balder Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Eg har 2 stk biler. 1 stk Peugeot 406 1,8 1997 og ein Toyota Avensis 1998 1,8. No tenkte eg å spare nokon kroner med å bytte olje sjølv. Så spørsmålet er om det er vanskelig og er det nokon fallgruver? Er det denne framgangsmåten? Legg eit kar under bilen og skru ut bunnpluggen? Normal gjenge så den skal skurast rett veg eller? Skru av filteret. Når det har dryppet seg ferdig så skrur eg på igjen bunnpluggen med ny pakning. Strammer lett til med håndkraft. Ikkje for hardt da bunnpannen kan bli ødelagt eller? Skrur på nytt filter med å stryke olje rundt den siden som skal mot motorblokken. Fylle på ny olje. Starte opp ei liten stund og sløkke bilen igjen. La den stå og peile på nytt. Er det noko eg har glemt? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 At bilen bør stå i vater. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Og være varm før du gjør jobben, da flyter olja bedre. Lenke til kommentar
balder Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2014 Ok, men er det lett for å øydelegge gjengene på bunnpanneskruen? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Kjenner du noen med en momentnøkkel? Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Fyll gjerne olje i -filteret før du skrur det på. Regner med at du vet hva slags olje dine to biler skal ha? Lenke til kommentar
balder Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2014 Kan sikkert få tak i momentnøkkel, men kva moment skal den stilles inn på? Ja eg veit kva olje eg skal bruke:) Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Momentnøkkel er ikke essensielt her. Det viktige er å bruke fornuft, og skru til sånn akkurat passe. Bruk bare litt mer kraft enn du må bruke for å skru av korken på ei brusflaske elns. Oljen bør ha litt temperatur når du tapper den av, men ikke tapp av en skikkelig varm motor med mindre du er helt sikker på å slippe oljesøl på hendene! Som du skriver tar du av filteret etter å ha tatt av bunnpluggen. Det er kun pakningen du må smøre på det nye filteret. Sjekk gjerne hva slags filtertang det er enklest å komme med til, og skaff deg en slik (koster alt fra en femtilapp til noen få hundrelapper) Dersom alle andre forsøk feiler kan det gå an å slå en skrutrekker tvers gjennom filteret, slik at du får tak for å løsne det. (Jeg har vært nødt til å gjøre det noen ganger der folk ikke har forstått hvor løst filteret skal skrus til) Filteret skrur man til for hånd uten bruk av verktøy. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 http://www.carbibles.com/diy-oilchange.html har en grei beskrivelse av prosessen. Det meste er nevnt over men legg merke til det som står om rens av plugg- og filterhull samt at man bør sjekke for lekkasjer. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 (endret) Jeg ville fått hjelp av noen dersom du aldri har gjort dette før. 1. Kjør motoren passe varm. Dersom motor er glovarm bør den stå i 30 min først sånn at det går ann å ta på. 2. Fjern deksel under og over motor dersom du har det. 3. Tapp ut olje med bunnplugg (uten å miste plugg oppi oljekar.) Engangshansker. 4. Mens du venter på at oljen renner ut bytter du filter. Dersom du har filterkopp trenger du oljefilterkopp dersom du er svak i klypene. I 30 % av tilfellene har jeg måtte slå et skrujern gjennom filter for å klare å klare å dreie. 5. Ikke gris med filteret du tok av. 6. Sett på nytt filter. Dersom du har filtersats og ikke filter kopp, sjekk at du setter filter inn riktig veg og at alle o-ringer er på plass. Dersom du har filtersats, så er det greit å få hjelp av noen som har gjort det før. 7. Sett på bunnplugg. Teit passe hardt. (Her er det ofte en kobberpakning som kanskje bør byttes. Ha en på lur. 8. Fyll olje til mellom full og 3/4 opp på peilepinne. (edit: Mellom maks og min.) 9. Start motor i 30 sek. 10. peil på nytt og evt. etterfyll (med tanke på filterkopp osv.) Endret 24. juni 2014 av Luske_Ludvig Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Ser ut som du har fått god informasjon her. Vil bare legge til at tappepluggen trekkes til slik at du merker at pakninga deformeres, da tetter den. Jeg foretrekker aluminiumspakninger foran kobberpakninger, de trenger ikke trekkes riktig så hardt. Som tidligere nevnt, trekk oljefilteret til for hånd og med vett, det suger seg betydelig mer fast over tid. Motorolje og filter er spesialavfall. Et annet stalltips er at det er som regel ca. 1 liter differanse mellom MIN og MAX på peilepinna. Lenke til kommentar
balder Skrevet 24. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2014 (endret) Ok, takk for alle svar. For å få av filteret finnes det noko godt billigt utstyr som er brukande på biltema? Kva med denne? http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Oljefiltertenger-191421/ Endret 24. juni 2014 av balder Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Den gjør nok jobben, men bare nødvendig dersom du har filterkopp. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 En slik tang fra Biltema fungerer helt supert, har brukt det selv. Angående moment på bunnpluggen så pleier det å ligge på ca 30Nm. Biltema har en billig momentnøkkel til ca 70 spenn som er ikke supernøyaktig, men du greier å se når du har nådd 30-40Nm et sted, da er det ganske passe. Lykke til! Lenke til kommentar
balder Skrevet 28. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2014 I dag så byttet eg olje på Peugeot 406. Skrudde bunnpluggen passe hart igjen med ny kobberpakning. Viss eg tar rundt bunnpluggen så får eg olje på fingrene, men det blir ikkje dråpe. Er dette noko som går seg til? Såg at pakkningen var bittelite romslig rundt skruen(hullet), men eg tørr ikkje teite til meir. Har tørket godt rundt med klut så det ser ut som det blir ørliten svetting. Lenke til kommentar
balder Skrevet 1. august 2014 Forfatter Del Skrevet 1. august 2014 Tok ein ny runde og byttet til ein annan kobberpakning og no er det tett. No lurer eg på om filteret var for hardt satt på. eg smurte rundt filteret og skrudde det på. Så brukte eg filtertangen for å teite til. Spørs om det var dumt og blir problem å få det av neste gong. Har det skjedd nokon gong at filteret aldri går av og noko annet blir øydelagt? Lenke til kommentar
Smooshball Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Filteret bør du ikke feste for hardt, jeg bruker håndmakt + 1/4 turn ekstra med filtertangAlt kan skrues av igjen Men hvor mye annet du må ødelegge er en annen sak Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Tok ein ny runde og byttet til ein annan kobberpakning og no er det tett. No lurer eg på om filteret var for hardt satt på. eg smurte rundt filteret og skrudde det på. Så brukte eg filtertangen for å teite til. Spørs om det var dumt og blir problem å få det av neste gong. Har det skjedd nokon gong at filteret aldri går av og noko annet blir øydelagt? Da hadde jeg villet løyst på filteret, for så å sette det til bare med handemakt. Kan være et styr å få av fastteita oljefilter. Hjelper ikke å slå et skrujern igjennom heller, for du bare river opp filteret... Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Triks for å få av fast filter: Slå et skrujern gjennom og vri rundt! Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Triks for å få av fast filter: Slå et skrujern gjennom og vri rundt! Virker dårligt hvis filteret sitter skikkeli fast. Da river man istykker filteret... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå