men husk at kontaktene må stå i stil, og dersom du velger "shielded" så får du mer kødd med å koble ting sammen. Det kan av og til gi bedre beskyttelse mot støy. Men ofte går det fint uten. Endret 11. juli 2014 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå