Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sesjon del 2 og fri fra jobb?

MTwicked

Anbefalte innlegg

Hei! En venninne av meg skal på sesjon til tirsdag. Hun fikk forsinket innkallelse (nå på torsdag) av forsvaret, og sa umiddelbart i fra til arbeidsgiver at hun måtte ha fri da hun var satt opp på vakt til klokka 02.00 i morgen (mandag). Han sa at hun "måtte ordne det med en av de andre".

Hun fikk så en til å ta vakten hennes, dette gjøres på et eget skjema der begge ansatte signerer på at vaktbyttet er utført. Nå har den andre ansatte slått seg vrang da han skal ut og drikke på St. Hansaften mens sjefen sier at de må ordne opp seg i mellom siden han selv er opptatt og på kino ikveld.....

Jeg vet at det er lovpålagt å møte på sesjon, arbeidsgiver kan ikke kreve at du jobber. Problemet er nå altså at hun ikke kan jobbe til 02.00 da hun skal opp kl 06.00, 3-3,5 timer søvn er selvsagt ikke nok når du må yte maks, hun vil gjerne ha en karriere i forsvaret og det å møte uthvilt bør jo være en selvfølge for alle som skal møte.

Er det noen som har god info på dette emnet? Har man f.eks. krav på hvile før sesjon? Jobb til 02.00 og 3 timer søvn er neppe nok til å yte bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den andre ansatte har godtatt vaktbytte og signert på det? Da er jo problemet løst igrunn.

Avtalt er avtalt.

Enkelte fagforeninger har føringer for nattarbeid i forkant av sesjon, er hun organisert og bedriften har tariff så sjekk der.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Hei! En venninne av meg skal på sesjon til tirsdag. Hun fikk forsinket innkallelse (nå på torsdag) av forsvaret, og sa umiddelbart i fra til arbeidsgiver at hun måtte ha fri da hun var satt opp på vakt til klokka 02.00 i morgen (mandag). Han sa at hun "måtte ordne det med en av de andre".

Hun fikk så en til å ta vakten hennes, dette gjøres på et eget skjema der begge ansatte signerer på at vaktbyttet er utført. Nå har den andre ansatte slått seg vrang da han skal ut og drikke på St. Hansaften mens sjefen sier at de må ordne opp seg i mellom siden han selv er opptatt og på kino ikveld.....

Jeg vet at det er lovpålagt å møte på sesjon, arbeidsgiver kan ikke kreve at du jobber. Problemet er nå altså at hun ikke kan jobbe til 02.00 da hun skal opp kl 06.00, 3-3,5 timer søvn er selvsagt ikke nok når du må yte maks, hun vil gjerne ha en karriere i forsvaret og det å møte uthvilt bør jo være en selvfølge for alle som skal møte.

Er det noen som har god info på dette emnet? Har man f.eks. krav på hvile før sesjon? Jobb til 02.00 og 3 timer søvn er neppe nok til å yte bra.

Hun har krav på å få fri fra arbeid, men det blir ikke spesifisert på tidspunkt. Sesjon stiller ingen krav utover at du møter opp og har med legitimasjon.

Da jeg jobbet i pizzarestaurant hadde vi også skriftlig dokumenterte vaktbytter som måtte godkjennes av vaktsjef, men det var likefremt den som hadde den opprinnelige vakten sitt ansvar å sørge for at den som skulle overta vakten faktisk stillte opp, hvis ikke måtte man komme tilbake selv eller få ordnet det på annet vis. Om det bare var en lokal regel, eller om det er vanlig praksis vet jeg dog ikke. I de tilfellene der ingen møtte opp ble det som regel til at enten daglig leder /ass. dl eller en vaktsjef fyllte vakten istedet, og vedkommende som ikke møtte opp fikk skriftlig advarsel.

3 timer søvn er uansett ikke noe som bør forringe prestasjonene i nevneverdig grad så lenge det bare er snakk om én natt. Det tilsvarer to sykluser à 1.5 timer og hun burde ikke ha noen problemer med det.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Eg kan godt forstå at mangelen på søvn kan være eit problem. Sjølv om ein må belage seg på lite søvn i militæret så er det ikkje akkurat optimalt å møte trøtt og sliten når dei andre er friske og opplagte.

Slik som eg ser det så har ho vell to muligheiter her, enten så ber ho om forlegning på leiren kvelden før. På den måten må ho reise dagen før og er då på eller på veg til leiren når ho er satt opp på vakt. Då er det arbeidsgiver som må bevise at deira tolkning av arbeidsmiljøloven (ikkje rett til fri før ein er i aktiv tjeneste) er den rette. Med tanke på at ordlyden i arbeidsmiljølova ikkje er spesifik på akkurat dette så skal det litt til at dei orker å ta arbeidet med å få prøvd denne uklarheita for ein eventuell arbeidsrett.

Den andre muligheita er å fyrst vise til arbeidsmiljøloven § 12-12 der retten til permisjon frå jobben på grunn av militærtjeneste er hjemmla, for deretter å vise § 10-8 og kravet om minst 11 timer fri iløpet av 24 timer. Både skiftet ho skulle ha jobba og militærtjenesten er arbeid etter arbeidsmiljølova, so for at ein av arbeidsgiverane ikkje skal bryte loven så betyr det at ho enten må få fri frå jobb kvelden før, eller at ho ikkje kan møte på tjenesteplassen før det har gått minst 11 timer etter at skiftet er over.

Eller så kan ho ta ein telefon til vernepliktsverket for å be om råd.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...