98ANN Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Hei! Jeg søker studiespesialisering (vgs1) til neste år! Jeg skal altso kjøpe meg skolepc, men veit ikke hvilken jeg ska ta. Det står mellom Mac pro eller air eller HP ProBook 650 .Jeg har veldig lyst på Mac, men har høyrt at det er enn del problemer og utfordringer med å ha mac. (At den ikkje støtter alle program eller noe??)So derfor må jeg kanskje ta Hp'en? Er det noen som har gått /går på studiespesialisering med Mac som kan si noe om det, eller er det noen som vil anbefale noe til meg? Takk for hjelpen på forhond Endret 25. juni 2014 av 98ANN Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512 Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Hei. Har selv bannlyst Mac i alle mine år, selv når jeg gikk på Media og kommunikasjon VG1 og VG2. Jeg ble senere introdusert for Mac gjennom min bedre halvdel som fikk dette gjennom skolen. Dette var en 2009 mod. Macbook, ikke noe særlig å skryte over sånn sett, men den var overraskende behagelig å bruke når man vendte seg til de få forandringene det å ha Mac innebærer. I 2013 kjøpte vi enda en, denne gangen da en Macbook Air. Helt superb batterilevetid, bra skjerm og ikke minst en kjapp laptop for alminnelig bruk. Om du skal bruke laptopen kun til skole og diverse lette fritidsaktiviteter råder jeg deg å kjøpe en Macbook Air. Lav vekt, kult design og grei ytelse. Så klart et dyrere alternativ enn andre, men verdt det. Jeg klarer forsåvidt å spille World of Warcraft med helt grei grafikk på denne, om det kan være en viss pekepinn til deg om du er interessert i spill. Lenke til kommentar
sungun Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 På bærbar er Mac overlegen på hardware/design. Og det som gjør den enda bedre er at du enkelt kan kjøre windows på den og dermed få det beste fra to verdener. Har hatt mange macbooks, aldri brukt mac os Lenke til kommentar
Tan28 Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 På bærbar er Mac overlegen på hardware/design. Det var da voldsomt kategorisk og bastant av deg? 1 Lenke til kommentar
sungun Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Kanskje. Men det er fremdeles min erfaring 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Kanskje. Men det er fremdeles min erfaring Altså lite erfaring 4 Lenke til kommentar
sungun Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Ok, du vet vel det. Kom med et alternativ til air/ retina pro som har samme vekt, batteritid, oppløsning, hw, tykkelse, byggekvalitet etc. til samme pris. Har testet flere fra samsung, asus og hp. Alle har blitt solgt eller levert tilbake til fordel for mac. Lenke til kommentar
98ANN Skrevet 25. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2014 Tusen takk for gode svar!! Tror det blir Mac på meg ja men nå står valget mellom pro og air? Skal bruke den til både skole og fritid. Tar mange bilder og er glad i å se serie Hvem skal jeg velge?? Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Velg Air. Tynn, liten og lett (noe som pro også er forsåvidt). Utrolig praktisk og personlig mener jeg det er ikke så veldig stor forskjell mellom de seneste modellene. Du får jo Retina på pro, men jeg merket ikke særlig forskjell når jeg sammenligner dem.. Lenke til kommentar
98ANN Skrevet 25. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2014 (endret) Men er ikke air'en tregere i forhold til pro'en? I tillegg tar jeg mange bilder.... men air'en er jo so lett å ta med seg. Jeg ska jo ha den med meg hver dag på skolen ? Endret 25. juni 2014 av 98ANN Lenke til kommentar
Runar Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Det er flere modeller å velge mellom innen Air og Pro, så du kan få en «treg» Pro og en rask Air. Du må si litt mer om hva du skal bruke den til og hvor mye du vil bruke ($$$) før vi kan gi deg konkrete råd. Lenke til kommentar
98ANN Skrevet 25. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2014 (endret) Det er flere modeller å velge mellom innen Air og Pro, så du kan få en «treg» Pro og en rask Air. Du må si litt mer om hva du skal bruke den til og hvor mye du vil bruke ($$$) før vi kan gi deg konkrete råd. Ukii jeg har fått tilbod om to ulike mac'erMac Book Air : Pris: 7350.- 13-tommer skjerm 1,4 Ghz Intel Core i5 Intel HD Graphics 5000 4 Gb SSD ikkje optisk drev(cd-rom) Apple care Protection Plan I tilegg forsikring 3 år Mac Book Pro Pris: 11650.- 13-tommer Retina-skjerm 2,4Ghz Intel Core i5 8Gb RAM 256 gb SSD ikkje optisk drev (cd-rom) Apple Care Protection Plan I tillegg forsikring 3 år Min bruk: Skole - for det meste skriving og lage power pointer, i tillegg til litt søking på Internett ofc. Fritid - sjå serier, filmer, Facebook,skype osv. I tillegg er jeg glad i å ta og redigere bilder og har mange bilder Jeg trenger en data jeg kan ha lenge og er holdbar! Jeg bytter skjeldet data, har faktisk "arva" alle dataene jeg har hatt. Jeg har hatt en del datatrøbbel gjennom åra... så vil ha en som jeg slipper så mange Problemer!! Beklager for litt skrivefeil Endret 25. juni 2014 av 98ANN Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Til ditt bruk vil air funke ypperlig Lenke til kommentar
98ANN Skrevet 25. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2014 Tusen takk for god hjelp ! ? da er mac'en bestilt Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Tusen takk for god hjelp ! da er mac'en bestilt Da er det vel kanskje for sent å komme med mitt innspill, men jeg gjør det likevel. Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å bruke Air dersom du skal redigere en del bilder (som du sier du skal). Jeg hadde selv en Macbook Air 13, 2014-modell), noen uker. Dårlig skjerm, dårlig oppløsning. Og i mine øyne ikke særlig egnet for bilderedigering. Jeg fikk deretter en Macbook Pro 13 med retinaskjerm. Selv om skjermen med sine 13 tommer er i knappeste laget når jeg kjører Lightroom, er den likevel en drøm i forhold til skjermen på Air. Prisen man betaler er litt høyere vekt og større fysisk størrelse, men gevinsten er en langt raskere maskin, og mye bedre skjerm. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Vel du får vel trøste deg med at Mac Air retina muligens er på vei om ikke alt for lenge: http://www.macworld.co.uk/news/mac/new-macbook-air-release-date-rumours-3420655/ God mulig dette kommer med broadwell prosessorene, selv om det er litt tidlig å si ennå, sammen med OS X Yosemite man kan jo håpe. Alikevell påståes det på Mac buyes rumor at mac Air er oppdatert: http://buyersguide.macrumors.com/#Mac men vil ikke påstå at kun en 100 mhz økning av cpu kan kalles oppdatering da SSD disken er vel lik som tidligere, muligens batteriet er noe bedre siden batterilevetiden er noe lengere. Lenke til kommentar
98ANN Skrevet 27. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2014 Tusen takk for god hjelp ! da er mac'en bestilt Da er det vel kanskje for sent å komme med mitt innspill, men jeg gjør det likevel. Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å bruke Air dersom du skal redigere en del bilder (som du sier du skal). Jeg hadde selv en Macbook Air 13, 2014-modell), noen uker. Dårlig skjerm, dårlig oppløsning. Og i mine øyne ikke særlig egnet for bilderedigering. Jeg fikk deretter en Macbook Pro 13 med retinaskjerm. Selv om skjermen med sine 13 tommer er i knappeste laget når jeg kjører Lightroom, er den likevel en drøm i forhold til skjermen på Air. Prisen man betaler er litt høyere vekt og større fysisk størrelse, men gevinsten er en langt raskere maskin, og mye bedre skjerm. Takk! Glad du skrev det fordi det var MacBook pro jeg bestilte;) Får håpe jeg har gjort det riktige valget! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå