Gå til innhold

Valg av rimelig NAS

Anbefalte innlegg

Hei, har lest en del om NAS i det siste blant annet en del tråder på diskusjon men sliter fortsatt med å finne hva som passer meg.

Har sett på dette oppsettet:

NAS: https://www.komplett.no/synology-disk-station-ds213j-nas-server/783636

Harddisker: https://www.komplett.no/wd-red-4tb-nas-harddrive/794888

Jeg tenkte her å kjøre Raid 1, med 2x4TB og med et budsjett som ender på ca. 4000.

Bruksområdene blir i hovedsak backup av filer, og flytting av filer. Har mye gammelt på PC'en min som tar overdreven stor plass (blant annet gamle Minecraft server filer som jeg ikke vil slette helt enda). Hadde også håpet at den kunne streame med Plex, men har forstått fra andre tråder her at denne hardwaren blir i svakeste laget for å greie Plex streaming på 1080p.

Så spørsmålet er om dette er en god idé for min prisklasse? Eller om det evt. er noe annet som er bedre? Et annet spørsmål er om egne NAS disker virkelig trengs? Eller om det holder med ordinære disker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan bli litt i tyngste laget å la denne boksen stå for live transcoding av videofiler ja men ellers så ser det ut som et godt oppsett.

Og ja NAS disker slik som WD red er helt klart en fordel, de eneste diskene som er billigere i WD sin serie er jo WD green og disse er ikke godt egnet for å stå i et NAS og da spesielt ikke et raid da de spinner opp/ned litt som det passer seg selv noe som kan skape litt trøbbel med dataintegritet, de er heller ikke godt egnet for 24/7/356 bruk.

Lenke til kommentar

Og ja NAS disker slik som WD red er helt klart en fordel, de eneste diskene som er billigere i WD sin serie er jo WD green og disse er ikke godt egnet for å stå i et NAS og da spesielt ikke et raid da de spinner opp/ned litt som det passer seg selv noe som kan skape litt trøbbel med dataintegritet

Så vidt meg bekjent kan man deaktivere den funksjonaliteten, men jeg bruker selv WD Red.

Endret av Horrorbyte
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...